כ"ח תשרי התשפ"ה
30.10.2024
הנתונים מוכיחים

הפחתה של ממש בזיהום אוויר מתחבורה כבדה בישראל

הוראות המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום אוויר למפעילי ציי כלי רכב כבד הובילו להפחתת בפליטות חלקיקים מאוטובוסים וממשאיות כבדות

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה

המשרד להגנת הסביבה פרסם את דוח יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מכלי רכב כבדים לשנים 2020 ו-2021. 

הדוח מצביע על ירידה של ממש בפליטה הממוצעת של חלקיקים נשימים (PM 2.5) מכלל כלי הרכב הכבדים. שיעור הפליטה עמד על 0.005 גרם לקילומטר נסיעה נכון לסוף שנת 2021, לעומת כ-0.04 גרם לקילומטר נסיעה בשנת 2014 טרם מתן הוראות המשרד.

כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטות מוגברות של חלקיקים נשימים. חלקיקים אלו מסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות האדם ולגרום לתחלואה ולתמותה. לכן נעשים מאמצים רבים בעולם לצמצום פליטות אלו.

ההוראות ניתנו במטרה לצמצם את פליטת החלקיקים ממנועי כלי הרכב הכבד בציים הגדולים בישראל ובהן ארבע דרישות הפחתה עיקריות:

חובת עמידה ביעד הפחתה של פליטות חלקיקים, איסור הפעלת רכבים מזהמים, שימוש בהנעות חלופיות בכלי רכב כבד והתקנת מסנני חלקיקים על רכבים מזהמים.

הדוח מתייחס להוראות המשרד למניעה ולצמצום של זיהום אוויר. ההוראות, לפי חוק אוויר נקי, ניתנו ל-46 ציי הרכב הכבד הגדולים בארץ. מדובר בציים המפעילים כ-15,500 כלי רכב כבדים, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, שהם יחד 23% מכלי הרכב הכבדים במדינה.

בשנת 2022 עודכנו ההוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל עם יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות החל משנת 2026. כדי לסייע בכך, המשרד להגנת הסביבה תומך – בסכום של 120 מיליון ₪ – בגופים בעלי רישיון להפעלת תחבורה ציבורית, לרכישת אוטובוסים מאופסי פליטות על ידי חברות תחבורה ציבורית וחברות היסעים. בזכות תמיכה זו, פועלים כיום כ-130 אוטובוסים חשמליים על כבישי ישראל, והצפי הוא הפעלה של כ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות.

סיכום היישום של עיקרי הדרישות בהוראות

לפי ההוראות מ-1 בינואר 2020, כל ציי הרכב נדרשים לעמוד ביעד הפליטה הממוצע של 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. לפי דיווחי החברות, בסוף שנת 2021 כל ציי הרכב עומדים בדרישה זו, ופליטות החלקיקים הממוצעת מכלל הציים עומדת על 0.005 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. מדובר בהפחתת הפליטה הממוצעת בשיעור של 86% ביחס לשנת 2014 – מועד תחילת יישום ההוראות.

לפי ההוראות מ-1 בינואר 2020, נדרשו ציי הרכב להפעיל 3% מהאוטובוסים העירוניים ומהמשאיות עד 40 טונות באמצעי הנעה חלופיים. בסוף שנת 2021 הופעלו בכל הציים יחד כ-400 כלי רכב כבד בהנעה חלופית, והם 3% מכלל כלי הרכב הכבד בציים – מרביתם אוטובוסים בהנעה חשמלית ובגז טבעי דחוס (גט"ד). בכך, גדל השימוש בטכנולוגיות הנעה חלופית בכלי רכב כבד פי 7.5 לעומת היקף השימוש בתחילת יישום ההוראות.

לפי ההוראות מ-1 בינואר 2021, אסורה הפעלת רכבי דיזל כבד מזהמים מתחת לתקן יורו 4. בסוף שנת 2021 נותרו בציים רק 14 כלי רכב מזהמים מתקן יורו 3, והם 0.1% מכלל כלי הרכב הכבד בציים – בהשוואה לשנת 2014, תחילת יישום ההוראות, שבה כשליש מכלל כלי רכב כבד בציים היו מזהמים.

נוסף על הדרישות להפחית זיהום אוויר, נדרשים מפעילי צי הרכב בפעולות נוספות כגון הפעלה של מוקד לפניות הציבור בנושא עשן הנפלט מכלי רכב כבד בציים אלו. בשנים 2020 ו-2021 התקבלו וטופלו יותר מ-2,000 פניות ציבור בנושא. רובן המכריע של הפניות, 96% מהן, נוגעות לעשן הנפלט מאוטובוסים.

 

זיהום אוויר תחבורה רכב חשמלי אוטובוסים אוטובוסים חשמליים הסעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}