י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מלחמת רוסיה אוקראינה

המוניטין הצבאי של רוסיה חטף מכה; מכירות הנשק ייפגעו

אנליסטים טוענים כי הביצועים של רוסיה בשדה הקרב באוקראינה, יחד עם סנקציות מערביות, עלולים לפגוע במכירת נשק רוסי. הביצועים של רוסיה בשדה הקרב פגעו במוניטין שלה כמעצמה צבאית

המוניטין הצבאי של רוסיה חטף מכה; מכירות הנשק ייפגעו
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

מכירת נשק היא חלק חשוב ממדיניות החוץ הרוסית. אבל המכירות הללו ירדו לפני הפלישה לאוקראינה, ואנליסטים אומרים כי המלחמה כנראה תאיץ את המגמה. הביצועים של רוסיה בשדה הקרב פגעו במוניטין שלה כמעצמה צבאית, ופיקוח פיננסי ויצוא של ממשלות ארה"ב ואירופה יקשה הרבה יותר על הקרמלין להציג את עצמו כספק נשק אמין לטווח ארוך.

"אני לא חושב שרוסיה יכולה להתאושש ולהפוך ליצואנית נשק גדולה", אמר איאן סטורי, מדען פוליטי במכון ISEAS-Yusof Ishak בסינגפור, שחוקר סוגיות ביטחוניות באסיה. כך דווח ה'ניו יורק טיימס'.

רוסיה היא עדיין יצואנית הנשק השנייה בגודלה בעולם אחרי ארצות הברית, ומכירות של מערכות הגנה אוויריות ומטוסי קרב לסין ולמצרים - הלקוחות השניים והשלישיים בגודלם אחרי הודו - עלו משמעותית בשנים האחרונות, לפי המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI).

אבל מ-2017 עד 2021, חלקה של רוסיה בשוק ייצוא הנשק העולמי ירד מ-5%, ל-19%, בהשוואה לתקופה של ארבע השנים הקודמות, לפי נתוני SIPRI, גם היצוא שלה ירד בכרבע, בעיקר בגלל ירידה בביקוש מהודו וויאטנם.

ככל שהמלחמה באוקראינה נמשכת והסנקציות נגד רוסיה מתגברות, הספקות גוברים לגבי איכות הנשק הרוסי, כמו גם היכולת של מוסקבה לייצר נשק מתקדם ולספק תמיכה ארוכת טווח ללקוחות שקונים אותם, אמר סיימון וזמן, בכיר. חוקר נשק ב-SIPRI.

"לרוסיה פשוט אין את הבסיס הטכנולוגי או הכלכלה לתמוך בפיתוח של סוגים רבים של כלי נשק ורכיבים חדשים", אמר. מ-2017 עד 2021, קוריאה הדרומית עלתה על רוסיה כספקית הנשק הבכירה של האזור, וסיפקה 18% מייבוא ​​הנשק של האזור, לפי נתוני SIPRI. אף יצואן אחר לא היווה יותר מ-14 אחוזים.

במהלך אותה תקופה שלחה קוריאה הדרומית ספינות מלחמה לפיליפינים ולתאילנד, צוללות לאינדונזיה ומטוסי קרב ואימונים לפיליפינים ולתאילנד. רוסיה גם הפסידה כמה עסקאות פוטנציאליות. אינדונזיה ביטלה הזמנה ל-11 מטוסי קרב רוסיים בשנה שעברה, וקנתה במקום מטוסים אמריקאים וצרפתיים.

סיבה נוספת להימנע מרכישת נשק רוסי היא לאותת על עמדה ניטרלית לגבי הפלישה לאוקראינה, אמר ג'ון פראצ'יני, חוקר הגנה בכיר בתאגיד RAND. יוצאת דופן אחת עשויה להיות מיאנמר, שם החונטה הצבאית השולטת, עמוסה בסנקציות אמריקאיות המגבילות את רכישת הנשק שלה, אותתה על נכונות לחתום על עסקאות נשק נוספות עם רוסיה. עם זאת, ישנן שאלות האם לקרמלין יהיה אספקה ​​לייצר אותם.

מלחמת אוקראינה רוסיה תעשיית נשק מפעל נשק ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}