המתנתם לתיקוף? הסוף לסבל של נוסעי התחבורה הציבורית
משרד התחבורה במענה לפניית ח"כ יעקב טסלר: עד סוף 2022 מפעילי הקבלנים בתגבורים יחויבו להחזיק מכשירי תיקוף ניידים ח"כ יעקב טסלר: "מדובר בבשורה של ממש עבור ציבור גדול המשתמשים בתחבורה ציבורית וסבל קשות בהמתנות ארוכות שלפעמים הגיע במתנה של שעה ויותר".
- אברמי פרלשטיין
- י"ב אב התשפ"ב
- 2 תגובות
האם בעיה קשה ממנה סבלו עשרות אלפי משתמשי התחבורה הציבורית בשנים האחרונות מגיעה לסיומה? בתשובת משרד התחבורה במענה לפנייתו של ח"כ יעקב טסלר מסתמן שכן, ובקרוב.
בעקבות תלונות רבות שהגיעו ללשכת ח"כ יעקב טסלר, פנה טסלר במכתב בהול למשרד התחבורה. במכתבו העלה בכתב את המציאות העגומה בשטח. "מציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית הקובלים על כך, כי בנסיעות באוטובוסים פרטיים המשמשים תגבור למפעילי התחבורה הציבורית, בחלקם אינו קיים מכשיר כרטוס (מכשיר תיקוף -רב ) קו בכל אוטובוס והגבייה נעשית באמצעות מבקר העולה באמצע המסלול עם מכשיר כרטוס נייד ומבצע את התיקוף לכלל הנוסעים."
"האוטובוס עוצר בשול הדרך באמצע מסלולו וממתין למבקר שיגיע לבצע את התיקוף. במקומות מסויימים העצירה המאולתרת הפכה כעין מסוף אוטובוסים, עם מספר רב של אוטובוסים חונים בהמתנה למבקר. המתנה זו, בעיקר בשעות העומס - בהן מתבצעות עיקר נסיעות התגבור באוטובוסים פרטיים, אורכת זמן רב ויכולה להגיע לחצי שעה ויותר. זאת ועוד. גם לאחר הגעת המבקר, זמן הכרטוס של אוטובוס מלא בנוסעים, לכשעצמו אורך זמן רב ושלא להזכיר אם ישנם כמה אוטובוסים ממתינים לאותו מבקר. וכך זמני הנסיעה מתארכים ומוכפלים ונוסעים מוצאים עצמם מגיעים בשעה מאוחרת ליעדם. הדבר חמור שבעתיים בערבי ומוצאי שבת וחג, אך גם באמצע השבוע, בה לפעמים בעטיים של עיכובים אלו מפספסים אירועים ושמחות משפחתיות, או מאחרים ברמה שהנסיעה כבר מתייתרת."
"תגבור נסיעות תחבורה ציבורית באמצעות מפעילים פרטיים בזמני עומס אינה חדשה וידועה ומאושרת על ידי משרד התחבורה. אי לכך, תמוה בעיניי כי בתנאי הרישיון להפעלת נסיעות אלו אין נוהל אחיד המחייב לצייד כל אוטובוס במכשיר כרטוס נייד, על מנת שהגבייה תתבצע מכל נוסע בזמן עלייתו לאוטובוס, מבלי לאלצו בזמן שהוא נוסע שבוי, להמתין זמן רב לגובה/מבקר רק כדי לתקף את הכרטיס."
בסיום מכתבו מבקש ח"כ טסלר: " אני פונה בזאת לגבש נוהל מחייב למפעילי התח"צ, לכלול מכשיר כרטוס נייד בכל אוטובוס חלופי, כתנאי לרישיון ההפעלה. במידה וכבר קיים נוהל, לפעול בכל האמצעים ליישומו בפועל. במקביל, אנו נמצאים לפני ימי חופשת 'בין הזמנים' ולאחר מכן חגי תשרי, זמני עומס בתחבורה הציבורית. אבקש לפעול בכל דרך כדי למצוא פתרונות זמניים מידיים לגבייה מהירה ובטוחה.."
בתגובה למכתבו הגיב מר עמיחי לוי, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה כי הוא מסכים עם הבעיה ומציין כי משרד התחבורה רואה עין בעין את הגישה העולה מהמכתב, לפיה אין לעכב כלל את הנוסעים בתחבורה הציבורית לצרכי גבייה, וכי הנוהג הקיים בעניין הינו פסול ופוגע באיכות השירות ומהירות הנסיעה.
ועוד מתשובתו של מר לוי "נוהג זה השתרש, לצערנו, בשל צורך הולך וגובר של מפעילי התחבורה הציבורית להסתייעות בחברות היסעים פרטיות כקבלני משנה במועדים מיוחדים. במועדים אלה יש ביקוש חריג לנסיעות בתחבורה הציבורית, בייחוד בקוים המשרתים את האוכלוסייה החרדית."
לפיכך מבשר מר לוי " הוציאה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בסוף שנת 2021 הנחייה עדכנית בעניין לכלל מפעילי התחבורה הציבורית. בהתאם להנחיה, מתחילת שנת 2022 על המפעילים להיערך מבחינה תפעולית וטכנולוגית לביצוע כלל הנסיעות, כולל בסופי שבוע ומועדים מיוחדים (פרט למועדי ל"ג בעומר ופורים שהוחרגו), ללא עצירה בנקודות גבייה כלל. "
עם זאת מסיים מר לוי את תשובתו, "לטענת מפעילי התחבורה הציבורית, מדובר בהיערכות מורכבת מבחינה תפעולית וטכנולוגית, ובכלל זה הצטיידות במכשירי תיקוף ניידים, היערכות לוגיסטית להעברת מכשירים בין חברות מזדמנות ומתחלפות, הטמעת השימוש בקרב נהגים שאינם נהגי תחבורה ציבורית בשגרה וכן הלאה. בשל כך פנו חלק ממפעילי התחבורה הציבורית לבקש הארכה לתקופת ההיערכות ואנו מנהלים דין ודברים עם כל חברה בנפרד באשר לתקופת ההיערכות שלה, כולל תאריכי גג לסיום ההיערכות."
"נציין כי כבר בתקופת 'בין הזמנים' של השנה, יפעלו פחות נקודות גבייה ביחס לאשתקד, לאור היערכות מוצלחת של חלק מהחברות. עם השלמת המהלך, ולהערכתנו עד סוף שנת 2022 ,יתבטלו כלל נקודות הגבייה ברחבי הארץ במועדים מיוחדים."
ח"כ יעקב טסלר בתגובה הודה למשרד התחבורה על פתרון הבעיה, "מדובר בבשורה של ממש עבור משתמשי התחבורה הציבורית. חובה עלינו לעמוד לימין נוסעי התח"צ ולעשות הכל בס"ד על מנת להקל עליהם ולאפשר להמשיך לנסוע בנוחות ובבטחה אל יעדם, וזהו תפקידם של משרד התחבורה עידוד הנסיעה בתח"צ".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות