כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

רק 35% מהציבור משתמשים באוטובוס

סקר אור ירוק לקראת יום התחבורה הציבורית הבינלאומי: למרות ש 60% מהציבור מביעים נכונות להשתמש באוטובוסים, רק כ- 35% עושים זאת בפועל הסיבה המרכזית – נוחות

צילום: רועי פלצמן
צילום: רועי פלצמן

הסקר מראה: ירידה דרמטית (47%) מהשנה שעברה (57%) בזמינות תחבורה ציבורית

כמחצית מתושבי ירושלים משתמשים באוטובוסים, באזור השרון רק רבע.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אי שימוש בתחבורה ציבורית - החמצה לאומית. רק הממשלה יכולה לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים"

פער גדול בין הנכונות להשתמש באוטובוסים ככלי התחבורה העיקרי לבין מספר הנוסעים שמשתמשים בהם בפועל, כך עולה מסקר חדש של עמותת "אור ירוק" שנערך בקרב 500 נשאלים בחודש פברואר 2013 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר נועד לבחון את שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בישראל ואת החסמים לשימוש בתחבורה ציבורית.
מהסקר עולה כי למרות ש- 60% מהציבור מביע נכונות להשתמש באוטובוס ככלי התחבורה העיקרי, רק 35% ממנו אכן עושים זאת בפועל.

לקראת יום התחבורה הציבורית הבינלאומי שמתקיים ב- 20.9, מתפרסמות לראשונה תוצאות סקר מיוחד שערכה עמותת אור ירוק בנושא התחבורה הציבורית בישראל.
מתוצאות הסקר עולה, כי רוב הציבור (52%) בוחר להשתמש ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית ככלי התחבורה העיקרי. הסיבה המרכזית אותה נתנו המשתתפים בסקר לבחירת הרכב הפרטי היא הנוחות (55%). משתתפים אחרים בסקר ענו כי הסיבה שהם מעדיפים רכב פרטי היא כי הם מחזיקים רכב לצרכי עבודה (22%); כי הרכב הפרטי מהיר יותר (20%); או כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית (7%).

נושא נוסף לגביו נשאלו המשתתפים בסקר הוא זמינות התחבורה הציבורית שבסביבת מגוריהם. על פי התוצאות, רק ל- 47% מהציבור ישנה תחבורה ציבורית זמינה מהבית למקום הלימודים או למקום העבודה. מדובר על ירידה של 10% מהשנה שעברה, אז ציינו 57% מהציבור כי יש תחבורה ציבורית זמינה מביתם.
בנוסף על פי תוצאות הסקר, לדעת מרבית הציבור (61%), הנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר הנסיעה ברכב פרטי.

שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק": "מערך התחבורה הציבורית בישראל הוא בטיחותי יותר מנסיעה ברכב הפרטי. בשנה האחרונה עברה התחבורה הציבורית כברת דרך בדמות המטרונית והרכבת הקלה אך אין די בכך. אי שימוש בתחבורה ציבורית - החמצה לאומית. רק הממשלה יכולה לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים. על המדינה להרחיב ולשפר את התחבורה הציבורית בכדי שתהיה זמינה ומהירה לכל דורש. רק כך ניתן יהיה לשכנע את הנהג הישראלי לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ועל ידי כך להפחית את מספר תאונות הדרכים ולחסוך סכומי כסף גבוהים".

בירושלים משתמשים הכי הרבה באוטובוסים
באזור ירושלים 49% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
באזור הצפון 42% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
באזור המרכז 36% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
באזור הדרום 30% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
באזור השרון 25% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.

לאחרונה שוב עלו מחירי הדלק ורבים מתושבי המדינה מתקשים לעמוד בעול התשלום עבורו. אחת הדרכים לשפר את מצבם של נהגים רבים כי לשכנע אותם לעבור מהרכב הפרטי אל התחבורה הציבורית. באמצעות נטישת המכוניות הפרטיות, גם תעלה רמת הבטיחות בדרכים של הנודעים, גם יימנעו פקקים המביאים לאובדן זמן יקר, גם זיהום האוויר יתמעט בצורה דרסטית וגם הציבור יזכה לחסוך אלפי שקלים בשנה.

בכדי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, יש להקצות מסלולי נסיעה מיוחדים, שיקצרו את זמני ההגעה והנסיעה. בנוסף, יש להגביר את האכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית כך שרק הם ייסעו בהם. כמו כן מקומות העבודה צריכים לעודד הסעות מרוכזות או הגעה בתחבורה ציבורית, וכמובן - על התחבורה הציבורית להיות זמינה, זולה ונוחה לשימוש.



אור ירוק תחבורה ציבורית סקר מסלולי נסיעה שמואל אבוהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}