ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
נתונים עגומים

בעקבות החשש משיעור ההצבעה: המשותפת צפויה להתאחד

למרות הדיווחים על כוונת בל"ד לרוץ בנפרד, 'הרשימה המשותפת' נערכת לרוץ שוב יחד מחשש לשיעור הצבעה נמוך בחברה הערבית. כך מדווח ב'הארץ' | סקרים שנערכים במגזר הערבי מציגים נתונים עגומים מבחינתם

בעקבות החשש משיעור ההצבעה: המשותפת צפויה להתאחד
ראשי הרשימה המשותפת צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שבועיים נותרו עד להגשת הרשימות לכנסת, כך שעד אז המפלגות השונות תצטרכנה לקבוע את סדרי הרשימה, כאשר בעוד בימין הושלמו האיחודים, לפחות בגזרת סמוטריץ' ובן גביר, כאשר גם ב'יהדות התורה' מאמינים כי לבסוף ירוצו שתי הסיעות יחדיו, הרשימה הערבית מאיימת להתפצל שוב, כאשר בבחירות ירוצו שלוש מפלגות שונות.

בימים האחרונים דווח כי מפלגת בל"ד שבראשות סמי אבו שחאדה מאיימת להתפצל מ'הרשימה המשותפת' לאחר שרע"מ בראשות מנסור עבאס כבר עשתה זאת ורצה בבחירות האחרונות לבדה ואף עשתה היסטוריה כמפלגה הערבית הראשונה שנכנסה לקואליציה. אבו שחאדה דורש משותפיו איימן עודה ואחמד טיבי להתחייב שהם לא ממליצים אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג על יאיר לפיד שירכיב את הממשלה הבאה וכן שלא יתמכו בממשלת מיעוט מבחוץ, לצד דרישות לייצוג משמעותי יותר במקומות הריאליים.

סמי אבו שחאדה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

אולם בעקבות החשש הגובר במפלגות המרכיבות את 'הרשימה המשותפת' ששיעור ההצבעה בחברה הערבית בבחירות הקרובות לכנסת יהיה נמוך במיוחד, ולכן חבריה נערכים לרוץ יחד. כך מדווח ג'קי חורי ב'הארץ'. 

לפי הדיווח, ביום ראשון נערכה פגישה בין בכירי חד"ש שבראשות איימן עודה שבה סוכם כי יפנו לבכירי בל"ד של אבו שחאדה ותע"ל שבראשות אחמד טיבי במטרה לפתור את הסוגיות המרכזיות שנמצאות במחלוקת בין הסיעות. בכירי המפלגה אומרים כי לא יתעקשו הפעם על שריון ארבעה מקומות מתוך ששת המקומות הראשונים ברשימה ויסתפקו בפחות.

ב'הארץ' הוצג סקר שערך מכון 'יאפא', בהנהלת עאס אטרש, שמצא כי שיעור ההצבעה בקרב הציבור הערבי צפוי לעמוד בבחירות הקרובות על 42% - מעט פחות משיעור ההצבעה בבחירות שנערכו במארס 2021 (43.5%). לפי הסקר, שנערך בקרב 512 נשאלים, כמחצית מהמצביעים מתכוונים לתת את קולם לרשימה המשותפת, כ-24% לרע"ם, כ-16% למפלגות היהודיות והשאר סירבו לענות. לפי נתונים אלו, רע"ם אינה עוברת את אחוז החסימה.

אחמד טיבי עם ראש הממשלה לפיד | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

הסקר בחן גם את שיעור התמיכה של הרשימה המשותפת בנגב, ומצא כי המפלגה זוכה שם ל-22% בלבד בקרב מי שמתכוון להצביע. נתון זה נחשב נמוך ולכן מקטין את האפשרות כי הרשימה תבחר לשלב מועמד חיצוני מהאזור על חשבון הייצוג של אחת הסיעות. מי שהשיב בסקר כי אין בכוונתו להצביע, נשאל מדוע. רובם ענו כי הם עושים זאת מסיבות אידיאולוגיות, והשאר השיבו כי הסיבה היא אדישות או משום שהם חשים שאין מפלגה שמייצגת אותם.

בינתיים כל הצדדים לא מדברים על ריצה משותפת באופן פומבי ומנהלים את המגעים מאחורי הקלעים הרחק מעיני התקשורת. בד בבד, כלי תקשורת בירדן דיווחו כי הממלכה פועלת רשמית לקידום האיחוד בקרב המפלגות הערביות בישראל. אולם מקורות בשלוש המפלגות החברות ברשימה המשותפת הכחישו כי היתה פנייה בנושא מירדן. 

בחירות לכנסת ה-25 הרשימה הערבית המשותפת הרשימה המשותפת סיעת בל"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}