האם לנהג ההסעה של ילדכם יש רשיון בתוקף?
שבע שנים לאחר חקיקת החוק, עדיין לא הוקם מאגר שבו ניתן יהיה לדעת מי נוהג כשרישיונו נשלל
- אור ירוק
- י"ב חשון התשע"ד
צילום אילוסטרציה
בדקתם פעם האם הנהג שמסיע את ילדיכם אל בית הספר או לטיול השנתי, הוא לא עבריין תנועה כבד שרישיונו נשלל לתקופה ארוכה?
כדי לצמצם את התופעה, עבריין תנועה שרישיונו נשלל לתקופה של מעל ל-60 יום ינהג, חוקק בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה) שבו ניתן יהיה לדעת אודות נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל. כיום, לאחר שבע שנים עדיין לא הוקם אותו מאגר כמתחייב בחוק.
ב-15 באוקטובר, יתקיים דיון בוועדה לפניות הציבור סביב הנושא של מאגר נהגים פסולי רישיון, ובמסגרתו המדינה אמורה להסביר מדוע, לאחר שבע שנים, לא מיושם החוק שמחייב להקים מאגר פתוח לציבור שבו ניתן יהי לדעת מי הם הנהגים שרישיונם נשלל.
מטרת החוק הייתה להגן על הציבור מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן, נשלל רישיון הנהיגה שלהם. הרצון הוא לאפשר לכל אזרח לדעת בכל רגע נתון האם אדם אחר רשאי לנהוג.
כמה פסולי רשיון יש במדינת ישראל? תלוי את מי שואלים
בשנת 2005 העריכו במשרד התחבורה ובמשטרה, שיש כ-180,000 נהגים אשר נוהגים כשרישיונם נפסל, אף שאין כיום דרך לדעת כמה נהגים שלולי רישיון ישנם במדינה ישראל. תמונת המצב באוגוסט 2008 הייתה עגומה: על פי נתוני משרד התחבורה, רק 32% מ-82,366 נהגים שרישיונותיהם נפסלו בידי אחת משלוש הרשויות המוסמכות לכך ותקופת הפסילה שנקבעה להם טרם הסתיימה, הפקידו את רישיונם; ו-55,980 (68%) מהנהגים לא הפקידו את רישיונם כנדרש. עובדה זו מקשה על המשטרה לאכוף את החוק.
כדי להילחם בתופעה המסוכנת הזו נחקק על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן חוק אשר מחייב את המדינה לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר, הן למנוע את נהיגתם והן לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים , בפועל, מהכביש.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעל שבע שנים לאחר שנחקק החוק, המדינה לא מסוגלת לאכוף אותו ועדיין לא הוקם מאגר פומבי. מדובר ברשלנות של המדינה שלא מרתיעה עברייני תנועה שרשיונם נשלל מלנהוג ללא רשיון. המדינה חייבת לקיים את החוק ולהקים מאגר פומבי כך שהמידע יהיה נגיש לציבור וירתיע פסולי רישיון מלנהוג ולסכן את כולנו בכביש".
על פי החוק, המשטרה צריכה להקים מאגר והיא תקבל נתונים מבתי המשפט לגבי נהגים שרישיונום נפסל ל-60 יום לפחות. המאגר יכלול את שמו, שם משפחתו תחילת הפסילה ותאריך הסיום. המאגר יהיה פתוח לציבור באמצעות האינטרנט. כשתסתיים הפסילה ימחקו הנתונים מהמאגר.
ישנו קושי רב לאכוף ולוודא כי נהג שרישיונו נשלל אכן לא נוהג ולכן המאגר הפתוח לציבור מהווה עוד כלי אכיפתי שיסייע למשטרת ישראל.
לפני כשנה וחצי הגיש חבר הכנסת ישראל חסון, שאילתא לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, ובו הוא מבקש לדעת מדוע לא מתקיים החוק, אשר קובע כי משטרת ישראל תנהל מאגר מידע על נהגים שרישיונם נפסל ליותר מחודשיים.
השר לביטחון הפנים מנמק זאת בכך: "שאין אפשרות להסב למערכת החדשה פסילות שהוטלו לפני תחילת פעולתה. משמעות הדבר, שכשלוש מאות אלף פסילות לא יכללו במאגר מאחר ולא ניתן להעביר את המידע המלא לגביהן".
השר אהרונוביץ מאמין כי אם יוקם מאגר המידע, הוא צפוי להיות חלקי ולא מדויק ולהוות סכנה לפגיעה לא מוצדקת באנשים, בפרטיותם, בשמם הטוב וביכולת ההשתכרות שלהם.
השר אהרונוביץ, מעביר את האחריות לפתחו של משרד התחבורה וטוען כי: "לאור העובדה שהפתרון העיקרי הוא העברת האחריות לבחינת המידע התעבורתי למשרד התחבורה, ולאור ההשלכות התקציביות שעולות גם מהוראת השעה המוצעת, נדרש להעביר את הסוגיה לבחינת השרים בשנית, להכרעה האם הפתרונות המוצעים הם ישימים".
כדי לצמצם את התופעה, עבריין תנועה שרישיונו נשלל לתקופה של מעל ל-60 יום ינהג, חוקק בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה) שבו ניתן יהיה לדעת אודות נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל. כיום, לאחר שבע שנים עדיין לא הוקם אותו מאגר כמתחייב בחוק.
ב-15 באוקטובר, יתקיים דיון בוועדה לפניות הציבור סביב הנושא של מאגר נהגים פסולי רישיון, ובמסגרתו המדינה אמורה להסביר מדוע, לאחר שבע שנים, לא מיושם החוק שמחייב להקים מאגר פתוח לציבור שבו ניתן יהי לדעת מי הם הנהגים שרישיונם נשלל.
מטרת החוק הייתה להגן על הציבור מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן, נשלל רישיון הנהיגה שלהם. הרצון הוא לאפשר לכל אזרח לדעת בכל רגע נתון האם אדם אחר רשאי לנהוג.
כמה פסולי רשיון יש במדינת ישראל? תלוי את מי שואלים
בשנת 2005 העריכו במשרד התחבורה ובמשטרה, שיש כ-180,000 נהגים אשר נוהגים כשרישיונם נפסל, אף שאין כיום דרך לדעת כמה נהגים שלולי רישיון ישנם במדינה ישראל. תמונת המצב באוגוסט 2008 הייתה עגומה: על פי נתוני משרד התחבורה, רק 32% מ-82,366 נהגים שרישיונותיהם נפסלו בידי אחת משלוש הרשויות המוסמכות לכך ותקופת הפסילה שנקבעה להם טרם הסתיימה, הפקידו את רישיונם; ו-55,980 (68%) מהנהגים לא הפקידו את רישיונם כנדרש. עובדה זו מקשה על המשטרה לאכוף את החוק.
כדי להילחם בתופעה המסוכנת הזו נחקק על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן חוק אשר מחייב את המדינה לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר, הן למנוע את נהיגתם והן לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים , בפועל, מהכביש.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעל שבע שנים לאחר שנחקק החוק, המדינה לא מסוגלת לאכוף אותו ועדיין לא הוקם מאגר פומבי. מדובר ברשלנות של המדינה שלא מרתיעה עברייני תנועה שרשיונם נשלל מלנהוג ללא רשיון. המדינה חייבת לקיים את החוק ולהקים מאגר פומבי כך שהמידע יהיה נגיש לציבור וירתיע פסולי רישיון מלנהוג ולסכן את כולנו בכביש".
על פי החוק, המשטרה צריכה להקים מאגר והיא תקבל נתונים מבתי המשפט לגבי נהגים שרישיונום נפסל ל-60 יום לפחות. המאגר יכלול את שמו, שם משפחתו תחילת הפסילה ותאריך הסיום. המאגר יהיה פתוח לציבור באמצעות האינטרנט. כשתסתיים הפסילה ימחקו הנתונים מהמאגר.
ישנו קושי רב לאכוף ולוודא כי נהג שרישיונו נשלל אכן לא נוהג ולכן המאגר הפתוח לציבור מהווה עוד כלי אכיפתי שיסייע למשטרת ישראל.
לפני כשנה וחצי הגיש חבר הכנסת ישראל חסון, שאילתא לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, ובו הוא מבקש לדעת מדוע לא מתקיים החוק, אשר קובע כי משטרת ישראל תנהל מאגר מידע על נהגים שרישיונם נפסל ליותר מחודשיים.
השר לביטחון הפנים מנמק זאת בכך: "שאין אפשרות להסב למערכת החדשה פסילות שהוטלו לפני תחילת פעולתה. משמעות הדבר, שכשלוש מאות אלף פסילות לא יכללו במאגר מאחר ולא ניתן להעביר את המידע המלא לגביהן".
השר אהרונוביץ מאמין כי אם יוקם מאגר המידע, הוא צפוי להיות חלקי ולא מדויק ולהוות סכנה לפגיעה לא מוצדקת באנשים, בפרטיותם, בשמם הטוב וביכולת ההשתכרות שלהם.
השר אהרונוביץ, מעביר את האחריות לפתחו של משרד התחבורה וטוען כי: "לאור העובדה שהפתרון העיקרי הוא העברת האחריות לבחינת המידע התעבורתי למשרד התחבורה, ולאור ההשלכות התקציביות שעולות גם מהוראת השעה המוצעת, נדרש להעביר את הסוגיה לבחינת השרים בשנית, להכרעה האם הפתרונות המוצעים הם ישימים".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות