שיא של כל הזמנים בתכנון יחידות דיור מאושרות
שיא של כל הזמנים בתכנון: בשנת 2022 אושרו 158,000 יחידות דיור | שיא בהתחדשות עירונית מעל 77,000 יחידות דיור | הוותמ"ל הכפיל את היקף יחידות הדיור המאושרות ל-43,000 יחידות דיור | שיא בהכרזה על גנים לאומיים ושמורות טבע חדשים - 34 הכרזות בהיקף של כ-50 אלף דונם
- יוסי ריינר
- ח' טבת התשפ"ג
מינהל התכנון פרסם היום (ראשון) את נתוני שנת 2022 בתכנון ומציגים את העשייה בתחומי הדיור, התשתיות, התחבורה והשטחים הפתוחים.
מהנתונים בתחום הדיור, עולה כי נשבר שיא של כל הזמנים בתכנון יחידות דיור מאושרות: גופי התכנון עמדו ביעד התכנון, כפי שנקבע לשנת 2022, שעמד על 125 אלף יחידות דיור - ואישרו 158,000 יחידות דיור. מתוך יחידות דיור אלה, מעל 77,000 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית - גם נתון זה הינו נתון שיא.
בוותמ"ל, שפעילותו התמקדה בהתחדשות עירונית, אושרו 43,000 יחידות דיור - פי שניים משנת 2021.
במחוז דרום אושרו 23,942 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו 10,271 יחידות דיור; במחוז צפון אושרו 12,266 יחידות דיור; במחוז ירושלים אושרו 12,567 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 19,914 יחידות דיור; ובמחוז תל אביב אושרו 36,077 יחידות דיור.
שיא נוסף שנשבר השנה הוא בהכרזה על גנים לאומיים ושמורות טבע חדשים, 34 הכרזות בהיקף של כ-50 אלף דונם מדובר במספר ההכרזות הגדול ביותר של גנים ושמורות שנחתמו בשנה אחת. שטחי שמורות הטבע והגנים הלאומיים הם חלק משמעותי מהשטחים הפתוחים בארץ ומהווים נדבך עיקרי וחשוב ממקומות הטיול ובילוי הפנאי של תושבי ישראל בחגים, בחופשות ולאורך כל ימות השנה.
בתחום ההתחדשות העירונית, מינהל התכנון הפך לגוף יוזם: מוסדות התכנון שעד עתה עסקו בעיקר בבחינה ואישור של תוכניות, יהפכו ליזמים שיקדמו בעצמם תוכניות מפורטות, שלאחר אישורן אפשר יהיה להתחיל לבנות בשטח. מתחמי התכנון שיוצעו יכללו אזורים גם באזורי הביקוש וגם באזורי הפריפריה בדגש על התחדשות עירונית, חידוש מרכזי ערים, אזורים מוטי תחבורה ציבורית ואזורים בהם חשש לסיכון מיידי לרעידות אדמה, ובהתאם למגמות התכנון הארצית ולמדיניות הציפוף.
לצד תוכניות ליחידות דיור, מינהל התכנון התמקדו השנה בקידום ואישור תוכניות משמעויות בתחום האנרגיה, התחבורה והתשתיות:
תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75) - בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1231 מיום 6.3.22 ולדו"ח וועדת המנכ"לים, החליטה המועצה הארצית ביום 10.5.22 על הכנת תוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה, התוכנית יוצרת חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה, קובעת פרישת ייעודי קרקע למגורים, תעסוקה ושימושים מטרופולינים, לרבות פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים לאורך הנחלים, יוצרת חיבור בין אזורי המגורים לחוף הים ולמוקדי התעסוקה באזור וכל זאת במטרה לחזק את מטרופולין חיפה ולשפר את איכות החיים של תושבי האזור. התוכנית תאפשר עשרות אלף יחידות דיור בתחומה, הקמת שטחי תעסוקה בהיקף של כ-5 מיליון מ"ר, מבנים ציבוריים בהיקף של כ-3 מיליון מ"ר , 6,000 דונם שטחי פארק מטרופוליני ונחלים, כ-1.5 מיליון מ"ר למסחר וכן בתי מלון.
גם השנה, המשיך מינהל התכנון לקדם במלוא המרץ את תוכנית התשתית הגדולה ביותר במדינת ישראל - המטרו. תוכניות המטרו מקודמות במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), וכוללות תכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות המשרתות 24 רשויות מקומיות. בשנה האחרונה אישרה הממשלה 2 קווים: M3 קו חצי טבעתי באורך כולל של כ-40 ק"מ ולאורכו 25 תחנות. תחילתו בהרצליה בצפון, ועד בת ים בדרום. M1 מקטע מרכזי, תחילתו בגלילות וסופו ברחובות ולוד.
כחלק מקידום מערכת המטרו להסעת ההמונים בגוש דן, מקודמת תוכנית מתאר ארצית לפיתוח מרחב תחנות המטרו (תמ"א 70). התוכנית מתווה את מדיניות התכנון סביב תחנות המטרו המאושרות והמתוכננות. בין היתר, קובעת התוכנית הוראות והנחיות לתוכניות אחרות שיקודמו בתחומה, מתוך ראיה כוללת. התוכנית עוסקת בהעצמת הבינוי הסמוכה לתחנות, מעודדת עירוב שימושים, קישוריות ונגישות של המרחב לתחנות.
זאת ועוד, התוכנית נותנת מענה לסוגיית ייעול השימוש בקרקע במרחבים האורבניים סביב תחנות המטרו באמצעות קביעת עקרונות והוראות של תכנון מוטה תחבורה ציבורית המאפשרות חידוש של אזורים רבים ויצירת תועלות רבות בתחומי הדיור והתעסוקה במרחב תחנות המטרו.
בתחום הרישוי והרגולציה קודמו מספר הליכים מרכזיים. תחום הרישוי מהווה כיום חסם משמעותי למימוש תוכניות:
מורשה להיתר - הליך רישוי בו אדריכל רשוי נכנס בנעליה של רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר. בשלב הראשון מדובר במסלול וולונטרי כאשר כל ועדה מקומית רשאית להודיע כי מסלול זה לא יכול בתחומה.
תכנון חושב רישוי - בשלושים השנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגדל "במוסד ההקלות", השימוש בהקלות הביא לפגיעה קשה באיכות התכנון ולהאטה משמעותית של תהליכי הרישוי. במסגרת חוק ההסדרים בוטל "מוסד ההקלות", ביטול מוסד ההקלות הינו כחלק מהמלך רחב של רפורמת תכנון חושב רישוי אשר מטרתה ייעול וקיצור הליך הרישוי לצד שיפור ושמירה על איכות התכנון.
לאור הרפורמות שמוביל מינהל התכנון בתחום הרישוי והרגולציה, נמשכת המגמה החיובית בהוצאת היתרי הבנייה והצפי הוא לכ-75,000 היתרי בנייה בשנת 2022.
בנוסף, קודמו תוכניות משמעויות להסעת המונים:
מסופי תחבורה ציבורית (תת"ל 120) - תוכניות למתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית בתחומי הערים שנועדו לאפשר הפעלת שירות יעיל, תזמון נסיעות, מעברים נוחים בין אמצעי תחבורה שונים ואפשרויות תחזוקה לאוטובוסים והתרעננות לנהגים. לצד זאת קודמה תוכנית לחשמול מערך התחבורה הציבורית הארצית, כחלק ממהלך צמצום הפליטות וזיהום האוויר, בהתאם ליעדים, עד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים.
הכפלת מסילת החוף (תת"ל 65 א') - תוכנית להכפלת מסילת החוף בתוואי שאורכו 70 ק"מ מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד לחניון חנה וסע שפיים, תוך שדרוג המסילות הקיימות ותוספת 2 מסילות לרכבות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי.
הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לשפיים במהירות תכן של 250 קמ"ש, ותעשה את הדרך בכ-30 דקות.
בשנה האחרונה המשיכה תנופת התכנון בתחום האנרגיה תוך שימת דגש מיוחד על אנרגיה מתחדשת ומציאת פתרונות לייצור חשמל בדו שימוש, כל זאת מתוך מטרה לעמוד ביעדי הממשלה לאנרגיה מתחדשת 2030:
השנה קודמה תוכנית מתאר ארצית למתקני מחקר ופיתוח אגרו וולטאיים (תמ"א 10/ ד/ 15) תוכנית מתאר ארצית למתקני מחקר ופיתוח אגרו וולטאיים, אשר לה קדמה עבודה על מסמך מדיניות תכנונית למתקנים אגרו וולטאיים, וקידומם במגוון שטחים חקלאיים פעילים.
תחום נוסף שזכה לתנופה השנה הוא מתקני אגירת אנרגיה, כלי משלים ובעל חשיבות רבה בעולם המתפתח, השנה אושר מתקן אגירה שאובה בגלבוע ומקודם מתקן גדול נוסף. בנוסף, קודמה תוכנית מתאר ארצית להסדרת תכנון וקידום מתקני אגירת אנרגיה (תמ"א 19/1) - תוכנית מתאר ארצית להסדרת תכנון וקידום מתקני אגירת אנרגיה, כאשר במקביל החל הליך תכנון של מתחמי אגירה רבים.
מינהל התכנון ממשיך בקידום והובלת התוכנית האסטרטגית לשנת 2050 בהתאם להחלטת הממשלה. בשנה הבאה צפויה להתווסף קומה נוספת למהלך זה בדמות תוכנית אסטרטגית מרחבית למדינת ישראל, מהלך זה נועד להניח תשריט מרחבי כלל ארצי וכיווני פעולה שונים בהתאם למגמות שמתרחשות וצפויות להתרחש. המהלך יבוצע בקנה מידה גדול וילווה בהיוועצות מוגברת עם מומחים, משרדי ממשלה, השלטון המקומי וחברה אזרחית.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר הגיב: "השנה החולפת היתה שנת שיא, הן בתכנון 158,000 יחידות דיור, והן בקידום תשתיות. אישרנו תחנות כוח, קווי מטרו, מתקני אנרגיה, כבישים ורכבות. בד בבד, קידמנו בשנה החולפת רפורמות חקיקה לטיוב רגולציה ורישוי, ובכלל זה רפורמת הרישוי העצמי ומסלולי תכנון ורישוי מואצים ורפורמת 'תוכנית + היתר'. מובן מאליו כי על מנת שהיעדים התכנוניים שהושגו יצאו לפועל באופן המיטבי, נדרש המשך עבודה מאומצת ומשותפת של כלל משרדי הממשלה הרלבנטיים והתגייסות של הרשויות המקומיות. נמשיך לעשות הכל על מנת לחלץ את מדינת ישראל ממשבר הדיור והתשתיות. בהזדמנות זאת, ברצוני להודות על עבודתם המאומצת של מטה ומנהל התכנון, והועדות המחוזיות והארציות".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח מסר: "158 אלף יחידות דיור – מדובר במספר והישג חסר תקדים, שהם פרי עבודה מאומצת של מטה ומינהל התכנון, המחוזות והותמ"ל. הישג זה הינו חלק מהיערכות מינהל התכנון להכפלת האוכלוסייה בישראל. עם כניסתי לתפקיד החלטתי על שורה של רפורמות בדגש על תחום ההתחדשות העירונית והרישוי. שנת 2023 עומדת בסימן תחילתן של רפורמות אלה, כאשר בתחום הרישוי ביטול ההקלות יוביל לעולם תכנוני חדש. בשנה הבאה ההתחדשות העירונית תמשיך לתפוס נתח משמעותי מהיצע יחידות הדיור המתוכננות, כשמינהל התכנון גם ייזום לראשונה מתחמי התחדשות עירונית. במקביל, לצד המשך תכנון מאסיבי של יחידות דיור, מינהל התכנון מוביל בימים אלה תוכנית אסטרטגית לתשתיות, שתיתן מענה לצורכי המדינה עד שנת 2050, תוך מעקב ובקרה להקמת התשתיות".
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות