ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
התבטאות נדירה

האדמו"ר נגד הישיבות שמסלקות בחורים שמתארסים בגיל 18

התבטאות נדירה ויוצאת דופן של האדמו"ר מויז'ניץ נגד הישיבות ה"כלל חסידיות" שאוסרות להתארס בגיל 18. "הם פועלים נגד דעת תורתנו הק' - כואב הלב שהם זורקים את החתנים מהישיבה הביתה". 'בחדרי חרדים' עם התמליל המלא בין הרבי לבן דודו ומה דעתו של הגר"ח קנייבסקי? 

האדמו"ר נגד הישיבות שמסלקות בחורים שמתארסים בגיל 18
בחורים חסידים צילום: אילוסטרציה

האדמו"ר מויז'ניץ שביקר בשבוע שעבר בארה"ב, הגיע למעונו של בן דודו האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי, במהלך ביקורו עלה נושא בחורים שמתארסים בשיעור ב' בגיל 18 מוקדם ובעקבות כך ישיבות חסידיות מעיפות את הבחורים מהישיבה. 

הרבי מויז'ניץ הביע את כאבו על הנעשה בעולם הישיבות הכלל חסידיות ובין האדמו"רים התפתח פולמוס מרתק בעניין כפי שהופיע בגיליון "פונעם רבינס הויף" של חסידות ויז'ניץ שהופיע בסוף השבוע. 

'בחדרי חרדים' מביא  את התמליל המלא בין האדמו"רים.

הרבי מויז'ניץ פתח ואמר: "בדורות עברו נישאו בגיל צעיר מאוד, בימינו אין זה עד כדי כך, ובכל זאת יש לי תרעומת על כמה ישיבות, שאוסרים על התלמידים לבוא בברית האירוסין בשנת הלימודים בשיעור ב', ואף שכבר הגיע הבחור לגיל שמונה עשרה, ורק מחג השבועות ואילך בשיעור ב' אפשר להתארס, הדבר נהוג בכמה ישיבות, גם כאלו הנהוגים בדרך החסידות, והדבר אינו נכון בעיני, לא אחת אמרתי שלא נכון להנהיג תקנה כזאת בישיבות, כי היא נגד דעת תורתנו הקדושה, הנני מעורר על העניין, אבל לא כולם מסכימים לקבל, ישנם ישיבות שונות שאסור לדבר על שידוכים לפני גיל עשרים, ועל הדבר הזה היה אבי הק' זי"ע (הישועות משה) מגיב בחומרה, כאשר נכנסו לפניו בחורים בני שמונה עשרה היה מעורר להזדרז בענייני שידוך, ולא להתעכב, אבל ישיבות ברוח החסידות שיעכבו מלעסוק בשידוכים אחר גיל שמונה עשרה הוא דבר חמור".

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי: "אלו הישיבות שהנהיגו כן הציבו זאת כתנאי מראש".

האדמו"ר מויז'ניץ: "לפי התנאי אם בא הבחור בקשר שידוך לפני חג השבועות עליו לעזוב את הישיבה, הדבר כואב ומצער אותי, כאשר באים לפני לשאול אודות שידוך לבחור בגיל שבע עשרה ומחצה אשר מדברים בו נכבדות, והבחור מוכשר כראוי לכך הנני אומר שאפשר לארס, אכן לפני גיל שמונה עשרה איני דוחק ולא מזרז, כי הדור שלנו אינו כדורות הקודמים".

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי: "מסיבה זו אולי היה ראוי לעשות להיפך, להקדים עוד יותר ממה שהיה נהוג בעבר".

האדמו"רים מויז'ניץ וויז'ניץ ממונסי באירוע בשבוע שעבר. צילום: יוסי גולדברגר

האדמו"ר מויז'ניץ: על כן כואב לי מאד על ישיבות חסידיות שאם נודע להם על בחור שהתארס לפני הזמן שהותר לפי התקנון חייב החתן לעזוב הישיבה, וכי יש לך עצה על ענין זה?"

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי: "אין הענין שלי לסדר את כל הנעשה בעולם כולו".

האדמו"ר מויז'ניץ: "לא דיברתי על כך עם ראשי הישיבות, אבל לחסידי ויז'ניץ שעוסקים בחינוך באלו הישיבות כבר אמרתי שאפשר להם לומר בשמי שהתקנה הזאת נוגדת את ההלכה, אם היה מזדמן לי לשוחח על הדבר עם מנהיגי הישיבות הייתי אומר להם דעתי".

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי: "הטענה שלהם היא שהישיבה נחלשת בעקבות כך".

האדמו"ר מויז'ניץ: "אפשר לסדר הדבר באופנים שונים, אביך זצ"ל (התורת מרדכי) בוודאי לא היה מסכים לתקנה כזאת, וכי שייך לתקן תקנה נגד ההלכה מכל סיבה שהיא?".

חתנו של האדמו"ר - הרה"צ רבי מנחם מנדל הגר שהיה במקום הוסיף וסיפר כי פעם נכנס בחור אל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל ושאלתו בפיו שיש לפניו שתי ישיבות, האחת שההתמדה מצוינת בה ביותר, אבל יש תנאי שאין מתארסים עד גיל מסוים, והישיבה השנית היא שההתמדה אינה כל כך טובה, אבל אין כל הגבלה בעניין זמן אירוסין, ענה רבי חיים זצ"ל שיכנס אל הישיבה שלומדים בה בהתמדה רבה, ויתארס בגיל צעיר, כי התנאי היא בבחינת 'מתנה על מה שכתוב בתורה' שאין בה כל משמעות.  

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי מלווה את הרבי מויז'ניץ בסיום הביקור. צילום: אברומי ברגר

שידוכים בחורי ישיבות כלל חסידי הרבי מויז'ניץ הרבי מויזניץ ממונסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}