ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

5 דרכים יעילות להורדת המתח

בחברה כמו שלנו, בה אנו מוצאים עצמנו רודפים, על בסיס יום יומי, אחרי צרכים קיומיים וגחמות, קל להיאבד בתוך המעגל המתוח שסובב אותנו. למזלינו, את המתח הזה – שהוא למעשה פרי חלצינו – ניתן להפיג

5 דרכים יעילות להורדת המתח
הורדת מתח צילום: freepik

הקדמה

מתח הוא חוויה נפוצה, איתה מתמודדים מרבית האנשים בחברה המודרנית. "מירוץ העכברים" אשר מקיף אותנו בחיינו היום יומיים נוטה לייצר לחץ. מבלי לשים לב, אנו משקיעים את מרבית האנרגיות שלנו בדאגות תמידיות על קיומנו. המתח שנוצר בעקבות הדאגה, הלחץ והציפיות שלנו מעצמנו, יכול להכביד ולהקשות על מצבנו הנפשי והפיזי. את המתח הזה, כמובן, ניתן להפיג. למטרה זו דרכי התמודדות רבות – אינטרקציה נכונה, מדיטציה, שימוש בשמנים כמו שמן CBD ועוד. הנה חמש דרכים להתמודדות עם מתח.

מבוא למתח

ראשית, חשוב לציין כי מתח הינו מאפיין נפוץ ואנושי, אותו יחוו רוב מוחץ מהאנשים שהלכו ויהלכו על אדמת כדור הארץ. עם זאת, כמו לכל דבר, גם למתח יש ספקטרום שלם אותו נפגוש במגוון שלבים בחיינו. יש שיחוו מתח בעקבות דאגות כלכליות. אחרים יפגשו אותו בעקבות בעיות דימוי עצמי נמוך. חלקינו נחווה אותו דבר ראשון על הבוקר כשנפתח את עינינו, ולפני שנרדם, ברגע של חולשה – בו מחשבותנו הם הדבר היחידי שמלווה אותנו.

כיצד מתח נוצר

כשאנו מנהלים שגרת חיים אינטסיבית, הכוללת בתוכה משתנים רבים שלעיתים לא בהכרח תלויים בנו, מפעם לפעם נבחר בדרך התמודדות תד-מודעתית עם קשיים – הכחשה. זו כמובן דרך התמודדות לגיטימית, אך אם נמשיך ונבחר בה, בסופו של דבר נמצא עצמנו מתוחים ולחוצים מבלי להבין מדוע. המתח הזה נובע בעצם מצרור דאגות, איתן לא התמודדנו ברגע בו נוצרו. לאורך השנים נצבור מנעד רחב של מצבים כאלו, להם בכלל לא נייחס חשיבות. המתח, עם זאת, ימשיך להיערם ולהיערם עד שלבסוף ישתק אותנו.

מה רע בזה בעצם?

רבים יעידו כי חיים מתוחים עלולים להיות אומללים. כשאנו קמים בבוקר והדבר הראשון שעולה בראשנו הינו דאגה, אנו מוותרים בעצם על חלק גדול מהאושר ומהפרודוקטיביות שלנו לאותו היום. האימרה הזו נכונה לכל שלב ביום ובחיים. מתח אמנם טבעי, אך באותה הנשימה הוא גם הרסני. הכחשה מופשטת מדי שלו יכולה בקלות להוביל לחוסר אושר, למצב נפשי רעוע, למצב פיזי מתדרדר ולעוד מנעד "תענוגות" אותן לא הכי כיף לחוות, בלשון המעטה.

איך מאפיינים מתח

מתח מאופיין על ידי תגובותנו לסיטואציות לחוצות. סימפטומים המעידים על מתח בחיינו כוללים: תחושות של פחד, הלם, עצבים, עצבות, דאגה, חוסר תחושה או תסכול. שינויים בתיאבון, חוסר אנרגיה פתאומי וחוסר מוטיבציה גם הם מעידים על מתח. לעיתים אדם שיחווה מתח יחווה גם קשיים בשינה או סיוטים וקושי בריכוז ובקבלת החלטות. כאבי ראש, כאבי גוף פתאומיים, כאבי בטן ועוד סוגי כאבים שונים יכולים אף להעיד על מתח בחיינו.

כיצד מתמודדים עם מתח

התמודדות עם מתח זו משימה לא פשוטה. מכיוון ולא תמיד נצליח לשים את האצבע בדיוק על מה גורם לנו להיות מתוחים, מאמצינו להורדת המתח יכולים להיות גישוש באפלה. בכדי להאיר את הדרך, חשוב להבין שהמצב נתון – אנו מתוחים. למה, איך, מדוע לא משנים. ההבנה הזו תאפשר לנו בעצם להשתמש בכלים קבועים להתמודדות עם מתח, לא משנה מה מקורו. להלן 5 דרכים להתמודדות עם מתח:

  1. התרחקות מחדשות ורשתות חברתיות

אנו חיים בעידן הגלובליזציה. אינפרומציה היום, להבדיל מבמאה הקודמת (ולפניה), נגישה ואף יכולה להזיק אם נצרכת ללא השגחה. לקונספט הזה כמובן יש יתרונות – "ידע הוא כוח", אמר חכם שחי במאה השישה עשר (וצדק). עם זאת, ידע הוא לעיתים גם מגרעה. כשאנו מעודכנים על בסיס רגעי במצב הקטטוני של הסובבים אותנו, לא קשה להיסחף בזרם החזק ולהצטרף למתח השורר בעולמנו. הילכך, בפעם הבאה שתרגישו מתוחים, נסו "לטהר" את עצמכם מסם האינפורמציה הזמינה. קחו יום או כמה שעות ללא הטלפון, המתח כבר יירד מעצמו.

  1. מציאת שיגרה

מתח יכול להיגרם מאי וודאות. כשאנו חיים בצורה חופשית מדי, לעיתים נמצא עצמנו מתקשים למצוא ייציבות. בניית שיגרה קבועה של עבודה, לימודים או סתם רוטינה שנכונה לנו יכולה לעורר פלאים. כאשר ניכנס לשיגרה המדוברת, נקדיש אוטומטית פחות מהתת-מודע שלנו ללחץ ולדאגות. האנרגיות שלנו יוקדשו במודע לשמירה על השיגרה ובעמידה במטרות אותן הצבנו לעצמנו. הצבת מטרות קצרות, בינוניות וארוכות טווח יכולה להוסיף עוד רובד של חילוק משאבים שבאופן ישיר יוביל להורדת המתח בו אנו שוררים.

  1. הקדשת זמן לתחביבים

לעיתים נמצא עצמנו עוסקים לאורך תקופות ממושכות אך ורק ב"עיקר" של החיים – עבודה, לימודים, מטלות וכו'. כאשר אנו לא מקדישים מספיק זמן בכדי ליהנות מחיינו אנו בעצם פותחים את הדלת למתח הרסני שרק ימשיך להיכנס ולהשפיע לרעה על חיינו. אם אתם מרגישים מתוחים נסו לפנות זמן גם ל"טפל" שבחיינו. תקראו ספר, צאו להתאמן, תפגשו חברים – כל תחביב בו אתם יכולים למצוא אושר ונחמה יעשה את העבודה. איזון בין עיקר לטפל יעזור לרוב בהורדת המתח.

  1. הימנעות מחומרים פסיכואקטיביים

סמים ואלכוהול הם בריחה קלה מכל קושי – על העובדה הזו אי אפשר להתווכח. צריכתם יכולה להוות כמה רגעים של רוגע מעל פני השטח, אך מתחת לו, צריכתם יוצרת בעיות חדשות רבות. שימוש בחומרים פסיכואקטיביים (הגדרה כללית לאלכוהול וסמים) יכולה להוביל לדיכאון, ללחץ ולעוד מנעד רחב של קשיים שבסופו של דבר, בעקיפין, רק יעצימו את המתח אשר מכביד על חיינו. רצוי להתרחק משימוש אינטנסיבי בהם ולהתמקד בדרכי התמודדות חליפיות.

  1. פנייה לאיש מקצוע

כמו בכל קושי בחיינו, הפנייה לאיש מקצוע הינה תמיד אופציה שקיימת על השולחן. במעגל הרפואה הפסיכולוגית קיימים אנשי מקצוע רבים שמקדישים את חייהם למחקר ולטיפול במתח ובלחצים אשר מכבידים על חיינו. פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, פסיכיאטרים ומטפלים שונים ידעו לתת את המענה המדוייק לקשיים שאנו חווים בחיינו בעקבות מתח. דעו לכם כי הם ראו במסגרת הקריירה שלהם כמות נכבדת של מטופלים שמתמודדים עם מנעד רחב של קשיים ובעיות, וכי הם עזרו בהתמודדות איתם. לכולנו מגיעה עזרה. כאשר אנו לא מסוגלים לתת אותה לעצמנו, האופציה ללכת לגורם חיצוני מקצועי תמיד מומלצת.

לסיכום

כפי שהצגנו במאמר זה, מתח הינו בעיה נפוצה איתה רבים מאיתנו מתמודדים. למרות זאת, היא לא בעיה סדירה – לרוב כשנגיע לשלב בו נאבחן שאנחנו לוקים בה כבר נחיה איתה לאורך תקופה. כשאנו שרורים תחת לחץ קשה לאבחן אותה ובמרבית המקרים לא נדע לפנות לעזרה אותה אנו צריכים בזמן. עם זאת, חשוב לפתור אותה ברגע שאנו מצליחים לשים את האצבע על קיומה. בפעם הבאה שאתם חושדים כי אתם חווים מתח בחייכם, נסו את אחת מדרכי ההתמודדות שמוצגות במאמר זה. לכל סיר יש את המכסה שלו וגם אתם תמצאו את דרך ההתמודדות הנכונה לכם. במידה וצורת התמודדות אחת אינה עובדת, נסו את הבאה. לבסוף תמצאו את הדרך הנכונה לכם.

מתח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}