המדריך המלא: האם הילדים שלכם זקוקים למשקפיים?
האם הגיע הזמן להצטרף למשפחת מרכיבי המשקפיים? אלו סימנים מצביעים על כך? איך בכלל בוחרים משקפיים והאם קוצר הראייה יכול להשתפר? איתי שלום, אופטומטריסט מוסמך, "מכבי ממבט ראשון" ובעלים של "אופטיקה ברכס" בצומת כפר חסידים עם כל התשובות, בייעוץ של ד"ר אלוירה גור לאוטמן, מומחית לרפואת עיניים ורופאת עיניים מחוזית של מכבי בצפון
- כתבה מקודמת
- ח' שבט התשפ"ג
אלו סימנים מצביעים על צורך במשקפיים בילדים?
- כשהילד עוצם עין או מכווץ את העיניים בעת ביצוע פעולה כמו קריאה מהלוח, או מתקרב מאוד ללוח.
- כאשר קיימת פזילה קבועה או מתחלפת, לדוגמא: עין שבורחת החוצה כשהילד עייף.
- כשישנה דמעת.
- כשיש תלונות על סינוור משמעותי.
- שוני בגודל העין ובצורתה.
- אודם בלחמית שאינו עובר תוך יומיים שלושה.
- שפשוף תמידי של העיניים.
- כאשר קיימת הטיית ראש אל הכתף.
- ילדים בגיל בית הספר בדרך כלל (אך לא תמיד) יפתחו קוצר ראיה. קוצר הראיה מתבטא במספר משקפיים מינוס - עדשות "מקטינות".
כיצד בוחרים משקפיים?
מעבר לכך שישנן צורות שונות של מסגרת המתאימות למבנה הפנים, הדבר החשוב ביותר שהמשקפיים יהיו נוחים, לא לוחצים, לא רופפים מידי, רצוי שלא יהיה מגע של המתכת בעור.
האם קוצר ראייה יכול להשתפר?
קוצר הראייה מיופיה, מתחיל עפ"י רוב מגיל 6 והלאה. במהלך השנים נראה עלייה במספר הנדרש במשקפיים, כך לקראת סוף שנות העשרה ובמהלך שנות ה20, קוצר הראייה אמור להתייצב. עם זאת , לא צפוי שיפור טבעי בקוצר הראייה.
מה משמעות בעיית מיקוד ראייה?
כאשר אנו קוראים העיניים מתכנסות אחת כלפי השנייה ואם ישנו קושי בהתכנסות לא נוכל לקרוא לאורך זמן ללא מאמץ.
בעיית מיקוד הראייה נפוצה בקרב ילדים אך יכולה להתבטא גם במבוגרים. הבעיה מתחילה להתבטא לרוב בגיל 6-5. בגיל זה הילד נדרש לראשונה להפגין מיומנות בכתיבה וקריאה. כדי להצליח במשימה הילד נדרש להתמקד בעמוד שלפניו במשך זמן ממושך ובמקביל גם להעתיק מהלוח. כלומר, עליו למקד את הראייה שלו למרחקים שונים בפרקי זמן קצרים, פעם קרוב ופעם רחוק וחוזר חלילה. הילד יכול לראות מצויין, והבעיה היא אך ורק בתפקוד שרירי העיניים.
בעיית מיקוד ראייה: 10 סימנים בולטים
- הילד מסרב לקרוא או לכתוב.
- מתקשה להעתיק מהלוח או "לא מספיק".
- מתלונן על ראייה מטושטשת או ראייה כפולה בזמן קריאה או בהעתקה מהלוח.
- שיעורי הבית נמשכים זמן רב ומלווים בהפסקות ארוכות.
- הילד מתלונן על כאבים בעיניים ובראש במיוחד אחרי קריאה או אחרי שעות בית הספר.
- הילד קורא לאט יחסית לגילו וחוזר על אותה שורה פעמיים או יותר.
- הילד מדלג על מילים, על שורות והאותיות "רוקדות" לו.
- הילד מחליף בין האותיות.
- הילד מגלה הבנה יותר כשהוא שומע מאשר שהוא קורא.
- בזמן הקריאה הילד מתלונן על עייפות ומרבה למצמץ בעיניו.
חשוב לדעת-הילד אינו מסוגל להגדיר בעצמו את בעיית מיקוד הראייה, מכיוון שזהו מצבו הרגיל.
בעיית מיקוד ראייה: חמישה צעדים לפתרון פשוט
- אבחון של אופטומטריסט מומחה שאכן הילד סובל ממיקוד ראייה לקוי.
- טיפול בתרפיה ויזואלית: בתרגילי עיניים במסגרת תוכנית טיפול המותאמת אישית לצרכיו של הילד.
- הטיפול כולל תרגילי עיניים מיוחדים המבוצעים בעזרת מכשירי ראייה אופטיים ייחודיים. המלמדים את הילד להפעיל את מערך שרירי העיניים שלו ולשלוט בהם.
- התרגילים משפרים את תנועת העיניים, את התיאום ביניהן, את יכולת המיקוד ועוד.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות