ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

ישראבלוף בניחוח אלכוהולי • על חוקי נהיגה בשכרות

ישראל שונה מעט מהעולם הדמוקרטי: הרשות המחוקקת אמנם חוקקה חוקים, אך הרשות המבצעת מזניחה את אכיפתם • על חוק האלכוהול, חיוניותו והשלכות אי האכיפה

ישראבלוף בניחוח אלכוהולי • על חוקי נהיגה בשכרות

בעולם דמוקרטי נורמלי ורגיל, הרשות המחוקקת מחוקקת חוקים והרשות המבצעת, על רשויות האכיפה שלה, אוכפת אותם. במקרה הצורך מצטרפת לתהליך הרשות השופטת, כדי לשפוט את מפרי החוקים שמביאות בפניה רשויות האכיפה. כך באים לידי ביטוי ערכיו של הציבור, המיוצגים בצורת חוקים שמחוקקים נציגיו ואוכפים עובדי הציבור ברשויות האכיפה.

כל זה בעולם דמוקרטי נורמלי ורגיל, לא בישראל. דוגמה קלאסית לכך, שאלמלא היתה עצובה ומסוכנת, ניתן היה להשתעשע ממנה ולגחך על חשבונה, היא החוק שחוקקה הכנסת בדבר איסור נהיגה בהשפעת כל כמות אלכוהול לנהגים צעירים, לעומת אי אכיפתו המובנית והבלתי נמנעת.

לאחר עבודת מחקר והשוואה מקיפה ומעמיקה, הגיע המחוקק למסקנה שבדומה למדינות המובילות בעולם בתחום, יש לאסור גם בחוק הישראלי נהיגת צעירים ונהגי רכב ציבורי או כבד, תחת השפעת אלכוהול, ללא קשר לכמות שנשתתה. החוק הועבר ואמורה היתה ללוותו גם פעולת הסברה מקיפה, כדי להרגיל את ציבור הנהגים לחוק החדש ולהסביר להם מדוע הוא כה חשוב, נחוץ ומציל חיים. כל החישובים של כל המומחים, הצביעו על הצלת חייהם של צעירים רבים, הצפויה עם החלת החוק.

האם נערכה רשות האכיפה לאכיפתו של הדור החדש? לא. האם נאכף החוק? לא. האם לוותה חקיקתו בהסברה? גם לא. האם הושגה הירידה המקווה בהיקפי נהיגת צעירים תחת השפעת אלכוהול? לא הושגה. ולמה שתושג, אם אין החוק, שנחקק בשעתו ברוב טקס ורושם, אלא אות מתה ונשכחת במעמקי ספר החוקים?

הסיבה לאי אכיפה החוק, לטענת המשטרה, כפי שהשמיעה אותה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, היא חוסר התאמתם של הינשופים – כלי המדידה המשמשים את המשטרה למדידת רמת האלכוהול בדמם של נהגים, לאחוזי האלכוהול האפסיים, אותם צריך למדוד לפי החוק החדש. התוצאה, כאמור, היא שכרבע עד חמישית מהציבור מצהירים בגלוי, כנשאלים בסקרים, כי הם אינם נמנעים מנהיגה תחת השפעת אלכוהול. המשטרה העבירה את הסוגיה לבדיקת מומחה, כדי שעל סמך בדיקתו, ניתן יהיה להגן בבית המשפט על המדידות שמבצעים הינשופים. תשובתו תינתן בעתיד.

תאונות הדרכים מהוות את גורם המוות הראשון והעיקרי עבור צעירים בישראל. למרות זאת, דווקא את נטרולו של אחד הרוצחים הקטלניים ביותר, האלכוהול בכביש, לא מצליחה המשטרה לבצע.

במצב עניינים רגיל ונכון, צעיר לא נוהג לאחר ששתה, כיוון שהוסבר לו כמה הדבר מסוכן. צעיר שנוהג בכל זאת לאחר ששתה, מסתכן במעצר על ידי שוטר ובענישה מרתיעה לאחר שיתברר שנהג לאחר ששתה, וצעירים מעדיפים לא להסתכן ולהסתבך עם החוק, וקצב הירידה במספרי ההרוגים יורד באופן קבוע.

כדי להביא עניין זה על תיקונו, על המשטרה להתאים את כלי האכיפה (הינשופים) שברשותה לתיקון שנוסף לחוק, להסדיר את חזקת האמינות של הינשופים, כדי שתהיינה התוצאות שלהן קבילות בבית המשפט, לבנות מערך הסברה לקהל היעד ולקבוע יעדי אכיפה, בדומה לאכיפתם של חוקים אחרים. בדם ילדינו הדבר.
ינשוף אלכוהול שתיה חוק אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד