ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
כל הפושט יד

שאלת השאלות: כמה לשים במעטפה לרב'ה? | טור מיוחד

בטור מיוחד ל'בחדרי חרדים' באווירה של ערב ימי הפורים מגולל ירמי ר. שינפלד את תופעת מנהג נתינת מעטפות המזומנים למלמדים ביום הפורים. האם מדובר בשוחד? והאם אכן המלמדים משקיעים יותר בעקבות כך? | אל תחמיצו 

שאלת השאלות: כמה לשים במעטפה לרב'ה? | טור מיוחד
ילדי ביתר מחופשים צילום: ארי קופרשטוק

מידי שנה בשנה בימים אלו קודם חג הפורים, מתפלפלים בני התורה בהיכלי הישיבות והכוללים ובפורומים שונים בסוגיה מורכבת זו: "המעטפות" – מעטפות המזומנים למלמדים בחיידר, מה הדין, כדת מה לעשות במלמד היקר שליט"א, האם צריך לתת לו מעטפה או לא? והאם יש למלמד דין של 'עד חצי המלכות ותעש'. האם היא חובה הלכתית, מוסרית, והאם על ההורים להכניס את היד לכיס ולהוציא יותר מכפי יכולתם ולהעביר למעטפה? מה עם והשוחד יעוור עיני חכמים? ומה הדין בהורה שלא נותן האם הוא מזלזל בחינוך הבנים, ואחריותו מי ישורנה. אין ספק, שאלות קשות.

רגע לפני שערמות "המעטפות" - מעטפות המזומנים יתחילו להיערם על שולחנם של המלמדים המסורים, תפסנו את רבי איטצ'ה יעקובזון בן ה-60 מירושלים, מלמד מומחה רבות בשנים לשיחה על המנהג התמוה להביא בימי הפורים למלמדי תינוקות מעטפות שמנות מלאות בכסף רב, רבי איטצ'ה ענה לנו על השאלות הקשות וחושף בפנינו את מקור המנהג, והתשובה המפתיעה של רבי איטצ'ה על אלו שלא נותנים.

- שלום רבי איטצ'ה:

- "שלום וברכה" עונה רבי איטצ'ה תוך כדי שהוא מתענג על ספל תה רותח ולוגם באיטיות ובהנאה רבה, וטרם התחלנו לשוחח מקדים ר' איטצ'ה ואומר לנו בהתרגשות "הספל תה הזה מלווה אותי עוד מראשית ימי כמלמד דרדקי, את הספל קיבלתי מאחד ההורים צאצא למשפחת רייכמן הנגידים, לאות הערכה והוקרה" ר' איטצ'ה לוגם עוד לגימה ועוד לגימה סוחט את שפמו, ומלקק את טיפות התה שנשארה עליו.

ר' איטצ'ה, אם אתה כבר הזכרת מתנות של הורים, אז בוא ניגש ישר לעניין, 'פורים געלט' - "מעטפות מזומנים", אתה מקבל?

- "מה השאלה, בוודאי, זה הרבה יותר מזה, זה הרי לא הפורים געלט, שההורה רוצה לתת, אני לא נזקק, יחד עם זאת כמלמד אני דורש זאת כי בכך נרקם הקשר הקרוב בין ההורה למלמד, וזה לא רק בפורים, אתה יודע כמלמד מומחה שנים רבות אני יכול לגלות לך שאני מקבל כמה פעמים בשנה מעטפות, כן כן".

- תסביר?

- "אסביר לך, בתחילת השנה חודש אלול – יש מה שנקרא 'מעטפות האספות' –דמי שתיקה, ההורה מביא באסיפת הורים ויש לו שקט כל השנה, ויש את המהדרים שמביאים גם חנוכה געלט, כמובן פורים געלט, ילדי החלאק'ס, מסיבות חומש סעודה".

- נשמע אחלה ג'וב?

- "תרשה לי לתקן אותך, זה לא ג'וב, מדובר בעבודת קודש של חינוך צעירי צאן קדשים. ואחריות גדולה מונחת על צווארי, הרי מדובר בכסף שחור, לא הכל וורוד, וכאן נכנסים בעיות גדולות עם הבנק זה לא קל".

- רבי איטצ'ה עם כל הכבוד לבעיות שלך עם הבנק, נראה שיש כאן הרבה כסף ?

- "רבי איד, דיברה תורה בלשון נקיה, אנחנו לא אוהבים לדבר על כסף, מדברים על מעטפות".

- ובכל זאת, בתוך המעטפות יש מזומנים, אפשר לדעת מספרים, מה הסכומים שאתה מקבל?

- "הורה לילד שמכבד את עצמו נותן כאלף דולר ומעלה, ויש אלו שלא יודעים להעריך מספיק את המסירות שלנו הכרת הטוב מהם והלאה, נותנים מאתיים שקל ומרגיש יום זה מכובד, אבל מה הכי מעצבן אותי אותם טיפשים שנותנים 20 שקל ומשקיעים בברכה מושקעת בחרוזים וסימני קריאה, עושים את העיקר טפל והטפל עיקר".

- רגע, אני חייב לעצור אותך רבי איטצ'ה, אתה לא מרחם על ההורים, שלא לומר נשמע כאן נימת זלזול?

- "זלזול? להיפך. זו זכות לתת, ואני מאחל ומברך בכל ליבי את ההורים היקרים שתמיד יוכלו לתת למלמדים, איך אמר לי פעם הורה כאשר ניסיתי להחזיר לו, לא באמת, עשיתי את עצמי מתוך נימוס, "שנהיה תמיד מהנותנים ולא מהמקבלים".

- מה עם שוחד?

- "בוודאי שיש כאן שוחד, מי שאומר שלא הוא משקר, אבל זה לא תלוי בנו - המלמדים, תתאר לעצמך הורה מביא מעטפה בתוכה אלף דולר הורה אחר רק מאה דולר, וקרה שהמלמד מגיע לכיתה ביום לא טוב, וזה קורה לא מעט, קם על צד שמאל בבוקר, על מי ישפוך זעמו? ברור שעל הבן להורה שנתן לו רק מאה דולר, האחריות על ההורים".

- אתה רוצה לומר שכל המלמדים כמוך, אין צדיק בסדום?

- "צדיק לא, אולי טיפש, ואם הזכרת את סדום אנחנו לא מסתכלים אחורה, מסתכלים קדימה למען הילדים היקרים, אנחנו צריכים לפרנס את הילדים שלנו".

- אנחנו ב-2023 אולי הגיע הזמן באמת להסתכל קדימה, לעשות מהפכה, להפסיק עם מנהג שטות זו?

- "תראה, בוודאי, לא הייתי אומר מהפכה אבל איך אתם בתקשורת אוהבים לומר "רפורמה", כלומר אם עד היום ההורים הם אשר החליטו לעצמם כמה כל אחד מביא, מהיום וועדה חינוכית מטעם המלמדים הם אשר יקבעו כמה כסף על כל הורה להשים לתת במעטפה, וכדי לפתור בעיית השוחד כל הורה יכניס סכום מכובד כפי שיקבע על יד הוועדה שגם תגבה אחוזים''

- מה אתה אומר לאותם הורים שטוענים שעדיף ברכה מושקעת מאשר מעטפה עם כסף?

- "אני אומר לאותם הורים, שזו ברכה לבטלה, תביאו מעטפה עם דולרים אני כבר ישקיע אותם".

- מה יש לך להגיד לאותם הורים קשיי יכולת שאין להם לתת?

- "יש פתגם שאומר 'אין ילד רע, יש ילד שרע לו', וכמחנך זה מלווה אותי שנים, אני אומר גם אין דבר כזה הורים קשיי יכולת, יש הורה שקשה לו, שינסה, שיתגבר, כל התחלות קשות, בסוף זה יבוא לו בקלות".

- ואלו שיש להם ולא נותנים?

- "מעטים הם האנשים שיש להם ולא נותנים, על פי רוב מדובר במלמדים או מלמדים לשעבר, ועליהם הכתוב אומר 'אין חכם כבעל הניסיון'".

- לסיום, לא שאלנו רבי איטצ'ה, אתה הרי מלמד רבות בשנים, ידוע לך באמת מה המקור למנהג?

- "המקור הוא בהלכה 'כל הפושט יד נותנים לו' ומי הוא פושט יד גדול יותר ממלמדי תינוקות ויעידו על זה מאות אלפי תינוקות של בית רבן, שחוו זאת על בשרם ממש' ויש גם רמז לכך ממגילת אסתר 'יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף על ידי עושי המלאכה' שהם מלמדי תינוקות שעוסקים במלאכת הקודש".

- שכויעך רבי איטצ'ה, היה לנו לעונג!

- "לא תשאיר מעטפה?"

מעטפות כסף פורים מלמדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}