מחדל חטיפת הנערים: תוכנית למוקד 100 ארצי
בעקבות מחדל השיחה למוקד המשטרתי בעת חטיפת שלושת הנערים הי"ד, אומצה המלצה להקמת מוקד 100 כלל ארצי
- אלי שלזינגר
- י"ג אלול התשע"ד
- 1 תגובות
צילום: פלאש90
בעקבות מחדל חטיפת ורציחת שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח הי"ד, בימים האחרונים הוצגו למפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ממצאי צוות עבודה רב מערכתי בראשות הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, בנושא מוקד 100.
לאחר חטיפת ורציחת הנערים, נחשף כי גיל-עד צלצל למוקד 100 של המשטרה, והשיחה, נענתה על ידי שוטר שח"ם ונמשכה 2:09 דקות. מספר שניות לאחר שענה לשיחה העביר את השיחה לאחראית המוקד, שהקשיבה לשיחה יחד עם אחראי המשמרת.
השיחה התקבלה בשעה 22:25 בליל החטיפה, אולם השיחה לא הוגדרה כשיחת חירום, וזכתה להתעלמות. רק לפנות בוקר לאחר שההורים התלוננו, החלו במשטרה לטפל במקרה שהסתיים באסון. מי שאיתר את השיחה 14 שעות לאחר החטיפה, היה דווקא השב"כ שבדק למחרת החטיפה בשעה 12:00 בצהרים את פלט השיחות היוצאות של השלושה, ומצא שאחד הנערים ניסה לדווח על חטיפתם - אך כאמור לא התייחסו אליו כמצופה.
לאחר קיומם של סדרת דיונים, בממצאי עבודת הצוות, לרבות דיונים במסגרת סגל הספ"כ הארצי, החליט המפכ"ל לאמץ במלואן את המלצות הצוות. המפכ"ל ציין לשבח את עומק החשיבה, החדשנות והיצירתיות כפי שאלו באו לידי ביטוי בשלבי הניתוח, ריכוז הממצאים ובדגש על ההמלצות לפעולה.
המלצות צוות הסמפכ"ל מדגישות את החשיבות בעבודת מוקד החירום של המשטרה והמחויבות הרבה כלפי ציבור הפונים אליו מצריכה שינוי עומק בתפיסת המוקד, במעמדו, באיכויות כוח האדם, בבעלי תפקיד, בהכשרה, בטכנולוגיות, בתהליכי עבודה ובסטנדרטי שירות גבוהים כדוגמת צמצום זמן המענה, אורך השיחה ועוד.המלצות מרכזיות:
• שינוי דרסטי בתפיסת המוקד – הצבת מוקד 100 בשורה הראשונה של התפקידים והמשימות בארגון. תפיסת תפקיד המוקדן כ'יוקרתי' והיותו תפקיד מקדם יהפכו אותו לתפקיד נחשק שימשוך את הטובים ביותר.
• תורת הפעלה ארצית אחידה בסטנדרטים בינלאומיים – גיבוש תפיסת הפעלה מבצעית ושירותית העומדת בסטנדרטים של משטרות מתקדמות בעולם.
• הרחבת השירות לציבור – הרחבת השירות הניתן לציבור על ידי מוקד 100 על בסיס שדרוג מרכיבים חיוניים ומרכזיים, כדוגמת – זמן מענה תוך 5 שניות( 2 צלצולים בלבד), חזרה אוטומטית לכל שיחה שלא נענתה ועוד.
• הפניית כוח אדם איכותי למוקד 100 והעמקת ההכשרות לבעלי תפקיד בו.
• קפיצת מדרגה בתחום הטכנולוגי – בניית מוקד 100 על בסיס, 'הנדסת אנוש' ופונקציות טכנולוגיות מהמובילות שיש היום בשוק הביטחוני, המבצעי והשירותי, בדגש על היכולות להפנות 100% קשב לקריאות מצוקה, מיון שיחות מידע ויירוט שיחות הטרדה.
• אכיפה נחושה כנגד מטרידים – קידום שינויי חקיקה, גיבוש ויישום מדיניות אכיפה נוקשה כנגד מטרידים בליווי מהלכי הסברה נרחבים לצורך צמצום משמעותי בתופעת ההטרדות.
• הקמת מוקד 100 ארצי – תוך שנה לפחות, יוקם מוקד ארצי, במקום שבעת המוקדים הפועלים כיום במחוזות, הכולל כוח אדם, מדרגי פיקוד, טכנולוגיה מתקדמת ותורת הפעלה בסטנדרט מבצעי גבוה העונה על כלל הצרכים שמופו, ובאופן שיאפשר הליכי שליטה ובקרה מלאים, מחד ורמה מבצעית ושירותית גבוהה, מאידך.
במשטרה אומרים כי יישום כלל המלצות הצוות, יביא לידי ביטוי, באופן המיטבי, את המרכזיות והקריטיות של מוקד החירום המשטרתי, כפי שהוא נתפס ונדרש ע"י תושבי המדינה.
לאחר חטיפת ורציחת הנערים, נחשף כי גיל-עד צלצל למוקד 100 של המשטרה, והשיחה, נענתה על ידי שוטר שח"ם ונמשכה 2:09 דקות. מספר שניות לאחר שענה לשיחה העביר את השיחה לאחראית המוקד, שהקשיבה לשיחה יחד עם אחראי המשמרת.
השיחה התקבלה בשעה 22:25 בליל החטיפה, אולם השיחה לא הוגדרה כשיחת חירום, וזכתה להתעלמות. רק לפנות בוקר לאחר שההורים התלוננו, החלו במשטרה לטפל במקרה שהסתיים באסון. מי שאיתר את השיחה 14 שעות לאחר החטיפה, היה דווקא השב"כ שבדק למחרת החטיפה בשעה 12:00 בצהרים את פלט השיחות היוצאות של השלושה, ומצא שאחד הנערים ניסה לדווח על חטיפתם - אך כאמור לא התייחסו אליו כמצופה.
לאחר קיומם של סדרת דיונים, בממצאי עבודת הצוות, לרבות דיונים במסגרת סגל הספ"כ הארצי, החליט המפכ"ל לאמץ במלואן את המלצות הצוות. המפכ"ל ציין לשבח את עומק החשיבה, החדשנות והיצירתיות כפי שאלו באו לידי ביטוי בשלבי הניתוח, ריכוז הממצאים ובדגש על ההמלצות לפעולה.
המלצות צוות הסמפכ"ל מדגישות את החשיבות בעבודת מוקד החירום של המשטרה והמחויבות הרבה כלפי ציבור הפונים אליו מצריכה שינוי עומק בתפיסת המוקד, במעמדו, באיכויות כוח האדם, בבעלי תפקיד, בהכשרה, בטכנולוגיות, בתהליכי עבודה ובסטנדרטי שירות גבוהים כדוגמת צמצום זמן המענה, אורך השיחה ועוד.המלצות מרכזיות:
• שינוי דרסטי בתפיסת המוקד – הצבת מוקד 100 בשורה הראשונה של התפקידים והמשימות בארגון. תפיסת תפקיד המוקדן כ'יוקרתי' והיותו תפקיד מקדם יהפכו אותו לתפקיד נחשק שימשוך את הטובים ביותר.
• תורת הפעלה ארצית אחידה בסטנדרטים בינלאומיים – גיבוש תפיסת הפעלה מבצעית ושירותית העומדת בסטנדרטים של משטרות מתקדמות בעולם.
• הרחבת השירות לציבור – הרחבת השירות הניתן לציבור על ידי מוקד 100 על בסיס שדרוג מרכיבים חיוניים ומרכזיים, כדוגמת – זמן מענה תוך 5 שניות( 2 צלצולים בלבד), חזרה אוטומטית לכל שיחה שלא נענתה ועוד.
• הפניית כוח אדם איכותי למוקד 100 והעמקת ההכשרות לבעלי תפקיד בו.
• קפיצת מדרגה בתחום הטכנולוגי – בניית מוקד 100 על בסיס, 'הנדסת אנוש' ופונקציות טכנולוגיות מהמובילות שיש היום בשוק הביטחוני, המבצעי והשירותי, בדגש על היכולות להפנות 100% קשב לקריאות מצוקה, מיון שיחות מידע ויירוט שיחות הטרדה.
• אכיפה נחושה כנגד מטרידים – קידום שינויי חקיקה, גיבוש ויישום מדיניות אכיפה נוקשה כנגד מטרידים בליווי מהלכי הסברה נרחבים לצורך צמצום משמעותי בתופעת ההטרדות.
• הקמת מוקד 100 ארצי – תוך שנה לפחות, יוקם מוקד ארצי, במקום שבעת המוקדים הפועלים כיום במחוזות, הכולל כוח אדם, מדרגי פיקוד, טכנולוגיה מתקדמת ותורת הפעלה בסטנדרט מבצעי גבוה העונה על כלל הצרכים שמופו, ובאופן שיאפשר הליכי שליטה ובקרה מלאים, מחד ורמה מבצעית ושירותית גבוהה, מאידך.
במשטרה אומרים כי יישום כלל המלצות הצוות, יביא לידי ביטוי, באופן המיטבי, את המרכזיות והקריטיות של מוקד החירום המשטרתי, כפי שהוא נתפס ונדרש ע"י תושבי המדינה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות