ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
כאילו נסעו לירח

בל"ד: חשד לחוזים פיקטיביים וכספים רבים שנעלמו

מתמלילי חקירתו של יו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, במשטרה, מתברר כי במפלגה סיפקו קבלות מזויפות כאילו שכרו 541 מטות - פי 15 מהמספר בפועל. לכאורה, בכירים בבל"ד קיבלו לידיהם המחאות ופדו אותן, אך מעולם לא העבירו את הכספים ליעדם. בל"ד טוענת: "רדיפה פוליטית"

שחיתות: אילוסטרציה
שחיתות: אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

"אני מודיעך כי הנך חשוד בזיוף בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף ובעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון", כך פתח החוקר אייל טל את חקירתו של סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד, באוגוסט 2017.

חקירתו של אבו שחאדה ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 נערכה כחלק מחקירת תיק השחיתות במפלגת בל"ד, שבמסגרתו חקרה המשטרה חשדות לזיופים ולהלבנת הון של בכירי המפלגה במערכות הבחירות של 2013 ושל 2015.

לאחר שהגישה מפלגת בל"ד למבקר המדינה את הדו"ח הכספי לפעילותה בבחירות 2015, חשד המבקר כי המפלגה העבירה דיווחים כוזבים לגבי מיליוני שקלים. בין השאר, לגבי שכירת מטות והוצאות דלק.

בעוד שלמפלגת בל"ד יש בשגרה 34 מטות, הרי שבתקופת הבחירות דיווחה כי שכרה 541 מטות, יותר מטות ממפלגת הליכוד, הגדולה ביותר בכנסת, בסכום של כ־1.4 מיליון שקל.

חושף השחיתות במפלגת בל"ד, ארז אופיר ממשרד מבקר המדינה, כתב כי "עולה חשד סביר כי מדובר כאן בחוזים פיקטיביים, ובפועל לא היה מדובר בשכירת מטות אלא בתשלומים בגין פעילויות אחרות, אם בכלל".

חוקרי המשטרה הזמינו עשרות עדים, שלפי החוזים שהגישה בל"ד למבקר המדינה השכירו למפלגה מאות מטות.

לפי פרוטוקולי החקירות, מרבית "המשכירים" הופתעו מקיומו של החוזה איתם ואמרו לחוקרים כי מעולם לא השכירו נכס לבל"ד, כי חתימתם זויפה וחלקם אף לא קיבלו תשלום - אף שהמפלגה הנפיקה המחאות שהמשכירים הפיקטיביים רשומים בהן כמוטבים.

יותר מ־20 חוזים "נחתמו" עם קטינים, ובמקומות רבים פריסת המטות של המפלגה היתה רבה, צפופה ובלתי הגיונית.

כך למשל, באום אל־פחם נשכרו 7 מטות, בשכונת בית צפאפא הקטנה בירושלים נשכרו 2 מטות, בתל שבע וכסיפה 3 מטות בכל אחד מהמקומות. לפי המשטרה, 90% מהמטות כלל לא היו קיימים אלא פיקטיביים.

על פי החשד, זו היתה הדרך להעלים מס ולנפח הוצאות באמצעות העלמה של מאות אלפי שקלים.

הדברים הגיעו לשיא כשהמפלגה דיווחה שביום הבחירות לבדו עמדה ההוצאה על דלק על סך של 634 אלף שקלים. כך מדווח נטעאל בנדל ב'ישראל היום'.

חוקרי המשטרה נדהמו: "500 אלף שקל זה בערך 90 אלף ליטר. בהערכה גסה, לפי 10 קילומטרים לליטר, זה יוצא 900 אלף קילומטר", זהו כאילו נסעו לירח ובחזרה.

"אתה רוצה לומר לי שהמכוניות של בל"ד נסעו כמעט מיליון קילומטר ביום אחד?", הטיח אחד החוקרים בחקירת תיק בל"ד.

מי שהיו אחראים למערך השכרת המטות והוצאות הדלק הם מנהלי המחוזות. אחד מהם, מנהל מחוז מרכז, הוא סמי אבו שחאדה, כיום ח"כ ויו"ר בל"ד.

אבו שחאדה דיווח כי ביום הבחירות נסע עם פעילי יפו בסכום של 9,750 שקל, כלומר כ־14 אלף קילומטרים - כ־30 נסיעות מאילת לקריית שמונה.
לילה כבוב, הבעלים של עסק חלפנות כספים ביפו הפועל בתוך חנות תכשיטים, סיפרה לחוקרים: "סמי אבו שחאדה הביא אלי צ'קים לפריטה. אני יודעת שהוא קשור לפוליטיקה. הוא מסר לי את הצ'קים ואני מסרתי תמורתם מזומן בתמורה לעמלה מסוימת".

התיק נגד אבו שחאדה נסגר. באוגוסט 2021 הורשעו לפי הודאתם במסגרת הסדר טיעון 13 בכירים בבל"ד בעבירות זיוף ומרמה.

בסוף השבוע הקרוב יפרסם "ישראל היום" לראשונה את שקרה בחדרי החקירות של בכירי בל"ד.

תגובת ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד: "התיק נסגר מסיבה פשוטה - ח"כ סמי אבו שחאדה לא היה מעורב באף עבירה על החוק. מדובר בתחקיר מגמתי ומסולף. זהו ניסיון נואש לקראת הבחירות למחזר פרשה שכל מטרתה היא לרדוף את בל"ד פוליטית".

"בכל פעם שבל"ד חוזרת לשיח הציבורי, על ידי הצעת רעיון פוליטי דמוקרטי של מדינה לכל אזרחיה שמציב אתגר - הממסד הפוליטי הישראלי והציוני לא יכול להכיל. ניסיון הממסד לרדוף את בל"ד פוליטית בתיק הקשור למימון בחירות, נמשך יותר משבע שנים".

חשד למרמה בלד מפלגת בלד סמי אבו שחאדה שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד