ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
מיליונים הועלמו

חשד לשחיתות וניגוד עניינים במפלגת רע"מ

תחקיר חדש מעלה סימן לשאלה למה שקורה בעמותות הקשורות למפלגה האסלאמית - חשד לשחיתות חמורה: ביצוע עסקות תוך ניגוד עניינים חמור והצהרה כוזבת והיעלמות מיליוני שקלים מהדוח לרשם העמותות | כל הפרטים

חשד לשחיתות וניגוד עניינים במפלגת רע"מ
מנסור עבאס צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

חשד להתנהלות פלילית ושחיתות בכמה עמותות הקשורות למפלגת רע"מ שבראשה עומד השותף הבכיר בקואליציה חבר הכנסת מנסור עבאס, כך לפי תחקיר שפורסם היום (חמישי) ב'גלובס'. לפי החשד, בוצעו שורה של נהלים באופן לא חוקי.

אחת העמותות היא עמותת 'סיוע 48', שנטען רבות על הקשר בין עמותת "סיוע 48" של רע"ם לחמאס בעזה, ולה יש קשר עמוק למפלגה שישבה בקואליציה האחרונה לא רק בקשר רעיוני ובחיבור אידאולוגי, אלא מדובר במנגנון אחד עם היררכיה ברורה.

לפי נתונים שפורסמו, עולה חשד לפעילויות לא חוקיות: המחזור השנתי של עמותה זו עמד בשנת 2021 על 68.5 מיליון שקל, בזכות תרומות של הערבים. העמותה מעבירה קמח לתושבי עזה בהיקפים גדולים מאוד כדי לסייע למצוקת העוני ממנה סובלים ערביי עזה. עד כאן לגיטימי, אך מתברר שהפעילות ההומניטרית כרוכה בניגוד עניינים קיצוני במיוחד.

את הקמח רוכשת "סיוע 48" מטחנת הקמח אל־נור. הבעלים ומנכ"ל טחנת הקמח זאהר עיסא הוא לא פחות ולא יותר חבר בוועד עמותת סיוע 48. כלומר, העמותה בה משמש עיסא כחבר בוועד המנהל קונה קמח בהיקפים גדולים מאוד מהחברה הפרטית של עיסא.

עיסא טען בתגובה כי הוא היה חבר בוועד העמותה לפני 20 שנה. חושף התחקיר ב'גלובס' אבישי גרינצייג מציין "כשעימתתי אותו עם העובדה כי הוא עדיין רשום כחבר בוועד העמותה וכי חברותו החלה בשנת 2017 - אישר עיסא את הנתונים". עוד טען עיסא כי בניגוד לנטען על ידי הוא לא המנכ"ל היחיד של החברה, אלא שעל פי נתוני רשם החברות הוא מנכ"ל החברה היחיד.

בנוסף, עמותת "סיוע 48" הצהירה לרשם העמותות כי לא ביצעה עסקאות עם צד קשור, בעוד שזאהר עיסא מאשר כי תחנת הקמח אל־נור מכרה קמח בהיקפים גדולים לעמותה בה הוא משמש כחבר ועד. הצהרה זו לרשם העמותות מהווה דיווח כוזב במסמכי תאגיד, מלבד עצם ניגוד העניינים הבוטה של זאהר עיסא. 

עמותה נוספת שעולה ממנה פעילות לא חוקית היא "אל אקצא" של רע"מ, כשמטרתה היא שינוע ערבים מוסלמים מרחבי הארץ באוטובוסים אל הר הבית על מנת לאפשר להם להתפלל במסגד אל־אקצא.

נתונים הכספיים ששיגרה העמותה לרשם העמותות נסתרים מהנתונים שמפרסמת העמותה עצמה בחוברת לתורמים בדף האינטרנט שלה. כך לדוגמה, ב־2019 כתבה עמותת אל־אקצא בדוח לרשם העמותות כי כלל מחזור הפעילות שלה עמד על כמיליון ומאה אלף שקל בלבד. הפעילות בין "הסעות לאקסא" עמד על 470 אלף שקל.

אלא שבחוברת סיכום פעילות העמותה לשנת 2019 נכתב כי עלות פרויקט "הסעות לאקסא" במסגרתו הוציאה העמותה 3,877 אוטובוסים עומד על 5,667,000 שקל. לא פחות מפי 12 מהנתונים הרשמיים עליהם דיווחה העמותה. לאן נעלמו למעלה מ־5 מיליון שקל? מדובר בנתונים מדאיגים, אך לא מדובר ב"טעות חד פעמית".

בדוח לרשם העמותות לשנת 2018 נכתב כי ההוצאות בגין "הסעות לאקסא" עומדות על 550 אלף שקל. בשנת 2017 ההוצאות עמדו על 496 אלף שקל. זאת, למרות שבחוברת לתורמים פרסמה העמותה כי הוציאה 2,045 אוטובוסים להר הבית, כאשר העלות המוערכת על ידי העמותה עצמה נאמדת בכ־1,500 שקל לאוטובוס, כלומר מעל 3 מיליון שקל.

תגובות

מעמותת סיוע 48 נמסר בתגובה: "העמותה פועלת בתחום ההומניטרי מזה שלושה עשורים, פעילותה מוכרת לכל מען דבעי במדינת ישראל. במסגרת פעילותה מסייעת העמותה ליתומים ולנזקקים במדינת ישראל ולכלל אזרחיה תוך מתן תמיכה כספית, ציוד בדרך חוקית ושקופה לציבור התורמים וכן בהתאם לחוק ועל פי הכללים הנדרשים מעמותות בישראל. העמותה אינה אחראית להצהרות מלבד הצהרות רשמיות של העמותה עצמה ואין היא יכולה לאשר או לדחות דברים של גורם כלשהוא.

"העמותה מתנהלת בהתאם לנהלים, תקנון, פסיקה וכל דין אחר ונתונה לביקורת פנימית וחיצונית ולדיווח שנתי תדיר מול הרשויות ביניהם רשם העמותות. יחד עם זאת, ככל ויתברר, לאחר בדיקה מקצועית, מקיפה ומעמיקה כי ישנה טעות או ניגוד אינטרסים ו/או נפל פגם באשר הוא, תפעל העמותה ללא כל דיחוי לתיקונו ו/או הסרת המחדל וזאת עפ"י הסטנדרטים המקצועיים לפיהם נוהגת העמותה. העמותה האיסלאמית לסיוע ליתומים ולנזקקים תמשיך לפעול בשקדנות ובנאמנות, תוך שקיפות לטובת ציבור הנזקקים ולמימוש צדק חברתי, בצל התמיכה והאימון שציבור התורמים מעניק לה".

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות נמסר: "לאחרונה הגישה מחלקת המחקר של פורום בוחרים בחיים תלונות במשטרה בגין קבלת דבר במרמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בפורום אומרים: "מדובר לכאורה בדפוס פעולה של שחיתות וניגוד אינטרסים שהנפגע הראשי ממנו הוא המגזר הערבי. עמותות התנועה האסלאמית מגייסות עשרות מיליונים בשנה כתרומות למטרות דתיות-אסלאמיות והומניטריות אך לפי הממצאים מעורבים בפעילות אינטרסים אישיים וקבלת טובות הנאה.

"הדברים עוד יבחנו ביחידה הארצית לחקירות הונאה להב 433, יחד עם פרשות נוספות הקשורות לחברות מסחריות בתחום התקשורת. אנחנו מקווים שאנשים יבינו שמדובר בקבוצה קטנה המוליכה שולל ומתנהלת בעורמה גם כלפי הקהילה הערבית שהאמינה בתמים לכוונותיה ההומניטריות של התנועה האסלאמית וזו פשוט ניצלה אותם".

לא התקבלה תגובת עמותת אל־אקצא.

מפלגת רע"מ עמותה שחיתות ניגוד עניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד