כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
פרויקט על

נסיעה ברכבת מהירה: "מקריית שמונה ועד אילת"

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון הפקידה את התוכנית להקמת מסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, אשר תחבר את יישובי הצפון באמצעות רכבת מהירה למרכז הארץ ולמטרופולינים, מקריית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום, ובעתיד גם עד אילת

נסיעה ברכבת מהירה: "מקריית שמונה ועד אילת"
רכבת. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, הפקידה בפועל את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. מדובר במסילה כפולה באורך של כ-54 ק״מ, מתוכם יותר מ-20 ק"מ מנהרות, אשר מחברת את תחנת כרמיאל הקיימת, עם תחנת קריית שמונה. 

מטרת העל של הפרויקט היא חיבור יישובי הצפון באמצעות רכבת מהירה למטרופולינים הארציים, מקריית שמונה שבצפון, דרך כרמיאל, מטרופולין חיפה ודרכו חיבור ישיר והמשכי על בסיס רשת המסילות הקיימת והמתוכננת למטרופולין תל אביב, על בסיס תוואי מסילות החוף, ומשם לדרום הארץ. לא פחות חשוב מכך, הוא החיבור שהמסילה מאפשרת לרשת תחבורה ציבורית עתידית בתוך מחוז הצפון, אשר תחבר עפ"י התוכנית האסטרטגית של מחוז צפון, את כל מרכזי החיים בו. הפרויקט יאפשר את פיתוח האזור וחיזוקו לצד חיזוק, פיתוח ומינוף אזורי תעסוקה ותעשייה, אשר חיבורם לרשת מסילות הברזל תהווה עבורם קרש קפיצה להתרחבות ולצמיחה כלכלית.

מדובר בפרויקט מורכב וייחודי, יש בו מערכות הנדסיות מאתגרות, מנהרות ארוכות מאוד, גישור מסובך, ומרכיבים הנדסיים נוספים, אשר יחד מהווים אתגר תכנוני וביצועי, שיאפשר בסופו של דבר את התשתית התחבורתית החשובה הזו בגליל המזרחי. לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי הזה, נעשים מאמצים לשימור הצביון של חבל ארץ זה - עמק החולה - שאותו הגדירה הוועדה המחוזית בעבר בהחלטותיה כ"תבנית נוף ייחודית", בהיבטי הנוף, הסביבה, האקולוגיה והמרקם הכפרי המאפיין אותו.

התוכנית קובעת שלוש תחנות נוסעים חדשות:

- תחנת כרמיאל מזרח (אזור התעשייה המרחבי כרמיאל), שתשרת את מזרח בית הכרם, את יישובי ההר הגבוה מצפון, את תושבי בקעת סחנין (הנחלקים בין שלוש התחנות בבקעת בית הכרם) וכמובן תתמוך בפעילות העסקית והכלכלית של אזור התעשייה והמסחר המרכזיים של הבקעה.

- תחנת חצור הגלילית (צח"ר), מיועדת להיות תחנת נוסעים מרכזית בקרבת הפתח הצפוני של המנהרה, והיא תשרת את תושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, תושבי מרכז רמת הגולן ודרום אצבע הגליל, את אזורי התעשייה, מוסדות הממשל בצפת ואת אתרי התיירות במרחב.

- תחנת קריית שמונה, מיועדת להיות תחנת קצה לקו (עד בוא השלום עם שכנותינו). התחנה עתידה לשרת את תושבי קריית שמונה והישובים הסמוכים באצבע הגליל, כמו גם תושבים מצפון רמת הגולן, ואת אזורי התעשייה / התעסוקה באזור, מוסדות ההשכלה הגבוהה, מכוני המחקר והפיתוח ואתרי התיירות.

בנוסף, משריינת התוכנית שני מיקומים לשתי תחנות עתידיות:

- תחנת מרום הגליל, לשירות הנוסעים לקבר הרשב"י במועדים רבים לאורך השנה ולעת ההילולה השנתית, וכן את תושבי היישובים במרחב סביבה. הוחלט בשלב זה לסמן תחנה זו בסימבול, עד לבדיקה מעמיקה יותר של מערך התחבורה הציבורית במחוז שמוביל משרד התחבורה.

- תחנה במרחב בין צומת כח למפרידן אגמון החולה, בלב הגליל העליון בעמק החולה, לפיתוח התיירות באזור, מיקומה המדויק ייבחן בעתיד בתכנון מפורט.

נוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות, כך שניתן יהיה לנצל את הרשת המסילתית לשינוע מטענים מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח"ר, דלתון, הגולן, בקעת סחנין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים והאוויר.

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ אמרה: "מדובר בתוכנית חשובה המהווה בשורה גדולה לתושבי כל האזור. במסגרת הדיונים, נבחנו היבטים רבים, בהם שיקולים הנדסיים, פיסיים, אורבניים, סביבתיים, נופיים. לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי, הוועדה ראתה חשיבות רבה בשמירת הצביון הקיים של חבלי ארץ אלה וביניהם עמק החולה ולשילוב המסילה ותחנות הרכבת בפיתוח האורבני הקיים והמתוכנן".

התוכנית מקודמת כחלק מהחלטת הממשלה מס׳ 1421 מיום 24.2.2010 שעניינה הוא: ״נתיבי ישראל, תוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל, התש"ע - 2010". תוכנית המסילה מעוגנת בתוכנית המתאר הארצית למסילות ברזל (תמ"א 23) וכן בתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42).

 

פקקים רכבת חשמלית רכבת ישראל צפון דרום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}