כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

שנת מאסר לח"כ לשעבר מבל"ד

שנת מאסר בפועל לחבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת בל"ד, שהורשע במגע עם סוכן זר ונסיעה לארץ אויב

שנת מאסר לח"כ לשעבר מבל"ד

בית המשפט המחוזי בנצרת, גזר הבוקר (ה'), שנת מאסר בפועל על חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת בל"ד שהורשע במגע עם סוכן זר ונסיעה לארץ אויב.

עשרות מבני העדה הדרוזית הגיעו הבוקר להזדהות עם נפאע שאמר כי בכוונתו לערער על ההרשעה ועל גזר הדין.

על פי כתב האישום שהוגש, ארגן סעיד נפאע בעת שהיה חבר בכנסת ה-17 נסיעה של קבוצת אנשי דת דרוזיים לסוריה בשנת 2007. במהלך ביקורו נפגש עם טלאל נאג'י, סגן מזכ"ל החזית העממית. בהמשך ניסה להיפגש גם עם ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל.

"הנאשם הינו עורך דין מזה שנים רבות, ובמועד ביצוע העבירות היה חבר הרשות המחוקקת בישראל. כלומר, הנאשם היה מצוי ב'במסדרונות השלטון', השתתף בדיונים שונים ויכול היה להשפיע על תהליכי החקיקה, היה חשוף למידע רב, ובעל גישה לבעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה או במפלגות פוליטיות, לציבור הרחב, ובעל יכולת השפעה על תומכים ואוהדים. פוטנציאל הנזק כתוצאה מפגישה של אדם כזה עם בכיר בארגון מחבלים הינו בוודאי כבד מאד".

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט כי על נפאע יוטל עונש מאסר בפועל שבין שנתיים לחמש שנים.

הפרקליטות טענה כי "הנאשם הוכיח במעשיו שיצא למדינת האויב, שלא למטרות דת בלבד, אם בכלל, כי אם במטרה לפגוש אנשי ממשל סוריים ואף לקיים באופן חשאי מפגש עם איש בכיר בארגון טרור העוין את ישראל. הנאשם הינו חבר כנסת, עובד ציבור, הנושא משרה ציבורית בכירה במערכות הממשל של מדינת ישראל. הנאשם הפר את החוק ברגל גסה, בה בשעה שיכול היה לפעול בדרכים לגיטימיות ודמוקרטיות, אשר הוענקו לו כחבר כנסת, כדי להסדיר את נושא היתרי היציאה".

בית המשפט גזר על נפאע שנת מאסר בפועל על המגע עם הסוכן הזר ועוד שישה חודשים על הנסיעה לסוריה, אך שתי התקופות ירוצו באופן חופף ולכן מדובר בשנת מאסר אחת.

ח"כ לשעבר נפאע אמר בעקבות גזר הדין כי "אין שום הסבר לעונש חוץ מרדיפה פוליטית". עורך דינו, מאדי דאהר, אמר כי "למרות העונש שנראה קל יחסית, מדובר בגזר דין קשה ואנחנו נלמד אותו ונשקול את צעדינו. מדובר בפגישה פוליטית שאין בה שום פגיעה בביטחון המדינה. צריך לזכור שהיו עוד ח"כים ואנשי ציבור שנפגשו עם דמויות במדינות המוגדרות כמדינת אויב ולא ננקטו נגדם צעדים".

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, אמר הבוקר כי "הרשעתו של חבר הכנסת לשעבר נפאע בעקבות מעשיו החמורים מהווה נורת אזהרה לכל אותם חברי כנסת המשתפים פעולה עם האויב ומהווים גיס חמישי של ממש בכנסת ישראל. חברי כנסת כאלה הם חרפה לכנסת. נפאע מחוץ לכנסת ובדרכו לבית הסוהר - עכשיו תורה של ח"כ זועבי לשלם את המחיר על בגידתה".

כתב האישום נגד מר נפאע הוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, ולאחר קיום ההליך הנדרש לפי חוק חסינות חברי הכנסת. לאחר השלמת הליך זה, נדרשו הליכים נוספים לצורך הגשת כתב האישום, כגון הוצאת תעודות חיסיון ופעולות נוספות. הנושא הובא בפני היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, מר יהודה וינשטיין, שאימץ את עמדת קודמו ובהתאם לכך הוגש כתב האישום.

באישום הראשון הורשע נפאע בעבירות של סיוע ליציאה שלא כדין למדינת אויב וביציאה שלא כדין למדינת אויב, לאחר שבספטמבר 2007 חבר לקבוצת אנשי דת דרוזים שארגנו נסיעה של 282 אנשים מישראל לסוריה, דרך ירדן, ופעל לקבלת אישורי הכניסה לסוריה תוך קיום קשר עם חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה ועם שגרירות סוריה בירדן. בהמשך, נכנס ח"כ נפאע לסוריה יחד עם יתר הנוסעים, ושהה שם כשבוע, וזאת בניגוד לחוק האוסר על כניסה לסוריה בלא היתר.

עוד נקבע בהכרעת הדין כי במהלך הנסיעה נפגש ח"כ נפאע בסוריה, בתיאום מראש, עם טלאל נאג'י, סגן מזכ"ל ארגון החזית העממית, שהינו ארגון מחבלים. מעשה זו הוביל להרשעתו בעבירה של מגע עם סוכן זר. בית המשפט קבע כי הוכח עובדתית שבמהלך הפגישה עם נאג'י דובר על אפשרות של מפגש נוסף בין הנאשם לבין בכיר החמאס חאלד משעל, אולם מחמת הספק זוכה נפאע מעבירת המגע עם סוכן החוץ הנוסף.

באשר לעבירות היציאה שלא כדין למדינת אויב והסיוע לאחרים לצאת שלא כדין: "ברור כי יציאת משלחת שכ-280 חבריה שהו בסוריה שבעה ימים, נפגשו עם אנשים שזהותם אינה ידועה, בזמן שהנאשם עצמו נפגש עם מספר אישים פוליטיים בכירים בסוריה (בנוסף על איש ארגון טרור בכיר), יצרה פוטנציאל ממשי להתממשות הסיכון של פגיעה בערך המוגן ע"י העבירה. מעשיו של הנאשם כפי שתוארו באישום השני, ואף עובדות האישום השלישי שעליהן לא היתה מחלוקת (תיאום הפגישה עם חאלד משעל), מדגימים את הסכנה הפוטנציאלית מביקור של ישראלים בארץ אויב, וסיכון זה התממש בכל הנוגע לנאשם, כשהביקור הלא חוקי שלו בסוריה היווה כר לתיאום פגישה עם אנשים המבקשים לפגוע בביטחון המדינה, ויש להניח מתוך כך שסברו שהיכרותם עם האיש יכולה לסייע להם במאמציהם"...

"בין הנסיבות הקשורות לביצוע העבירות, יש לקחת בחשבון גם את מעמדו ותפקידו של הנאשם בעת ביצוע העבירות, כנסיבה מחמירה. זלזול מופגן מצד אדם שנבחר לכהונה רמה כחבר בית המחוקקים, מעביר מסר שגוי לסובבים אותו. במקום להיות דוגמא אישית, עלולה התנהגותו להוות עידוד למעשים דומים ולמתן לגיטימציה להתעלם מהוראות חוק אשר אינן נושאות חן בעיני הציבור".

באשר לעבירת המגע עם סוכן זר קבע בית המשפט: "רכיב נוסף המחמיר את מידת הפגיעה הוא דרג הצדדים שנפגשו. בענייננו, הומחשה משמעותו של בוחן זה בסיפא, שכן טלאל נאג'י בשל מעמדו הבכיר, מקושר לבכירים בארגוני טרור אחרים, ויצר מיידית את החיבור בין הנאשם לבין חאלד משעל"...

"יש כאמור לקחת בחשבון את תפקידו ומעמדו של טלאל נאג'י, ומעמדו של הנאשם. לכך יש להוסיף את העובדה שהפגישה תוכננה מראש, התקיימה על אדמת ארץ אויב, אליה נסע הנאשם שלא כדין, ועל אף שיציאתו מן הארץ לשם נאסרה. לחשאיותה של הפגישה יש משמעות רבה, שכן היה בה ליצור אחווה ו'שותפות סוד' בין הנאשם לבין טלאל נאג'י, והיא מבטאת גם את מודעותו של הנאשם לכך שהוא 'חצה קו אדום', כדבריו, במפגש מסוג זה".
מאסר כנסת ישראל בגידה חכ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}