כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024
הציבור קורס

הממשלה מזניחה את הנושא הבוער וזה עלול לעלות לה ביוקר // יחיאל גלאי

למרות שבקמפיין הבחירות שניהל הבטיח נתניהו כי אם יזכה למנדט מהציבור הדבר הראשון בו יטפל יהיה יוקר המחייה, בפועל, לאחר שניצח והרכיב ממשלת ימין מלא-מלא, הנושא הבוער נדחק הצידה לטובת דברים אחרים והציבור הישראלי נאנק תחת המחירים המזנקים. אם נתניהו וממשלתו לא יתעוררו, הם עוד עלולים להתמודד עם ציבור שיוצא לרחובות בגלל יוקר המחייה

הממשלה מזניחה את הנושא הבוער וזה עלול לעלות לה ביוקר // יחיאל גלאי
נתניהו וסמוטריץ' צילום: Olivier Fitoussi, Flash90

היה זה ראש האופוזיציה נתניהו שהצהיר במהלך קמפיין הבחירות של שנת 2022 כי הגיע הזמן לדאוג ל"חיים עצמם", כך הגדיר זאת. במהלך אותו קמפיין נתניהו לא הזכיר שינויים מתוכננים במערכת המשפט, הסיט מעט הצידה את הנושאים הביטחוניים, ובצל משבר עולמי פוסט-קורונה ועליות מחירים חדות הבטיח שאם רק יקבל את המנדט, יצלול בכל כוחו לנושא הכלכלי ויטפל סוף-סוף ביוקר המחייה המאמיר בישראל.

בחשבון הטוויטר שלו תקף נתניהו את ממשלת בנט-לפיד על עלייה של 5% במוצרי החלב: "הממשלה המקרטעת וחסרת הניסיון דרדרה את ישראל למשבר כלכלי ששנים ארוכות לא היה כמוהו. כל מוצרי היסוד מזנקים. שולחן האוכל מתייקר, הדירה מתייקרת, הריבית מזנקת.  הכסף שלנו קונה הרבה פחות. לצערי, אין להם מושג מה לעשות. רק אנחנו הצגנו תוכנית מסודרת ליציאה מהמשבר הכלכלי".

נתניהו לא הסתפק בכך ובתיעוד וידאו שצולם בסופר-מרקט הוא נראה אוחז בכד חלב, מלין על הממשלה המכהנת ומשגר הבטחה: רוצים שנוריד את המחירים? בואו ותצביעו לנו בבחירות. ובכן, הציבור שמע לנתניהו ויצא להצביע, הימין השיג ניצחון מפתיע שמעניק לו כוח לבצע את המהלכים אותם הבטיח.

בישיבת הממשלה הראשונה והחגיגית הבטיח נתניהו להתמקד במספר נושאים בקדנציה הקרובה. לצד האיום הנשקף מן הגרעין האיראני והוספת מדינות נוספת למעגל השלום האזורי, ניצב לו בראש הרשימה של ראש הממשלה הנושא הכלכלי; יוקר המחייה שמעיק על הציבור הישראלי יחד עם משבר הדיור בשניהם הבטיח לטפל במרץ.

אך מה רבה הייתה האכזבה של כולנו לגלות כעת, ארבעה חודשים לאחר הקמת הממשלה, כי הנושא האקוטי כל-כך – יוקר המחייה נדחק לצד ואת מקומו תפס הנושא המשפטי והרצון לחולל שינויים במערכת, שגם אם יש בכך מן הצדק, לא זה הנושא שנמצא בראש טרדות הציבור הישראלי, שיוקר המחייה זועק אליו מן המדפים בסופר.

כולנו מכירים את זה. העלייה המזדחלת הזו במחירים. כל ביקור בסופר אנחנו מגלים על מוצר נוסף שמחירו עלה, אחד בשקל האחר בשניים. אנחנו נאנחים בלחש, לוקחים את המוצר וסופגים את המכה. וכך, תוך זמן קצר אנחנו מופתעים לגלות שסל המוצרים שלנו זינק באופן דרמטי ביחס לאותו חודש אשתקד.

ולא שלא היו הזדמנויות. על פי התוכנית המקורית, גיבש האוצר רפורמה חשובה מאוד שאמורה הייתה להנחית מכה על שוק היבוא הריכוזי בישראל ולפתוח את השערים לספקים נוספים ובכך להביא להורדה משמעותית במחירים של שלל מוצרים חשובים. אך לפני מספר חודשים התבשרנו כי הרפורמה הזו לא תצא אל הפועל בגלל עניינים משפטיים כאלה ואחרים. בשורה התחתונה: היבואנים החזקים והעשירים הרוויחו, אנחנו, הציבור שנאבק מדי חודש בחודשו להישאר עם הראש מעל המים, נאלץ לשלם יותר והרבה.

כעת אנחנו נאלצים להתמודד עם גזרה נוספת: עלייה של 16% במוצרי החלב שבפיקוח (בשתי פעימות). ניתן להסיק שגם מוצרי החלב האחרים שאינם בפיקוח יעלו בעקבות המהלך. בממשלה מסבירים לנו שהעלייה נובעת מהסדר שחתמה הממשלה הקודמת עם החקלאים, ואנחנו שואלים, ארבעה חודשים אינם מספיק זמן כדי להתכונן לגזרה הזאת ולמצוא לה פתרונות?

ההתייקרות מקוממת עוד יותר כשמגלים שמחירי החלב בישראל גבוהים בעשרות אחוזים משאר המדינות המפותחות, למרות שהפרה הישראלית נחשבת לשיאנית התפוקה בעולם. כמה יקר? במחלקת המחקר של הכנסת נחשף כי מחיר החלב בישראל יקר ב-53% מאשר בצרפת; יקר יותר ב-31% מאשר באיטליה וב-27% יותר מאשר בגרמניה. אלא מה, שוק החלב הריכוזי שנותן בידי תנובה שליטה על כ-70% מהמחלבות חושף את כשל-השוק שמוביל למחירים הלא נתפסים הללו.

גם בשוק המשקאות הממותקים בו המחירים היו אמורים לרדת בגלל ביטול 'מס ליברמן' התאכזבנו לגלות שאין שינוי ניכר והמחירים נשארו גבוהים כאילו המס עדיין נותר בעינו.

כל הנתונים הללו מובילים למסקנה אחת ברורה: האחריות כעת מונחת לפתחה של ממשלת נתניהו, הוא ושר האוצר סמוטריץ' חייבים להיכנס במלוא המרץ לנושא הבוער הזה ולהציג פתרונות משמעותיים לציבור, אם לא יעשו כך, מאוד יכול להיות שההפגנות הבאות ברחובות יהיו על יוקר המחייה ולא על הרפורמה המשפטית.

יוקר המחייה בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}