י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
הטמפרטורות ממשיכות לצנוח

קופאים מקור: מתקפה נרחבת נוספת על תשתיות החשמל

אתמול הצליחה רוסיה להשבית את הזרמת החשמל גם למקומות מרוחקים ממנה, כמו לבוב שבמערב אוקראינה. גם במולדובה דיווחו על הפסקת חשמל נרחבת בחצי משטחי המדינה. במחוז ז’פוריז’יה תקפו הרוסים בית חולים והרגו תינוק בן יומיים. אמו של התינוק ורופא חולצו בחיים מבין ההריסות

קופאים מקור: מתקפה נרחבת נוספת על תשתיות החשמל
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

אחרי הכישלונות הצורבים של צבא רוסיה בניסיונותיו לכבוש שטחים באוקראינה, ואחרי הבריחה מחארקוב והנסיגה מחרסון, עוברת רוסיה לשיטת העבודה הישנה שלה, המוכרת מהאופן בו סייעה לבשאר אל אסד להחזיר לידיו את השליטה על רוב שטחי סוריה. המתקפות החמורות של רוסיה על תשתיות החשמל באוקראינה נמשכות באופן שיטתי, וגם אתמול (רביעי) נרשמה מתקפה נרחבת כזאת שכללה פגיעות בעשרות מוקדים, ברובם מוקדים של תשתיות אנרגיה אזרחיות.

בין היתר דווח כי גם העיר לבוב (לעמברג) שבמערב אוקראינה, מרחק של עשרות קילומטרים בלבד מהגבול עם פולין, נותקה מרשת החשמל. בכך מרחיבה רוסיה את הניתוק מחשמל לכמעט כל שטחי אוקראינה, וגם מולודובה השכנה דיווחה כי אף שהיא לא נפגעה ישירות ממתקפת הטילים הרוסית, אספקת החשמל לשטחה נפגעה קשות, וכחצי מהמדינה נמצאת ללא חשמל, משום שחלק גדול מהחשמל למולדובה מגיע מאוקראינה השכנה.

מבחינתה של מולדובה מדובר באתגר לא פשוט, ונראה שהיא תצטרך להתארגן עם חשמל מרומניה השוכנת מצדה האחר, אבל ספק אם רומניה תהיה מסוגלת לספק כמות כזאת של חשמל בהתראה קצרה. בקייב בירת אוקראינה דיווחו שגם אספקת המים לעיר סובלת משיבושים קשים, ולמעשה מדובר בבעיה נרחבת באוקראינה, משום שרבות מתחנות השאיבה האוקראיניות מופעלות באמצעות חשמל, ואין להן גיבוי מספיק ממקורות עצמאיים כמו גנרטורים או מצברים, כך שכל פגיעה בחשמל פוגעת גם באספקת המים.

במתקפת הטילים אתמול נפלו גם שני טילים על מבני מגורים בבירה קייב, וכתוצאה מכך נהרגו שלושה בני אדם. במרחק רב משם, במחוז ז’פוריז’יה, נפל טיל על בית חולים ליולדות, וכתוצאה מכך נהרג במקום תינוק בן יומיים. אימו של התינוק ורופא שטיפל בו חולצו כעבור זמן מבין ההריסות כשהם בחיים וסובלים מפציעות קלות יחסית, אבל התינוק לא שרד את המתקפה האכזרית.

בינתיים ממשיכות הטמפרטורות לצנוח, ואף שבעיר לבוב עוד שרר אתמול מזג אוויר 'חמים' עם מעלה אחת, בקייב ירדו המעלות לשתי מעלות מתחת לאפס, ובימים הקרובים צפויה הטמפרטורה להגיע גם לארבע מעלות מתחת לאפס. ממשלת אוקראינה הודיעה לאזרחים ברחבי המדינה, שהם צריכים להיות ערוכים לחיים ללא חשמל במשך החודשים הקרובים, כלומר במהלך החורף כולו. הממשלה קראה לתושבים לאגור שמיכות ובגדים מחממים, וכמו כן להכין מים לשתייה ומזון בסיסי בבתים. האוקראינים בחלקם עדיין נוהגים לחמם את בתיהם על ידי הסקה של עצים, והם מתחילים להתרגל להשתמש בתנורים אלו גם כדי לבשל ולאפות את המאכלים שלהם, באין חשמל וכשאספקת הגז גם היא מקרטעת.

הנשיא זלנסקי אמר אתמול שהוא פועל להקים רשת של תחנות שהייה עם חשמל, חימום, מים ומזון. תחנות אלו יוקמו ככל האפשר במקומות תת קרקעיים, כך שלאזרחים תהיה אפשרות להגיע לתחנות הללו כדי להתחמם מעט, לאכול מרק חם וגם להטעין את הטלפון או לבדוק את תיבת הדואר האלקטרוני שלהם. לא ברור כיצד יצליח זלנסקי ליישם את התוכנית שלו, אבל נראה שהוא חותר לכך בכל הכוח, מתוך הבנה שעבור רבים מהאזרחים תחנות אלו ישמשו כמקור כוח לשמירה על שפיות ועל מורל גבוה בתקופה הקשה שצפויה לעבור עליהם.

מלחמת אוקראינה רוסיה הפסקות חשמל ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}