ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

התעללות בחרדי: רצה להתגייס, ונעצר על עריקה

בצעד לא שגרתי מפגינה נעמה אמיתי, חרדית צעירה, נגד מאסר בעלה - שביקש להתגייס, ונשלח למחבוש • ראיון כואב

התעללות בחרדי: רצה להתגייס, ונעצר על עריקה



מחזה בלתי שגרתי נצפה אתמול (ב) מול הקריה בתל אביב: נעמה אמיתי, חרדית צעירה, הפגינה בשל מאסר בעלה - ישראל בן ה-27, אשר נעצר בגין העדר משירות צבאי, ונידון לארבעה חודשי מאסר.

לדבריה, הסיפור החל בהגיעו לגיל 20, עם סיום לימודיו. בתאריך הגיוס למד ישראל בישיבה בניו-יורק, ועם שובו לישראל תקופה קצרה לאחר מכן, התעניין אצל הוריו האם קיבל מכתב גיוס, או שנציגי צה"ל יצרו קשר, אך נענה בשלילה. ישראל היה מעוניין להתגייס. הוא יצר קשר עם יחידות 'שח"ר כחול' ו'בינה בירוק', שם נאמר לו כי תאריך הגיוס שלו יהיה בעוד חצי שנה.

אך למרות פניותיו החוזרות, הוא לא קיבל צו גיוס או התייחסות רצינית.

לאחר כשנתיים בהן רדף אחרי הצבא על מנת להתגייס, החליט להרפות. מאז ועד היום יצא מספר פעמים לחו"ל, ולמרות הכל לא יצרו איתו קשר. לאחר מכן התחתן, ועבר להתגורר בנתיבות עם זוגתו.

"מאז החתונה בעלי אמר לי מספר פעמים, כי ברגע שיפנו אליו, הוא יתגייס לשורות צה"ל, אך הוא לא ירדוף אחריהם יותר על מנת שיגייסו אותו", מספרת רעייתו. "לפני חצי שנה, בעלי היה מעורב בתאונת דרכים, והיה צריך לקבל את תיק התאונה מהמשטרה. לפני כחודש וחצי התקשרו אליו ואמרו שהתיק מוכן ושהוא יבוא".

אולם הוא לא ציפה כיצד יסתיים הביקור בתחנת המשטרה.

"צעד חריג ולא ממש מקובל"

לאחר שהשוטר בתחנה הכניס את מספר תעודת הזהות שלו למחשב, ראה שהוא מוגדר כעריק, והוא התקשר למשטרה הצבאית שיבואו לעוצרו. "בעלי חייך ואמר לשוטר כי אין לו מה להתקשר אליהם, היות והוא כבר כמה שנים רודף אחריהם, וכנראה הם אינם מעוניינים לגייסו כלל, אולם הופתע כשהמשטרה הצבאית הגיעה ועצרה אותו. הוא היה במשך 12 יום במעצר, ועלה למשפט.

"בפרקליטות רצו לתת לו מאסר מלא, למשך שמונה חודשים, אך לאחר דין ודברים עם עורך הדין שייצג את ישראל, הגיעו להסכמה על מעצר של 112 יום (ארבעה חודשים). לאחר גזר הדין, חשבנו לערער, אך חששנו שזה רק יזיק, והחלטנו שלא. על מנת לסייע לו, פרסמתי את המקרה בפייסבוק, אך זה לא צבר באזז. פניתי לכל הגורמים הרלוונטיים, החל מלשכת הרמטכ"ל, נציב קבילות חיילים, קצין העיר, משרד הביטחון, וכלה בעסקנים ואישי ציבור.

"הרב יצחק דוד גרוסמן רבה של מגדל העמק, העומד בראש מוסדות 'מגדל אור', שקיבל את הפנייה שלי, יחד עם עוזרו ישראל ירט - הצליחו להוציאו לחופשה בחג הסוכות, מה שכמובן נתן לי מעט כוח לשדור את הימים שאחרי החג", היא אומרת, ומקווה: "אם פוסטים בפייסבוק השיגו דברים עצומים, למה שמחאה שלי לא תסייע? אולי גורמים יעזרו לי.

"מאחר וכל הנסיונות עלו בתוהו, החלטתי לעשות צעד חריג ולא ממש מקובל במגזר, ויצאתי להפגין מול משרדי הקריה בתל אביב. מטרתי הייתה לעורר מודעות ציבורית ותקשורתית, ובכך לסייע לבעלי. רוב האנשים שעברו וראו אותי, היו אנשי צבא ואזרחים, שהשתתפו בכנות במצבי, ואף הביעו תמיכה. אנשי הצבא בעלי הדרגות הגבוהות שהבחינו בי, העדיפו שלא להסתכל לי בעיניים.

"אדם שמצהיר שרוצה להתגייס, ורדף אחרי הצבא, למה אדם כזה צריך לבחור אם לשבת 4 או שמונה חודשים? הוא לא הוציא שום דיחוי או פטור, היות והיה מעוניין להתגייס. מאז מחאתי, כלי תקשורת פנו אלי והתעניינו במקרה. אבי התראיין הבוקר בתכנית רדיו איזורית, וכן שוחח עם ערוץ 10. לפני זמן קצר דיברו איתי גם מחדשות 2 באינטרנט, ואני מקווה שזה אכן יעזור.

"במהלך היממה האחרונה, קיבלתי המון טלפונים מאנשים שהביעו רצון לעזור, בהם גם חרדים רבים, שיחות הזדהות רבות מנשים חרדיות שחוו מקרים דומים. אני כרגע לא במצב של לשבת מול אנשים אטומים על הווריד, המצב הנפשי שלי ושל בעלי ירוד, בפרט עם התקרב תאריך הלידה שלי. הפרסום בתקשורת כבר עזר, אני מקווה שעכשיו הדברים יזוזו".

"למעצר אין שום מטרה, רק אגו"

• מה הציפיה שלך, מה את מצפה שיקרה?

"הציפיה שלי שהוא לא ישב בכלא, כי אין לו על מה. אני אמורה ללדת בימים אלה, זה בלתי הגיוני שבו זמנית הוא יהיה במאסר. מבחינתינו שהוא יגוייס כעת, למעצר אין שום מטרה ותועלת, רק אגו של המערכת הצבאית".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החייל הורשע בבית הדין הצבאי בעבירה של היעדר מן השירות שלא ברשות, בגין השתמטות משירות מאז שנת 2008. במסגרת ההליכים המשפטיים שהתנהלו נגדו, אישר בית הדין הצבאי הסדר טיעון בעניינו לפיו, בין היתר, ירצה החייל עונש של 113 ימי מאסר בפועל. לאחר שיסיים החייל לרצות את עונשו תתקבל החלטה באשר להמשך שירותו בצה"ל.

"מכיוון שמדובר בהסדר טיעון שאושר בבית הדין והוסכם על העצור ועל בא כוחו, הוחלט לא לחון את העצור וכי עליו לרצות את עונשו כפי שנקבע. האפשרות ליציאתו לחופשה מן הכלא תישקל על ידי הגורמים הרלוונטיים בבוא העת".

בצה"ל סירבו להתייחס לטענות אשתו, על התעלמות מוחלטת ממנו מאז 2008, וחרף כל מאמציו להתגייס, לא חזרו אליו.

בתגובה לדברים אומרת נעמה: "במהלך המשפט דיברתי עם הפרקליטה, שידעה על ההריון שלי, והיא הבטיחה שבעלי יצא מהכלא בסמוך ללידה שלי, וכן הבטיחה שיקבל חופשות ותנאים טובים. בינתיים אני כבר עומדת לקראת לידה ראשונה, ואין מי שיעמוד לצידי לתמוך ולעזור לי. שחרורו הצפוי יקרה בעוד כחודש וחצי".







צה''ל שחרור עריק חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}