כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
תאונות הדרכים

הרוג אחד כמעט בכל שבוע: זו העיר המסוכנת ביותר לאזרחים ותיקים

הרוג אחד כמעט בכל שבוע: 43 אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 כשצעדו ברגל| בתל אביב נפגעו הכי הרבה | עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים חייבים להתקין פסי לפני מעברי חציה ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים"

 הרוג אחד כמעט בכל שבוע: זו העיר המסוכנת ביותר לאזרחים ותיקים
אמבולנס זק"א צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

43 הולכי רגל ותיקים בגילאי 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 – אחד יותר מאשר בשנת 2021, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

מהנתונים עולה עוד כי 35 מבין האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים כשהלכו ברגל, נהרגו בתחום העירוני (81% מכלל ההרוגים מסוג זה).

624 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים כהולכי רגל בשנת 2022 - 96% מכלל הולכי הרגל הוותיקים שנפגעו באותה שנה.

תל אביב-יפו היא הראשונה ברשימת האזרחים הוותיקים שנפגעו כהולכי רגל. בשנת 2022 נפגעו 67 אזרחים ותיקים בעיר בתאונות דרכים כהולכי רגל בשנת 2022, 34% יותר מאשר בירושלים שנמצאת במקום השני ברשימה ובה נפגעו 50 הולכי רגל ותיקים. בחולון, השלישית ברשימה, נפגעו 41 אזרחים ותיקים כאשר הלכו ברגל, בפתח תקווה, הרביעית ברשימה נפגעו 39 הולכי רגל בשנת 2022 ובעיר שסוגרת רשימת חמשת הערים בהן נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בשנת 2022, חיפה, נפגעו 38 אזרחים ותיקים. 

מפילוח נתוני האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בין השנים 2013-2022, עולה כי 429 אזרחים ותיקים נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים כאשר הלכו ברגל - 56% מכלל האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות, אחד מכל שני הרוגים. 155 אזרחים ותיקים נהרגו כאשר נהגו ברכב בפרטי – 20%. בנוסף לכך, 89 אזרחים ותיקים נהרגו כאשר נסעו ברכב - 12%.

במחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק על-ידי ד"ר קובי פלג, עלה כי השרידות של הוותיקים לאחר שנפצעו בתאונות דרכים היא נמוכה, והיא הקיצונית ביותר מבין כל קבוצות האוכלוסייה. גם במקרה של שיקום, משך הזמן גדול משמעותית, וגם בפציעות קלות יחסית הגורמות לשבר בלבד, מדובר בנזקים נמשכים, בירידה ביכולת הפיזית ובהשפעה נפשית קשה, תופעות הידועות גם במקרה של "תאונות בית".  

בגיל השלישי הגוף מזדקן וחלה ירידה בתפקוד הגופני והחושי. כחלק מתהליך זה, שהוא הדרגתי אך בלתי נמנע, נוספות מגבלות תפקודיות העשויות לסכן את ההתנהלות הבטוחה בדרך, הן בעת הליכה ברגל, הן בעת נהיגה והן בעת כל שימוש אחר בדרך. כפי שעולה מהנתונים, אוכלוסיית הוותיקים נמצאת בסיכון מוגבר להיפגע בעיקר כהולכי רגל, כיוון שזמן החצייה שלהם ארוך יותר וחושים כמו ראייה ושמיעה אינם חדים כפי שהיו בעבר. חשוב לציין כי מגבלות תפקודיות הנובעות מתהליך ההזדקנות אינן קשורות בהכרח להתנהגות בלתי בטיחותית בדרכים.

על פי דוח שהופק בעמותת אור ירוק המבקש לצמצם את היפגעותם של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, על למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולרשויות המקומיות להתאים את סביבת מעברי החצייה להולכי הרגל הוותיקים באמצעים פשוטים וזולים כמו הנמכת המדרכה לפני מעברי חצייה, סימון המדרכה הסמוכה למעבר החצייה, שימוש בתמרור גדול ובולט והתאמת תזמוני הרמזורים להולכי רגל במעברי החצייה כך שיתאימו לחצייה איטית יותר.

ניתן לשפר את בטיחותם של הולכי הרגל באמצעות שיפור הנראות ושדה הראייה (הן של הולכי הרגל המבוגרים והן של משתמשי דרך אחרים) בתחומי מעברי חצייה, ובאמצעות טיפול במפגעים כגון בורות פעורים או חפצים מסוכנים על המדרכה.

 

תאונות דרכים אזרחים ותיקים נהגים תחבורה נוסעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}