המטרה לא מקדשת את האמצעים • לקראת שבת
הכפילות ב'צדק צדק תרדוף' מלמדת שגם הרדיפה אחרי הצדק, צריכה להיות בצדק • לקראת שבת עם לקח מפרשת השבוע
- הרב יעקב גלויברמן
- ב' אלול התשע"ד
צלם פלאש90
"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך... ושפטו את העם משפט צדק", כך נפתחת פרשת השבוע 'שופטים', שמלמדת אותנו סדר בהנהגה הכללית של עם ישראל, ואת יסוד הקיום בין אדם לחברו.
חז"ל אמרו: "קשוט עצמך תחילה" – "שופטים ושוטרים תיתן לך", ורק אז "ושפטו את העם" – תוכל לקשוט את זולתך ולשופטו.
בפרשה גם מובא הציווי, "צדק צדק תרדוף".
אומרים על כך חז"ל, שמכפילות המילה 'צדק' למדים, שגם את הדרך אל הצדק צריך לעשות בצדק.
להיאבק ולרדוף את הצדק בדרכים ישרות וכשרות, ולא כמו אלו הטועים שחושבים שהמטרה מקדשת את האמצעים.
גם איסור השוחד החמור מופיע בפרשה: "כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים".
שלמה המלך מדמה את השוחד לאבן יהלום המאירה מכל צד. ובכך שהשופט נוטל שוחד, אזי בכל צד שיעיין בדין ימצא זכות לנותן השוחד. ומדוע נמשל השוחד לאבן? כשם שהאבן שבכל מקום שהיא נופלת היא שוברת, כך השוחד שכל אדם הלוקח שוחד, אפילו אם הוא ישר, השוחד שובר אותו ומסלף דעתו הישרה.
חד וחלק: חכמה בלא מוסר, כטבעת בלי אבן.
חז"ל אמרו: "קשוט עצמך תחילה" – "שופטים ושוטרים תיתן לך", ורק אז "ושפטו את העם" – תוכל לקשוט את זולתך ולשופטו.
בפרשה גם מובא הציווי, "צדק צדק תרדוף".
אומרים על כך חז"ל, שמכפילות המילה 'צדק' למדים, שגם את הדרך אל הצדק צריך לעשות בצדק.
להיאבק ולרדוף את הצדק בדרכים ישרות וכשרות, ולא כמו אלו הטועים שחושבים שהמטרה מקדשת את האמצעים.
גם איסור השוחד החמור מופיע בפרשה: "כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים".
שלמה המלך מדמה את השוחד לאבן יהלום המאירה מכל צד. ובכך שהשופט נוטל שוחד, אזי בכל צד שיעיין בדין ימצא זכות לנותן השוחד. ומדוע נמשל השוחד לאבן? כשם שהאבן שבכל מקום שהיא נופלת היא שוברת, כך השוחד שכל אדם הלוקח שוחד, אפילו אם הוא ישר, השוחד שובר אותו ומסלף דעתו הישרה.
חד וחלק: חכמה בלא מוסר, כטבעת בלי אבן.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות