ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
"יוצר משוואה חדשה"

אחרי הסאגה עם לבנון: זהו הסכם הגז הבא?

מצרים מובילה את היוזמה לפיתוח המאגר מרין שיזרים עשרות מיליארדי דולר לכלכלה הפלסטינית • ישראל מעולם לא ויתרה רשמית על השטח, וכחלק מהפיתוח יידרש הסכם בין הצדדים המעורבים

אחרי הסאגה עם לבנון: זהו הסכם הגז הבא?
מאגר הגז כריש בגבול הלבנוני צילום: אנרג'יאן

הרשות הפלסטינית, ישראל ומצרים פועלות, לקדם תהליך שיביא לתחילת פיתוח שדה הגז מרין מול חופי רצועת עזה. לפי דיווחים ערביים, מצרים עומדת מאחורי היוזמה, כאשר בישראל מגלים כלפיה גישה חיובית. כך דווח ב'גלובס'.

בכיר בקהיר סיפר לגלובס כי במסגרת היות מצרים מוקד הפקת גז אזורי ומתווכת בין ישראל לרשות וחמאס, הם רואים בפיתוח מרין עוגן חיובי. לדבריו, צעד כזה יפחית את התלות בסולר שנקנה מבחוץ, ויספק אלפי מקורות תעסוקה לתושבי עזה.

בפברואר 2021 חתמו הרשות הפלסטינית ומצרים על מזכר הבנות לפיתוח מרין. במסגרת ההסכם, חברת אחזקות הגז הטבעי המצרית והרשות הפלסטינית ישתפו פעולה בפיתוח שדה הגז, ובהולכה לרצועת עזה ולמתקני הנזלה במצרים.

בדיווחים ערביים נטען לאחרונה, מפי גורמים באש"ף ובשירות הביון המצרי - הגוף שמנהל את המגעים, כי ישראל נענתה למאמצי מצרים לאפשר הפקת גז ממרין. עם זאת, הממשלה הנוכחית בישראל אמנם הייתה שמחה לקדם את המהלך, אך בשלב זה מעדיפים בירושלים להצניעו.

בכיר ישראלי אומר כי פיתוח מרין עשוי לצנן את המוטיבציה של ארגוני הטרור ובראשם חמאס לחדש את ירי הרקטות בכלל, ואת האיום על מתקני הגז בפרט. "פיתוח מרין, בדומה להסכם עם לבנון, יוצר משוואה חדשה שבה לחמאס יהיה הרבה יותר מה להפסיד אם יחדש את האש", אומר הבכיר שציין כי בעת ההסלמה באוגוסט הופסקה כניסת הפועלים מהרצועה - מה שיצר לחץ על הנהגת חמאס להימנע מהצטרפות לג'יהאד האסלאמי. 

"שדה גז פלסטיני יגביר פי כמה את מנופי הלחץ על חמאס", הוסיף. לפי הערכות בישראל, מהלך מעשי במרין יתרחש, אם בכלל, רק ב־2024.

הסכם מצרים הרשות הפלסטינית ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד