ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
פעלו בצורה מתוחכמת

חסרי בושה: חברי הכנופייה החרדית רכשו דירות יוקרה מכסף שעשקו

חמישה חרדים מניו יורק מואשמים בגניבת מיליוני דולרים ובזיוף מסמכים. החבורה צברה כמעט 500 תלונות על התנהלות פושעת, לאחר שהחברה בבעלותם גבתה כסף ממשפחות שהילדים שלהן כבר לא לקחו חלק בתוכנית מיוחדת אותה ניהלו. החבורה קנתה דירות יוקרה מהכספים שקיבלו במרמה מהממשלה ומהעירייה וחבריה הלבינו כספים על ידי קניית כתבי יד עתיקים המשויכים לחתם סופר ולרבי עקיבא אייגר

חסרי בושה: חברי הכנופייה החרדית רכשו דירות יוקרה מכסף שעשקו
צללית. אילוסטרציה צילום: יניב נדב, פלאש 90

חברת ניהול שנוהלה על ידי מספר חרדים, והיתה אחראית על מספר רב של טיפולים שונים בילדים חרדים שהתמודדו עם קשיים שונים, צברה כמעט 500 הפרות בגין התנהלות פושעת, תנאים גרועים, ואי ביצוע בדיקות רקע פליליות לעובדים. המנכ"ל שלה לכאורה השתמש בכסף ממשלתי לרכישת בתים מפוארים, כך על פי נתוני העירייה והתובעים הפדרליים.

לחברה היו 486 הפרות חוק בשלוש השנים האחרונות ב-24 מקומות בברונקס, ברוקלין וסטטן איילנד, כך לפי נתוני משרד הבריאות של העירייה. חמשה אנשים מהקהילה החרדית בניו יורק הואשמו בינואר האחרון במספר אישומים של גניבה והונאה, עכשיו מתברר היקף ההונאה.

מתוך ההפרות, לפחות 137 - 28% נחשבו קריטיים, ו-63 מסוכנות לבטיחות הציבור. הרשת רשמה הרבה יותר הפרות מאשר כל חברת טיפול בילדים בגודל דומה בעיר ניו יורק.

בין ההפרות מצאו פקחים לפחות 11 פעמים בהן עובדים לא נבדקו לגבי רישום פלילי, כולל התעללות בילדים. לפחות 11 מקרים שבהם מעט מדי מפקחים השגיחו על ילדים, חמש פעמים כאשר הצוות לא שטף ידיים לאחר שימוש בשירותים, החלפת חיתול, טיפול באוכל או מגע עם ילד חולה. לפחות 40 מקרים של תנאים גרועים, כמו צבע מתקלף, אריחים חסרים או תקלה אחרת.

החשודים לטענת התביעה, הלבינו את הכספים על ידי קניית כתבי יד עתיקים המשויכים לחתם סופר ולרבי עקיבא אייגר. החמישה ניהלו מוסדות מיוחדים לילדים עם צרכים מיוחדים, הם קיבלו מיליונים למען אותם ילדים וכספים שנועדו למשפחות מעוטות יכולת, אך על פי החשד הם גנבו את הכספים.

החמישה היו שותפים בפרויקטים רבים, כולל נדל"ן, בין השאר הם ניהלו מעונות יום לילדים, זייפו מסמכים המראים שהם מקיימים צהרונים, והמציאו פעילויות לילדים שבכלל לא התקיימו בפלטבוש. החמישה פעלו בצורה מתוחכמת על פי כתב האישום, הם ניהלו רשת של שקרים והמצאות כדי לקבל מיליונים. על פי בית המשפט, החמישה פעלו במשך שנים בצורה קרימינלית.

החברה בבעלות חרדית, נוהלה בחמש השנים האחרונות על ידי מנכ"ל מהקהילה החרדית בניו יורק שעכשיו מואשם בגניבת מיליוני דולרים, נגדו הוגש כתב אישום בינואר בגין גניבת מיליונים ממענקים ממלכתיים ופדרליים. הנאשם השתמש ב"ילדים כמטבע" ויצר "תוכנית צהרונים מזויפת" כדי לזכות בחוזים של 33 מיליון דולר מהעירייה והממשלה הפדרלית החל מיוני 2019, על פי נתוני התובעים ונתוני המענקים שפורסמו בניו יורק פוסט.

אחד הנאשמים פעל ללא הפוגה להביא עוד תלמידים בעלי הכנסה נמוכה, כך שהרשת תקבל עוד החזר ממשלתי, אמר עובד לשעבר לעיתון ה'ניו יורק פוסט'. "הם המשיכו לדחוף לקבל שוברים מהמדינה במקום לטפל בילדים". החברה המשיכה לחייב משפחות חרדיות קשות יום, זמן רב לאחר שהוציאו את ילדיהן מתוכניות שונות.

"היה לי מקרה שבו הורה היה מתקשר אלי ואומר 'היי, ניסיתי לרשום את הילד שלי לתוכנית אחרת אבל אתם עדיין מחייבים אותי והילד שלי לא נמצא אצלכם הרבה זמן", סיפר עובד לשעבר לעיתון.

בזמן שהכסף זרם, ראש הכנופייה קנה או השקיע בנדל"ן בסך 5.5 מיליון דולר, כולל בית עם שבעה חדרי שינה בצפון מדינת וורטסבורו; דירה בסורפסייד, פלורידה, ובניין דירות בן שלוש קומות עם חמש יחידות דיור בקראון הייטס.

רכישות הנדל"ן כללו גם בית עם חמישה חדרי שינה בסך 1.9 מיליון דולר במונטבלו, ניו יורק, כפר במחוז רוקלנד, אם כי החזירו את הבית לשוק הדירות תמורת 2.2 מיליון דולר בחודש שעבר.

ראש הכנופייה, בן 49, נעצר ב-11 בינואר לצד אחיו, מנהל חברה שסייעה לנכים, בנוסף נעצרו עוד שלושה מהקהילה החרדית בניו יורק, כולם עבדו או השקיעו במרמה בחברות שונות.

אחד מהם הפקיד לחשבון בנק לפחות 2.7 מיליון דולר, בזמן שניהלו את חברת החינוך משם הם גנבו מיליונים, כמה מהם ניהלו בחשאי פרויקט הד סטארט כביכול ללא מטרות רווח, הפרויקט קיבל יותר מ-90 מיליון דולר מימון פדרלי מאז 2007. הקבוצה העבירה כספים פדרליים לחברת הונאה של אחד מהם, כך אמרו התובעים.

ראש החבורה הואשם בהונאת רשת, קשירת קשר להונאת ממשל ארה"ב, גניבת כספים ממשלתיים והלבנת הון. אחיו ואדם נוסף נאשמים בהונאת רשת וקשירת קשר לזיוף מסמכים, ואילו השניים האחרים מתמודדים עם כתב אישום של הלבנת הון וגניבה, כל החמישה שוחררו בערבות.

רק באוקטובר האחרון מספר עסקנים בכירים בארה"ב שוחחו עם 'בחדרי חרדים' על המצב, והזהירו את העבריינים כי הם לא יסייעו להם ויתנו להם להירקב בכלא. אחד העסקנים סיפר בזעם רב באוקטובר האחרון שהוא שוחח עם כמה עסקנים נוספים: "אנחנו חושבים לא לעזור לעבריינים החדשים, זה פשוט הזוי מה שהולך בארצות הברית, אנשים רואים את החברים שלהם נכנסים לכלא לשנים רבות, והם פשוט עושים בדיוק את מה שהחברים שלהם עשו, גונבים מהרשויות, מעלימים מס, מזייפים מסמכים, ואחר כך מצפים שאנחנו נסייע להם לשלם לעורכי דין, ושנדאג להם לתנאים יותר טובים בכלא, ושנארגן להם חנינה. אנחנו נפסיק עם הסיוע הזה אנחנו לא יכולים יותר".

עסקן בכיר אחר אומר: "אני כבר מתחיל להישבר מהם, הם לא לומדים לקח, במקום שאני אוכל לנצל את הזמן לעזור לחולים, לאנשים שצריכים סיוע רפואי דחוף, או אנשים שצריכים עזרה בנושאים בירוקרטיים, אני מוצא את עצמי מסייע לאנשים בלי טיפת אחריות שגונבים את הרשויות, פעם אחר פעם".

ניו יורק פוסט גנבים עושק הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד