מחפשים פתרון ליישום חוק מאגר שלולי רישיון
יו"ר הוועדה לפניות הציבור, חברת הכנסת עדי קול, הטילה על המדינה להציג פתרונות ליישום חוק הקמת מאגר שלולי רישיון, בתוך 30 ימים
- י"ב חשון התשע"ד
צילום אילוסטרציה.צלם: חדשות 24
מנתוני משטרת ישראל עולה כי: מתחילת שנת 2013 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-41 תאונות עם נפגעים ו-13 תאונות דרכים עם נזק בלבד. בשנת 2012 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-54 תאונות דרכים עם נפגעים ו-36 תאונות דרכים עם נזק בלבד
בדיון שהתקיים היום בוועדה לפניות ציבור בכנסת, החליטה יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת עדי קול, כי על המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, בתי המשפט ומשרד התחבורה להציג בפני הוועדה בתוך חודש ימים, פתרונות מעשיים ליישום החוק, אשר מחייב את המדינה בהקמת מאגר אינטרנטי של פסולי רישיון, אשר פתוח לציבור.
יושבת הראש קול ציינה, כי אם הנושא לא יוסדר בקרוב, תיבחן אופציה להגשת בג"צ בנושא זה, בשיתוף עם עמותת "אור ירוק".
מנתוני משטרת ישראל עולה כי: מתחילת שנת 2013 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-41 תאונות עם נפגעים ו-13 תאונות דרכים עם נזק בלבד. בשנת 2012 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-54 תאונות דרכים עם נפגעים ו-36 תאונות דרכים עם נזק בלבד.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל רגע נתון נוהגים אלפי אנשים שרישיונם נשלל בגין עבירות תנועה חמורות כמו נהיגה בשכרות, תאונות פגע וברח מעבר באור אדום ועוד.
העובדה כי למדינת ישראל אין מאגר של שלולי רישיון ושבע שנים לאחר חקיקת החוק, המחייב את המדינה להקים מאגר כזה, המדינה לא מסוגלת ליישם אותו, היא תעודת עניות ופגיעה קשה בשלטון החוק."
הדיון התקיים לאחר שבמשך שבע שנים לא מיושם החוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה).
כמה פסולי רשיון יש במדינת ישראל? תלוי את מי שואלים
מכון המחקר והמידע של הכנסת טוען כי: "בישראל שלושה גופים עיקריים שבסמכותם לפסול רישיון נהיגה: בתי המשפט, משטרת ישראל ואגף הרישוי במשרד התחבורה. בשל תשובות חלקיות, בשלב הזה לא ברור האם ניתן לחבר בין נתוני הגופים השונים בדבר רישיונות הנהיגה שנפסלו או שמא ישנה חפיפה מסוימת בין הנתונים".
• מנתוני הנהלת בתי המשפט שהוצגו בוועדה עולה כי: בשנת 2010 נפסלו 40,922 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 41,827 רישיונות ובשנת 2012 נפסלו 40,161 רישיונות.
• מנתוני משטרת ישראל עולה כי: בשנת 2010 נפסלו 26,404 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 22,563 רישיונות ובשנת 2012 נפסלו 21,272 רישיונות, נכון לחודש אוקטובר 2013 נפסלו 16,560 רישיונות.
• מנתוני אגף הרישוי במשרד התחבורה עולה כי בשנת 2010 נפסלו 12,632 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 13,843 רישיונות ואילו בשנת 2012 נפסלו 14,091 רישיונות, כמו כן, בשנת 2013 נפסלו 14,390 רישיונות.
מדו"ח מבקר המדינה (2008) עולה כי שיעור ניכר מן הנהגים שרישיונם נפסל (30%-60%) ממשיכים לנהוג בזמן הפסילה.
כדי לצמצם את התופעה, שבה עבריין תנועה שרישיונו נשלל לתקופה של מעל ל-60 יום נוהג, חוקק בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה) שבו ניתן יהיה לדעת אודות נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל. כיום, לאחר שבע שנים עדיין לא הוקם אותו מאגר כמתחייב בחוק.
מטרת החוק הייתה להגן על הציבור מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן, נשלל רישיון הנהיגה שלהם. הרצון הוא לאפשר לכל אזרח לדעת בכל רגע נתון האם אדם אחר רשאי לנהוג.
כדי להילחם בתופעה המסוכנת הזו נחקק על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן חוק אשר מחייב את המדינה לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר, הן למנוע את נהיגתם והן לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים , בפועל, מהכביש.
על פי החוק, המשטרה צריכה להקים מאגר והיא תקבל נתונים מבתי המשפט לגבי נהגים שרישיונום נפסל ל-60 יום לפחות. המאגר יכלול את שמו, שם משפחתו תחילת הפסילה ותאריך הסיום. המאגר יהיה פתוח לציבור באמצעות האינטרנט. כשתסתיים הפסילה ימחקו הנתונים מהמאגר.
ישנו קושי רב לאכוף ולוודא כי נהג שרישיונו נשלל אכן לא נוהג ולכן המאגר הפתוח לציבור מהווה עוד כלי אכיפתי שיסייע למשטרת ישראל.
בדיון שהתקיים היום בוועדה לפניות ציבור בכנסת, החליטה יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת עדי קול, כי על המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, בתי המשפט ומשרד התחבורה להציג בפני הוועדה בתוך חודש ימים, פתרונות מעשיים ליישום החוק, אשר מחייב את המדינה בהקמת מאגר אינטרנטי של פסולי רישיון, אשר פתוח לציבור.
יושבת הראש קול ציינה, כי אם הנושא לא יוסדר בקרוב, תיבחן אופציה להגשת בג"צ בנושא זה, בשיתוף עם עמותת "אור ירוק".
מנתוני משטרת ישראל עולה כי: מתחילת שנת 2013 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-41 תאונות עם נפגעים ו-13 תאונות דרכים עם נזק בלבד. בשנת 2012 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-54 תאונות דרכים עם נפגעים ו-36 תאונות דרכים עם נזק בלבד.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל רגע נתון נוהגים אלפי אנשים שרישיונם נשלל בגין עבירות תנועה חמורות כמו נהיגה בשכרות, תאונות פגע וברח מעבר באור אדום ועוד.
העובדה כי למדינת ישראל אין מאגר של שלולי רישיון ושבע שנים לאחר חקיקת החוק, המחייב את המדינה להקים מאגר כזה, המדינה לא מסוגלת ליישם אותו, היא תעודת עניות ופגיעה קשה בשלטון החוק."
הדיון התקיים לאחר שבמשך שבע שנים לא מיושם החוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה).
כמה פסולי רשיון יש במדינת ישראל? תלוי את מי שואלים
מכון המחקר והמידע של הכנסת טוען כי: "בישראל שלושה גופים עיקריים שבסמכותם לפסול רישיון נהיגה: בתי המשפט, משטרת ישראל ואגף הרישוי במשרד התחבורה. בשל תשובות חלקיות, בשלב הזה לא ברור האם ניתן לחבר בין נתוני הגופים השונים בדבר רישיונות הנהיגה שנפסלו או שמא ישנה חפיפה מסוימת בין הנתונים".
• מנתוני הנהלת בתי המשפט שהוצגו בוועדה עולה כי: בשנת 2010 נפסלו 40,922 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 41,827 רישיונות ובשנת 2012 נפסלו 40,161 רישיונות.
• מנתוני משטרת ישראל עולה כי: בשנת 2010 נפסלו 26,404 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 22,563 רישיונות ובשנת 2012 נפסלו 21,272 רישיונות, נכון לחודש אוקטובר 2013 נפסלו 16,560 רישיונות.
• מנתוני אגף הרישוי במשרד התחבורה עולה כי בשנת 2010 נפסלו 12,632 רישיונות, בשנת 2011 נפסלו 13,843 רישיונות ואילו בשנת 2012 נפסלו 14,091 רישיונות, כמו כן, בשנת 2013 נפסלו 14,390 רישיונות.
מדו"ח מבקר המדינה (2008) עולה כי שיעור ניכר מן הנהגים שרישיונם נפסל (30%-60%) ממשיכים לנהוג בזמן הפסילה.
כדי לצמצם את התופעה, שבה עבריין תנועה שרישיונו נשלל לתקופה של מעל ל-60 יום נוהג, חוקק בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה) שבו ניתן יהיה לדעת אודות נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל. כיום, לאחר שבע שנים עדיין לא הוקם אותו מאגר כמתחייב בחוק.
מטרת החוק הייתה להגן על הציבור מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן, נשלל רישיון הנהיגה שלהם. הרצון הוא לאפשר לכל אזרח לדעת בכל רגע נתון האם אדם אחר רשאי לנהוג.
כדי להילחם בתופעה המסוכנת הזו נחקק על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן חוק אשר מחייב את המדינה לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר, הן למנוע את נהיגתם והן לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים , בפועל, מהכביש.
על פי החוק, המשטרה צריכה להקים מאגר והיא תקבל נתונים מבתי המשפט לגבי נהגים שרישיונום נפסל ל-60 יום לפחות. המאגר יכלול את שמו, שם משפחתו תחילת הפסילה ותאריך הסיום. המאגר יהיה פתוח לציבור באמצעות האינטרנט. כשתסתיים הפסילה ימחקו הנתונים מהמאגר.
ישנו קושי רב לאכוף ולוודא כי נהג שרישיונו נשלל אכן לא נוהג ולכן המאגר הפתוח לציבור מהווה עוד כלי אכיפתי שיסייע למשטרת ישראל.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות