גל הונאות טלפוניות שוטף את ישראל: כך תימנעו את העקיצה הבאה
במסגרת ההונאה, מתבצעות מדי יום מאות שיחות של מתחזים המציגים עצמם כנותני שירות במטרה לדלות פרטים אישיים ולקבל גישה לחשבונות בנק
דיווחים רבים שהגיעו באחרונה למערך הסייבר הלאומי ולמשטרה מצביעים על הונאה רחבת היקף ועיקשת המכוונת כלפי ציבור דוברי השפה הרוסית.
המתחזים מציגים עצמם בשפה הרוסית כנציגים בנקאיים, נציגי חברות אשראי, נציגי ביטוח לאומי, ואף שוטרים. השיחה מבוצעת מחו"ל אך על הצג מופיע המספר של החברה ממנה כביכול התקשרו, וכשחוזרים אל אותו המספר מגיעים למוקד החברה.
על פי נתוני המשטרה, הבנקים והמערך, בשני גלים השנה התקבלו יותר מ-1,000 דיווחים על הונאה זו. היקף ההונאה עומד על עשרות עד מאות אלפי שקלים לקורבן, והנזק המצטבר הידוע עד כה עומד על 2 מיליון ש"ח.
ההונאה מתבעת במספר שיטות: שיחה בה מודיעים על ביצוע העברה חריגה בחשבון וש"גורם מטפל" כגון הבנק יתקשר בקרוב כדי לטפל בהעברה. בשיחה הבאה דולים את פרטי החשבון או מבקשים לבצע העברה בנקאית לחשבון, אף באמצעות שליחת תעודות מזויפות של שוטרים, נציגי בנק או חוקרי ביטוח לאומי. בשיטה נוספת, לאחר ביצוע השיחה הראשונית נשלח קישור בהודעת טקסט למילוי פרטים. לעיתים הנציג המתחזה בטלפון מזהיר את ה"לקוח" על שיחה עתידית מהבנק ומסביר שהוא נציג הבנק ושאין לספר על העברה לאיש.
מערך הסייבר הלאומי ריכז את המלצותיו להתגוננות ולזיהוי פעולות התחזות:
1. עקבו אחר הפעילות בחשבון הבנק - במידה וזיהיתם פעולה חשודה, דווחו עליה לבנק.
2. הגדירו קבלת התראות - על ביצוע פעולות בכרטיס האשראי כדי שתוכלו לזהות פעולות חשודות.
3. אין למסור לאנשים זרים את שם המשתמש והסיסמה וכן פרטים אישיים - גם אם מדובר כביכול בבעל סמכות ששולח לכם תעודה רשמית. נותני שירות כדוגמת נציגי הבנק לא יבקשו מכם פרטים אלה.
4. אין למסור את קוד האימות (כגון הקוד במסרון או בהודעה אוטומטית) שנשלח אליכם מהבנק לאף אדם.
5. אין לבצע העברות מחשבון הבנק לגורמים שאינכם מכירים, גם אם הם נשמעים אמינים.
6. בקשה למשיכת כספים מהחשבון לחשבונות מחו"ל היא בקשה חשודה! פעלו בחשדנות.
7. שימו לב לשיחות של נותני שירות המדברים בשפה הרוסית בלבד. בקשו לדבר בעברית או נתקו את השיחה והתקשרו למספרים הרשמיים המפורסמים באתר החברה.
8. ניסיון להלחיץ בטענה שיש חקירה משטרתית הוא סימן אזהרה, גם אם שלחו לכם צילום תעודה, ייתכן ומדובר בתעודה מזויפת.
9. בכל חשד, מומלץ לנתק את השיחה ולפנות ישירות לבנק או לחברת כרטיסי האשראי ולדווח.
10. במקרה שמסרתם פרטים – לבטל את כרטיס האשראי ולהגיש תלונה במשטרה.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות