י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
רדיפה רוסית

העיתונאי שנעצר עלול לרצות עד 20 שנות מאסר

מיהו כתב הוול סטריט ג'ורנל שנעצר ברוסיה?. אוון גרשקוביץ', אזרח ארה"ב בן 31, עלול לרצות עד 20 שנות מאסר אם יורשע באשמת ריגול. נראה שזהו המקרה הראשון מאז תום המלחמה הקרה שרוסיה עוצרת עיתונאי זר באשמת ריגול

העיתונאי שנעצר עלול לרצות עד 20 שנות מאסר
העיתונאי (משמאל) עם תושבים ברוסיה צילום: פייסבוק

חברים, עיתונאים ואנשי תקשורת הביעו מורת רוח מהידיעה שרוסיה עצרה עיתונאי אמריקאי באשמת ריגול. שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה האשים את כתב הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ', מבלי לספק ראיות כלשהן, בכך שפעל לבקשת ארצות הברית כדי לאסוף "מידע המהווה סוד מדינה על פעילותו של מתחם תעשייתי צבאי רוסי".

גרשקוביץ', אזרח אמריקאי בן 31 המתגורר במוסקבה, הכחיש את ההאשמות. גם מנהל הוול סטריט ג'ורנל הכחישו בתוקף את ההאשמות, ואמרו בהצהרה שהם מבקשים את שחרורו המיידי: "אנו עומדים בסולידריות עם אוון ומשפחתו". נראה שזהו המקרה הראשון מאז תום המלחמה הקרה שרוסיה עוצרת עיתונאי זר באשמת ריגול.

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה בהצהרה ביום חמישי כי הבית הלבן ומחלקת המדינה נמצאים בקשר עם משפחתו של גרשקוביץ' ועם הוול סטריט ג'ורנל. "יתר על כן, מחלקת המדינה הייתה בקשר ישיר עם ממשלת רוסיה בעניין זה, כולל עבודה אקטיבית לאבטחת גישה קונסולרית למר גרשקוביץ'", אמרה.

גרשקוביץ', נולד באוקטובר 1991 בארצות הברית, דובר רוסית הודות להוריו מהגרים סובייטים, הוא הגיש מועמדות לעבודה ב-Moscow Times, רשת עצמאית בשפה האנגלית ברוסיה. הוא קיבל את העבודה ועבר למוסקבה בסתיו 2017. מאז, גרשקוביץ' דיווח אך ורק מרוסיה. לאחר עבודה עם ה-Moscow Times וסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, הוא הצטרף לוול סטריט ג'ורנל בינואר 2022 כדי לסקר את רוסיה, אוקראינה ומדינות אחרות בברית המועצות לשעבר.

כשגרשקוביץ' נעצר ביום רביעי בעיר יקטרינבורג, שירות הביטחון הפדרלי הודיע על "הפסקת הפעילות הבלתי חוקית" של העיתונאי. ממשלת רוסיה לא פרסמה פרטים נוספים הקשורים להאשמות בריגול נגד גרשקוביץ', מלבד האמירה שהוא "ניסה להשיג מידע מסווג". האשמות בריגול יכולות להגיע ל-20 שנות מאסר אם יורשע.

המאמר האחרון של גרשקוביץ', פורסם ביום שלישי האחרון, כך דיווח ה'וושינגטון פוסט' הוא הדגיש כיצד כלכלת רוסיה מתחילה להיחלש בגלל המלחמה המתמשכת באוקראינה והסנקציות ההיסטוריות העולמיות נגד רוסיה בתגובה לפלישה.

הכתב האמריקני האחרון שידוע שנעצר ברוסיה באשמת ריגול היה כתב חדשות ו-World Report של ארצות הברית ניקולס דנילוף, שהואשם בריגול על ידי השלטונות הסובייטיים בספטמבר 1986. העיתונאי שוחרר ללא אישומים כשלושה שבועות לאחר מכן. בתמורה לשחרורו של גנאדי זכרוב, אזרח סובייטי שהואשם בריגול בארצות הברית, ללא משפט.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב טען בתקשורת הממלכתית הרוסית כי גרשקוביץ' "נתפס על חם", מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, טענה ללא ראיות שלפעילותו של גרשקוביץ' ביקטרינבורג "אין שום קשר לעיתונאות". גרשקוביץ' הועבר ביום חמישי לבית משפט במוסקבה, שם הכחיש את ההאשמות ומעצרו הוארך עד ה-29 במאי.

מלחמת אוקראינה רוסיה וול סטריט ג'ורנל מוסקבה ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}