ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
המגיפה השתנתה

ללבנים יש סיכוי גבוה יותר למות מקורונה מאשר שחורים

בתחילת המגיפה, לאנשים שחורים היה סיכוי גבוה פי שלושה למות מהנגיף, מאשר בני גילם הלבנים, אך ככל שהתקדמה שנת 2020, שיעורי התמותה הצטמצמו - אבל לא בגלל שפחות אנשים שחורים מתו

ללבנים יש סיכוי גבוה יותר למות מקורונה מאשר שחורים
וירוס הקורונה צילום: Pixabay

חוסר האיזון בשיעורי התמותה בקרב הקבוצות הגזעיות והאתניות של ארה"ב היה חלק מכריע במגיפה מאז תחילתה. כדי לראות את הדפוס, ה'וושינגטון פוסט' ניתח כל מוות במהלך יותר משנתיים של המגיפה. בתחילת המשבר מקרי המוות התרכזו באזורים עירוניים צפופים, שם אנשים שחורים מתו בשיעור פי כמה מהאנשים הלבנים.

עם הזמן, הפער במקרי המוות התרחב והצטמצם אך מעולם לא נעלם - עד אמצע אוקטובר 2021, אז השתנה דפוס התמותה של המדינה מקורונה כאשר שיעור המוות בקרב אמריקאים לבנים עלה לפעמים על קבוצות אחרות.

ניתוח של נתוני מוות מקורונה מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן מאפריל 2020 ועד הקיץ הזה מצא שהפער הגזעי נעלם בסוף השנה שעברה, והפך בערך שווה. ולעתים באותה תקופה, שיעור התמותה הכולל מותאם של אנשים לבנים עלה מעט על זה של שחורים ולטיניים.

במצטבר, לאנשים שחורים, לטיניים ואינדיאנים יש סיכוי גבוה יותר ב-60 אחוז למות מקורונה. אבל ככל שהמגיפה התקדמה, הנזק שגרם הנגיף התרחב. והלבנים נמצאים בסכנה.

בדיקת ה'וושינגטון פוסט' חשפה את הדפוס המשתנה במקרי מוות מקורונה, בתחילת המגיפה, לאנשים שחורים היה סיכוי גבוה פי שלושה למות מהנגיף, מאשר בני גילם הלבנים. אבל ככל שהתקדמה שנת 2020, שיעורי התמותה הצטמצמו - אבל לא בגלל שפחות אנשים שחורים מתו. גם אנשים לבנים החלו למות במספרים בלתי נתפסים יותר ויותר.

בקיץ 2021, שיעורי התמותה בארה"ב היו נמוכים בגלל החיסונים, ואז הגיעה וריאנט הדלתא. הנגיף עבר מוטציה, והתפשט בין המחוסנים. אך שחיקת האמון בממשלה וברפואה ובכל מוסד ממשלתי, האטה את שיעורי החיסונים, ועצרה את ההגנה שמעניקים החיסונים מפני מחלות קשות ומוות.

לאחר שגרסת הדלתא התפשטה בספטמבר 2021, ההבדלים הגזעיים במקרי המוות החלו להישחק. בבדיקה נמצא כי מקרי המוות של השחורים פחתו, בעוד מקרי המוות הלבנים מעולם לא נרגעו, ועלו לאט אך בהתמדה, עד שפער התמותה התהפך. מסוף אוקטובר ועד סוף דצמבר, אנשים לבנים מתו בשיעור גבוה יותר מאשר אנשים שחורים.

זה נשאר כך לאורך זמן, למעט פרק זמן קצר בחורף 2021-2022, כאשר וריאנט האומיקרון השתולל. שיעור התמותה של שחורים קפץ מעל זה של אנשים לבנים, כאשר הזינוק שכך, שיעור התמותה השחורים ירד שוב מתחת לשיעור הלבנים.

חוקרים במדינת אוהיו גילו שאנשים שחורים ולבנים נרתעו בערך באותה מידה לקבל את החיסון לנגיף הקורונה כשהיה זמין לראשונה, אבל אנשים שחורים התגברו על ההיסוס הזה מהר יותר. הם הגיעו להבנה מוקדם יותר שחיסונים נחוצים כדי להגן על עצמם ועל הקהילות שלהם.

קורונה ארה''ב לבנים שחורים חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}