כ"ג חשון התשפ"ה
24.11.2024
ומדוע הפיצוחים התייקרו

בדיקת 770 המוצרים: על מה שילמנו יותר בשנה האחרונה?

בבדיקה של המועצה לצרכנות השתתפו 770 מוצרים וממנה עלה כי אנחנו משלמים יותר במאות שקלים על סל הקניות מתחילת השנה וישנם גם מוצרים שתשלמו עליהם 50% יותר במקומות אחרים | "יש חברות שמוצאות דרך יצירתית להימנע מביקורת ציבורית, ובמקום להעלות מחיר - הן מקטינות את האריזות" | כל הנתונים

בדיקת 770 המוצרים: על מה שילמנו יותר בשנה האחרונה?
סופרמרקט. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המועצה לצרכנות מפרסמת את הבדיקה החודשית המקיפה – (סל של 770 מוצרים) ומגלה מי ניצל את החודש האחרון להעלאת מחירי הפיצוחים והחטיפים. חלק מהיבואנים והיצרנים העלו את מחיר המוצרים באחוז גבוה יותר אפילו מהעלייה הממוצעת. במילים אחרות: אנחנו משלמים יותר. בחישוב גס מדובר בתוספת של 777 ₪ לאותו הסל מתחילת השנה.

בבדיקה נלקחו בחשבון נתוני הרשתות ותתי רשתות שמשדרות לאתר פרייסז. המחירים נבדקו בשלושה תאריכים: 28.12.2022, נתוני החודש שעבר 30.11.22, ונתוני תחילת השנה (12.1.2022). נלקח בחשבון המחיר הזול ביותר שמציעה הרשת, ללא מבצעי אשראי. המחירים משקפים את יום הבדיקה המוצג בממוצע רשתי. נלקחו בחשבון הרשתות להן לפחות 80% מסך המוצרים. כשמוצר לא נמצא ברשת, נלקח לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו. ליווי סטטיסטי ד"ר אור כץ המכללה האקדמית אשקלון.

אילוסטרציה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

על מה שילמנו יותר בשנה האחרונה?

· פיצוחים באריזה 10% יותר

· שוקולד (מריר וחלב) 16% יותר

· שימורים (ירקות, טונה, תירס, עגבניות וכו') 13%

· קמח וסולת 13% יותר

· שמנים צמחיים 9% יותר

· חטיפים מתוקים: 15% יותר

· סוכר: 11% יותר

· סלטים ארוזים: 10% יותר

· דגני בוקר וקורנפלקס 9% יותר

· לחם, לחמניות ופיתות: 8% יותר

· מוצר עוף (טרי, קפוא, מצונן): 9% יותר

· מרככי כביסה: 9% יותר

· מוצרי שיער: 9% יותר

· פסטה ספגטי ולזניה: 8% יותר

· ביצים: 6% יותר

· נייר טואלט: 6% יותר

יצרנים:

ליימן שליסל - קליית גת - פיצוחים באריזה: נצפתה עלייה ממוצעת של כ-7% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 4% מתחילת השנה (12.1.2021).

אסם - טבעול: עלייה ממוצעת של כ-2% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 5% מתחילת השנה (12.1.2021).

מחלבות גד: עלייה ממוצעת של כ-5% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 13% מתחילת השנה (12.1.2021).

סוגת: עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 2% מתחילת השנה (12.1.2021).

אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

פרוקטור וגמבל: עלייה ממוצעת של כ- 2% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 5% מתחילת השנה (12.1.2021).

פררו-נוטלה וקינדר: עלייה ממוצעת של כ- 4% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 10% מתחילת השנה (12.1.2021).

שטראוס - טעם הטבע: עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של 5% מתחילת השנה (12.1.2021).

שטראוס - אחלה: עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (3011.2022). עלייה של 12% מתחילת השנה (12.1.2021).

תנובה - סנפרוסט: עלייה ממוצעת של כ- 4% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022).

אותו מוצר - יותר יקר

ההפרשים לאותם מוצרים בדיוק בין הרשתות השונות מגיעים ל-85 ש"ח.

כך למשל, סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן 16 יחידות - 249.3 ₪ ברשת סופר פארם לעומת מחיר של 164.9 ₪ ברשת שופרסל דיל. פער של 84.4 ₪ (51 %).

אילוסטרציה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

תמ"ל על בסיס חלב שלב 2 גולד סימילאק 700 גרם נמכר ב-94.9 ₪ ברשת יילו, ובמחיר של 55 ₪ ברשתות יוחננוף ורמי לוי. פער של 39.90 ₪ (73 %).

צמד כפרי פסטרמה כפרית + סלמי פריזר כפרי טירת צבי 800 גרם, נמכר ב-42 ₪ ברשת יילו ובמחיר של 14.9 ₪ ברשתות מחסני השוק, מחסני השוק בסיטי, מחסני השוק בשבילך. פער של 27 ₪ הפרש. (182 %).

איפה תמצאו את הסל הזול ביותר?

הרשת הזולה רמי לוי, היקרה: מגה בעיר. הפרש ביניהן 20%.

ההפרש בין הרשת העירונית הזולה (מחסני השוק בסיטי) והיקרה (מגה בעיר) - 10%.

דירוג הרשתות מטה מזול ליקר (על בסיס בדיקת סל 770 מוצרים):

המועצה איתרה עליות מחירים מובהקות בתחום החטיפים, חרדל, יין, ירקות טריים, משקאות חלב וסויה, שלגונים וחטיפי גלידה. באופן כללי נמצאה עליה מובהקת סטטיסטית במחירים בין לפני שנה, לפני חודש, ולחודש הנוכחי.

אילוסטרציה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

המועצה מאתרת מגמה מדאיגה של מוצרים שהיצרנים מקטינים את אריזתם, אך ממשיכים למכרם עם אותו ברקוד. כלומר- בהשוואת מחירים המוצרים האלו לכאורה מתייקים פחות אך בפועל הרבה יותר.

במועצה לצרכנות מגיבים לנתונים ואומרים: "מסתבר שהממצאים של עליית המחירים בקופה לא משקפים את כל עליות המחיר, שכן, יש חברות שמוצאות דרך יצירתית להימנע מביקורת ציבורית, ובמקום להעלות מחיר - הן מקטינות את האריזות. על מנת למנוע מקרים כאלה, יש לתקן את החוק ולהורות על שינוי הברקוד כשמקטינים את האריזה על מנת לאפשר לצרכנים לדעת את המחיר האמיתי".

המועצה הישראלית לצרכנות המועצה לצרכנות יוקר המחייה עליית מחירים העלאת מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}