שישה גורמים ממשלתיים לא מצליחים לתאם נתונים ביניהם
דו"ח על בטיחות בעבודה ממתין שמונה שנים - וטרם ייושם. כך מתריע יו"ר וועדת העבודה והרווחה ישראל אייכלר, שקרא לקביעת כללים הפעלת עגורנים בתנאי רוחות – ולא שייקבעו בין המנופאי לקבלן. "תמוה ומטריד ששישה גורמים ממשלתיים לא מצליחים לתאם נתונים ביניהם"
- קובי עוזיאלי
- ט' שבט התשפ"ג
- 1 תגובות
מחלוקת על נתוני תאונות העבודה בישראל בין משרד התעשייה - לחברי כנסת וארגונים בתחום. כך נחשף בדיון בוועדת העבודה והרווחה. לדברי יו"ר הוועדה ישראל אייכלר מ'יהדות התורה' השנה האחרונה הייתה קשה ביותר בנפגעי תאונות עבודה. דו"ח שהמליץ על שינויים בבטיחות ענף הבניה נכתב לפני כשמונה שנים – אך טרם ייושם, יש לקבוע כללים להפעלת עגורנים בתנאי רוחות –ולא שייקבעו בין המנופאי לקבלן. תמוה ומטריד ששישה גורמים ממשלתיים לא מצליחים לתאם נתונים ביניהם. אייכלר הדגיש כי יקדם חוק בטיחות, וזירז את משרד המשפטים להציג בתוך שבועות את התקנות בנושא, ויעקוב אחרי תכניות משרדי הממשלה בעניין.
לדברי אמיר סריג, ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה, בשנת 2022 חל גידול של 4% באכיפה ובפיקוח, ונערכו כ-20 אלף ביקורות באתרי בניה, אך מספר המפקחים הנמוך – לא מצליח להדביק את קצב הבנייה. "אנו מקדמים צעדים שימנעו מקבלנים שהפרו הוראות-בטיחות להשתתף במכרזים ממשלתיים או לקבל היתר יבוא עובדים זרים. בשנה האחרונה בלבד הוטלו עיצומים כספיים בהיקף כולל של 23 מיליוני ₪ על מפרי הוראות בטיחות". לדבריו, 23 פועלים נהרגו בשנת 2022 לעומת 32 בשנת 2021. רן כהן, מנהל תחום הבטיחות במינהל, התעקש כי הם מקדמים תיקוני חקיקה ומשנים תקנות רבים במיוחד. "עיצומים כספיים הם כלי יעיל – במיוחד מול הבנקים וחברות הביטוח, שהקבלנים זקוקים להם", אמר.
עאידה תומא סולימן (חד"ש-תע"ל), הטילה ספק באמינות נתוני משרד התעשייה, וטענה כי מספר תאונות-העבודה נמצא דווקא בעלייה, ומנגד ירידה בהגשת כתבי אישום. חברה לסיעה, עופר כסיף קרא להקמת רשות בריאות תעסוקתית וטען כי הזלזול בנושא נובע מזהות הפועלים, ואילו דבי ביטון (יש עתיד) קראה לשתף את הרשויות המקומיות בפיקוח הבטיחות באתרי הבניה. מירה סלומון, נציגת מרכז השלטון המקומי, טענה כי מבחינה משפטית לא ניתן להשתמש בפקחי הרשויות המקומיות, ואף עבודה מאומצת בנושא – טרם הניבה תוצאות. הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, טענה אף-היא נגד אמינות נתוני מינהל הבטיחות, מול נתונים שאנשיה אספו מהודעות מד"א והמשטרה.
עו"ד הדיל יונס, נציגת משרד המשפטים, הודתה כי כבר שנתיים הם עוסקים בניסוח תקנות הבטיחות, אך זאת בגלל הטלת האחריות הפלילית כרוכה בהם, והבטיחה כי בעוד מספר שבועות הם יהיו כבר מוכנות. סגן-ניצב ליאת שניידר, ראש יחידת "פלס" במשטרה הייעודית לתאונות-עבודה, התריעה מהונאות בהכשרת עובדים, ומקבלנים המעניקים את שמם לאתר – בלא שהם מפקחים עליו.
איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בקרן לעידוד ענף הבניה, סיפר על "תכנית הכוכבים" המעודדת תקני בטיחות מחמירים – אשר קבלנים המאמצים אותם זוכים להיכנס ל"נבחרת העליונה" של הקבלנים. כבר 88 חברות בניה מוסמכות לכוכב בטיחות (ראשון ומעלה) ולהערכתו, כאלף אתרי בניה מנוהלים בתבחיני כוכבי הבטיחות, ולמעלה מ- 70,000 עובדים נחשפים מידי יום לערכי תכנית כוכבי הבטיחות, החל מתדריך הבוקר.
בן ראובן קרא לקידום חוק או התקנת תקנות אחריות וסמכות באתרי הבניה, לחוקק חוק עוזרי בטיחות ולהקצות משאבים להכשרת בטיחות מעשית לעובדי הבנייה, ותמיכה משאבית בפיתוח טכנולוגיות מצילות-חיים.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות