חובת השמירה על מוצא הפה - בעיקר למנהיגים
לא לחינם נאמרה פרשת נדרים לראשי המטות, ללמדנו שהם אלה שמרבים להבטיח ולשנות מדבריהם • מוסר השכל מהפרשה
- הרב יעקב גלויברמן
- כ' תמוז התשע"ד
- 3 תגובות
פלאש 90
בתחילת פרשתנו 'מטות', דנה התורה בסוגיית הנדרים ובדרכי ביטולם.
נדר הוא איסור שהאדם מטיל על עצמו מבחירתו החופשית. כתוצאה מהנדר, אוסר האדם על עצמו דבר שמצד עצמו אין הוא אסור לו כלל.
משה רבנו אומר לראשי המטות: "איש כי ידור נדר...לא יחל (לא יחלל) דברו, ככל היוצא מפיו יעשה". ולמה דווקא פרשה זו, פרשת נדרים ושבועות נאמרה לראשי המטות ולא לשאר העם? ללמדנו, שעל-פי רוב, ראשי המטות, העסקנים והמנהיגים, הם אלו שנודרים ונשבעים ומבטיחים ולעיתים אף לא מקיימים. הם אלו שמשנים את דבריהם וחוזרים מהבטחותיהם חדשים לבקרים, כפי שאנו רואים לצערנו כיום בפוליטיקה וכדו'. לכן הופנתה האזהרה דווקא לראשי המטות.
בימים אלו המכונים ימי 'בין המצרים', לקראת תשעת הימים בחודש אב, יש להקפיד יותר באהבת ישראל ולשמור את מוצא פינו ולהימנע מפגיעה בזולת. כמשקל נגד לשנאת חינם שהחריב את בית המקדש, עלינו לעסוק באהבת חינם שתחיש את גאולתנו.
חד וחלק: כל הרגיל לנדור סופו למעול בשבועה.
נדר הוא איסור שהאדם מטיל על עצמו מבחירתו החופשית. כתוצאה מהנדר, אוסר האדם על עצמו דבר שמצד עצמו אין הוא אסור לו כלל.
משה רבנו אומר לראשי המטות: "איש כי ידור נדר...לא יחל (לא יחלל) דברו, ככל היוצא מפיו יעשה". ולמה דווקא פרשה זו, פרשת נדרים ושבועות נאמרה לראשי המטות ולא לשאר העם? ללמדנו, שעל-פי רוב, ראשי המטות, העסקנים והמנהיגים, הם אלו שנודרים ונשבעים ומבטיחים ולעיתים אף לא מקיימים. הם אלו שמשנים את דבריהם וחוזרים מהבטחותיהם חדשים לבקרים, כפי שאנו רואים לצערנו כיום בפוליטיקה וכדו'. לכן הופנתה האזהרה דווקא לראשי המטות.
בימים אלו המכונים ימי 'בין המצרים', לקראת תשעת הימים בחודש אב, יש להקפיד יותר באהבת ישראל ולשמור את מוצא פינו ולהימנע מפגיעה בזולת. כמשקל נגד לשנאת חינם שהחריב את בית המקדש, עלינו לעסוק באהבת חינם שתחיש את גאולתנו.
חד וחלק: כל הרגיל לנדור סופו למעול בשבועה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות