ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
שיא של עשרות שנים

אינפלציה של 18%: בבריטניה חוששים מהערכות ומקריסה כלכלית

האינפלציה בבריטניה תגיע לרמה של 18% עד לתחילת השנה הבאה, כך על פי הערכות הכלכלנים | התושבים בבריטניה חוששים, החשבון הממוצע של משק בית עבור חשמל וגז יזנק על פי הערכות מ-1,971 פאונד בשנה כיום ל-4,567 פאונד בינואר

אינפלציה של 18%: בבריטניה חוששים מהערכות ומקריסה כלכלית
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבנק ההשקעות סיטי מעריכים כי האינפלציה בממלכה תגיע ברבעון הראשון של 2023 לרמה מבהילה של 18%, סדר גודל שלא נראה בבריטניה כמעט חצי מאה, הדיווח הובא ב'כלכליסט'.

מדד המחירים בבריטניה לחודש יולי עמד על 10.1% בחישוב שנתי, לאחר נתון של 9.4% ביוני. בסיטי מנמקים את התחזית בעיקר במחירי האנרגיה המאמירים, לצד הזינוק במחירי המזון. בסיטי מציינים כי מדד המחירים הקמעונאי – נתון לא רשמי שבימים אלה זוכה למעקב צמוד – יאמיר בינואר ל-21%.

לפי ההערכות של בנק ההשקעות, חשבון האנרגיה (חשמל וגז) הממוצע של משק בית שעומד כיום על 1,971 פאונד בשנה, יזנק באוקטובר ל-3,717 פאונד, בינואר ל-4,567 פאונד ובאפריל ל-5,816 פאונד. תושבים בבריטניה מספרים כי הם חוששים מאד מהבאות ומהחורף הקרוב משום שהמשכורת שלהם לא תספיק לכלכל את הבית.

התחזית של סיטי היא הפסימית ביותר שפורסמה עד כה בכל הנוגע לעליית המחירים במדינה – ורחוקה מאד ממה שנחשב לצפי הכמעט רשמי, של הגורם האמון על בלימת האינפלציה: הבנק המרכזי באנגליה (BOE) מצפה לאינפלציה של 13% בסוף השנה. מכון המחקר הבריטי Resolution Foundation thinktank צופה לרמה של 15% בתחילת 2023.

הפעם האחרונה שבה נרשמה בבריטניה רמת אינפלציה של כ-18% היתה ב-1976, בעת משבר נפט שהכה בכלכלה הגלובאלית ואף גרר את המדינה לבקשת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית. הכלכלן הראשי בסיטי בנג'מין נאבארו (Benjamin Nabarro), אמר שתחזית הבנק עודכנה לרמות האמורות בעקבות הזינוק במחירי הגז והחשמל בשבוע שעבר, בשיעור של 25% ו-7% בהתאמה.

הבנק האנגלי פתח כבר בדצמבר 2021 במהלך של צמצום מוניטרי והעלאות ריבית בניסיון לבלום את האינפלציה – בתחילת החודש העלה את הריבית בפעם השישית ברציפות, בשיעור של 0.5%, מ-1.25% ל-1.75%. זוהי העלאת הריבית החדה ביותר שביצע הבנק ב-27 השנים האחרונות.

אינפלציה גבוהה בריטניה יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד