כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024
יעדים תזונתיים

10 טיפים חשובים לארוחת 10 של הילדים

שוב הילד חזר עם קופסת אוכל מלאה כשפיו המשפט המתסכל 'לא היה לי מה לאכול'? בדיוק לשם כך אספנו עבורכם עשרה טיפים יצירתיים לארוחת עשר מוצלחת שתהיה גם בריאה, גם טעימה וגם טרייה ואף תסייע לו לשמור על פרודוקטיביות במהלך יום הלימודים

 10 טיפים חשובים לארוחת 10 של הילדים
קופסת אוכל צילום: יח"צ

כהורים אנו חווים הרבה דאגה כלפי הילדים עוד מרגע יציאתם מדלת הבית למוסדות הלימודים. האחריות שלנו כלפיהם גם כשהם רחוקים מהעין וקרובים ללב, מלווה בשאלות טורדות שלווה: 'האם הם מקשיבים לשיעור?' 'איך הם מסתדרים עם החברים?' ושאלת השאלות - 'האם הם אוכלים כמו שצריך?'. לכן אין דבר מתסכל יותר מלקבל קופסת אוכל מלאה בסוף היום, יחד עם המשפט האלמותי 'לא היה לי מה לאכול'.

ומדוע זאת "שאלת השאלות"? התשובה היא כי קופסת אוכל מאוזנת יכולה לתרום באופן משמעותי להשגת היעדים התזונתיים המומלצים ולעזור לילדים לשמור על ריכוז ויכולת למידה לזמן ארוך יותר. כך שתשובה לשאלה זאת, טומנת בחובה גם תשובה לשאלות האחרות. התנהגותם של הילדים, האינטראקציה החברתית וההקשבה בשיעור תלויים רבות בתפריט המדויק והנכון ביותר עבורם.

להלן 10 טיפים חשובים להורים, למיקסום הפוטנציאל התזונתי בארוחת עשר.

1. מבחינת לחם, עדיף להכין כריך עם לחם מקמח מלא, מרקם חלק וללא גרעינים שעלולים להרתיע את הילדים. המטרה היא למצוא לחם שאינו כהה מידי, אינו דחוס מידי ואשר ייצור תחושת שובע. תוכן הכריך מספק לרוב את מרכיב החלבון של ארוחת העשר - גבינות, פסטרמה/ נקניק, טחינה, טונה ביצה או אבוקדו. ליד הכריך חשוב להוסיף ירקות כדי להוסיף וויטמינים ומינרלים של התזונה היומית. אפשר להכניס חמוצים או זיתים אך בכמות קטנה, בעקבות כמות הנתרן הגבוהה. אפשר בהחלט להוסיף פרי או קטניות שילדים אוהבים, כמו גרגירי חומוס או אפונה (לא מומלחים).

2. מומלץ להימנע מממרחים מתוקים כמו שוקולד למריחה או ריבה, משום שהם לא מספקים ערכים תזונתיים מועילים וגורמים לעלייה חדה ואחריה לירידה חדה בסוכר - מה שעלול להוביל לתחושת עייפות ולפגיעה בריכוז.

3. אל תתפתו לחטיפים ומזונות מעובדים, גם אם כתוב על האריזה 'מושלם לארוחת בוקר'. תמיד עדיף להכין בעצמנו ולא לגלוש למוצרים מוכנים, משום שהם לרוב מכילים אחוז שומן גבוה ומעט מידי ויטמינים ומינרלים. בכל מקרה, לעולם אל תגידו לעצמכם 'אם לא אצרף חטיף, הילד לא יאכל כלום' - (רוב) הילדים הרעבים אוכלים (כמעט) הכל.

4. ארוחת עשר היא לא תחליף לארוחת בוקר בבית - האופציה הגרועה ביותר היא לאפשר לילד להגיע לבית הספר על בטן ריקה לחלוטין, מה שיפגע ביכולת הריכוז שלהם בשעות הבוקר וגם בהמשך היום.

5. ירקות. פשוט תכניסו להם ירקות לתפריט בלי לשאול אותם אם הם רוצים. המשיכו לנסות גם אם לא תהיה פופולאריות רבה בהתחלה. קופסת האוכל היא חלק מהניסיון להנחיל הרגלי אכילה - ירקות חתוכים לצד הכריך ופירות חתוכים בתור נשנוש מתוק בהפסקות.

6. היו יצירתיים עם האוכל - פרצוף עשוי מירק עשוי להיות אטרקטיבי יותר, מאכלים בשלל צבעים מכניסים הרבה חיים (ובריאות) לארוחה, כריכים בצורת דובי יכולים להפוך לאטרקציה של שולחן האוכל ולשפר את הסיכוי להתנסות של הילד במגוון מאכלים. עיטוף חוויתי ומהנה של הכריך מעלה חיוך, אנחנו הרי אוכלים דרך העיניים. ניתן לאחסן את האוכל בשקיות אוכל מנייר של סנו סושי אשר על גביהן הדפסים מעוצבים והן כוללות מדבקות משמחות לסגירה נוחה. המדבקות הן כלי חמוד וקליל ליצירת מסר מההורה והגדלת הסיכויים לאכילה. שקיות הנייר נוחות לשימוש ומהוות פתרון מעולה לכריכים מסוגים שונים.

7. חשוב להשקיע מחשבה בקופסה. על מנת לספוג לחות בתחתית הקופסה, אפשר להניח סנו סושי מפיות אירוח איכותיות  שיוסיפו צבעוניות יפה שתגרה את העין ותראה להם שהשקעתם בהם מאמץ. והיא גם תהיה שימושית בסוף הארוחה במידת הצורך. כדי להפריד בין רכיבים שונים (שלא תקבלו תלונות על המלפפון שהרטיב את הקרקר), אפשר להשתמש בסנו סושי תבניות אפייה מנייר למאפינס, או בשקית נייר כדי שהכריך חלילה לא יגע בירקות! מזלגון או קיסם יכולים לעזור לילד לאכול נקי ויוסיפו טאץ' נחמד.

8. שתפו את הילדים בתכנון - שיתוף הילד עושה פלאים להקניית הרגלים בריאים יותר. הכינו עם הילד טבלה שבועית והחליטו מראש על היום בשבוע בו מותר ממרח מתוק, כך שהוא ירגיש שיש לו כוח בידיים ואולי יסכים לאכול יותר מהרכיבים הבריאים בשאר הימים. אפשר גם לשתף את הילדים בהכנת האוכל עצמו, בבוקר או בערב שלפני, כדי להפוך אותו לחלק מהתהליך והחוויה.

9. על מנת להבטיח שהכריך לא התגלש חלילה מתוך השקית, מה שעשוי להרחיק את הילד מלאכול אותו, מומלץ להשתמש בשקיות אוכל נקשרות של סנו סושי. השקיות הגדולות יכולות להכיל בתוכן מזון רב כולל מספר פירות ואף מסייעות בשמירה על טריות המזון. בתנועת קשירה פשוטה הן נאטמות ושומרות על האוכל בנאמנות עד זמן הארוחה...

10. לכל ילד טעם אישי ומיוחד רק לו. בין הרעיונות שיכולים להתאים לילדים וכוללים רכיבים תזונתיים מאוזנים: כריך עם ממרח פסטו וגבינה צפתית. כריך עם אבוקדו וגבינת שמנת. כריך עם טחינה וסילאן. כריך עם טונה וירקות טריים. מאפין תירס/ירקות. מאפים ביתיים עם קמח מלא. כריך חביתה בסגנון קלאב סנדוויץ' חתוך לריבועים קטנים עם שיפוד. כריך עם חומוס. 'סביח ילדים' עם ירקות מרעננים ולא מוחמצים או מטוגנים. מוזלי עם יוגורט טבעי 3% שומן. גרנולה איכותית ופרי חתוך לקוביות קטנות. כריך עם חמאת בוטנים ללא תוספות עם מעט דבש. ממרח שקדיה עם קינמון ועוד.

לקבלת טיפים ורעיונות לקופסאות אוכל נהדרות לבית הספר ולמגוון מתכונים, היכנסו למתחם 'לכל רגע במטבח'>>

סנו ארוחת עשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}