כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

כולם נגד כולם באלעד • הפתח לפילוג חרדי כלל-ארצי?

האם מאבקי הכוח בין ש"ס ל'דגל' ושלומי אמונים על זהות ראש העיר אלעד יהפכו לפיצול פנים-חרדי בערים נוספות? • שרי רוט מנתחת את הנתונים וההשלכות האפשריות

השעון מתקתק. אריה דרעי. צילום: פלאש90
השעון מתקתק. אריה דרעי. צילום: פלאש90



אלעד ממשיכה להדיר שינה מראשי המפלגות האמורות להכריע בשאלת המועמד לתפקיד ראש העיר: שלושת השחקנים המרכזיים בזירה הם ש"ס, ובראשה יו"ר המפלגה אריה דרעי, שלומי אמונים ובראשה ח"כ מאיר פרוש ו'דגל התורה' בהנהגת הגראי"ל שטיינמן.

בסוף השבועשעבר הבהירו שני האחרונים כי יטילו על מועמדותו של צביקה כהן - המועמד שאריה דרעי חפץ בו - וטו, וכי אם ש"ס תתעקש - הם יעמידו כאלטרנטיבה את סגן ראש העיר אלעד, ישראל פרוש.

ביום חמישי התפרסמו ידיעות בכלי התקשורת לפיהן עתיד דרעי להכריז כבר בבוקרו של יום שישי על כהן כמועמד. יום שישי חלף, ההכרזה לא הגיעה, וגם נכון לעכשיו - יום שני - נראה כי בש"ס עדיין כוססים ציפורניים ומתקשים לקבל החלטה.

אלא שבמקביל למו"מ המתנהל בין הצדדים, נפוצו אמש שמועות לפיהן "הכול תרגיל" וכי מועמדותו של פרוש סגורה בין שלומי אמונים לדגל התורה בכל מצב. לפי אותה שמועה, גם גורם בכיר בבית היהודי באלעד, וגורמים קטנים נוספים חתומים על הסיכום. לשמועה אין כל אישור רשמי, כמובן.

האמנם נכון הדבר?

בשיחה עם בכיר ב'שלומי אמונים' הוא מכחיש מכל וכל את הידיעות. "מדובר בספינים שכל מטרתם לעורר מהומה", הוא אומר, ומבטיח: "בשלב הזה זה לא נכון. שרוליק לא יודיע על מועמדות". אך פטור בלא כלום אי אפשר, והבכיר רומז: "יש שולחן לשבת סביבו ולדבר, לא מצניחים מועמד" - ומדבריו ניכר זעמו על ש"ס על שלא ניהלה כל מו"מ מולם.

• אתם מבטיחים ששרוליק יהיה מועמד רק במקרה של התעקשות של ש"ס על צביקה כהן. אם יביאו
מועמד חלופי אתם יורדים מהרעיון?

התשובה הייתה חמקנית להפליא: "נוצרו תרחישים, יש עליו לחץ לרוץ, אבל זה לא אומר שהוא רץ".

הוא לא מסתפק בכך ומסביר: ש"ס לא הגיעה בבחירות האחרונות לסף ה-50% מכלל המצביעים בעיר, ולכן, אין כל סיבה לתת לה על מגש של כסף את ראשות העיר.

בש"ס מגיבים לטענה זו כי בכל מקרה הם הרוב בעיר, שהרי גם אם יתאחדו שלומי אמונים עם דגל התורה ועוד הם לא יגיעו לאחוז הנכסף. "מה גם שויז'ניץ עוד לא אמרה את המילה האחרונה ולא ברור עם מי תלך, כך גם הדתיים הלאומיים שלא סביר להניח שכולם כאחד יתמכו בפרוש".

צביקה כהן עם מאיר פרוש ביבניאל. צילום: ארכיוןצילום: צביקה כהן עם מאיר פרוש ביבניאל. צילום: ארכיון
צביקה כהן עם מאיר פרוש ביבניאל. צילום: ארכיון


ההשלכות ברחבי הארץ

שמועה נוספת שאין לה אישור רשמי, מדברת על כך שבתמורה לתמיכת דגל התורה במועמדות פרוש - זכתה הראשונה בשני התפקידים הבכירים בעיר בית שמש: סגנות לשמוליק גרינברג ותפקיד הממונה על תכנון ובניה עבור משה מונטג - שניהם אנשי דגל. שלומי אמונים ויתרה מצידה על תפקיד בכיר למועמד שלה, ויינר.

גורם בלתי רשמי בש"ס מאשר כי אכן לא מתנהל מו"מ מול שלומי אמונים, לעומת זאת, עם דגל התורה המו"מ בעיצומו, בעיקר עם זליג אורלנסקי וח"כ יעקב אשר.

ובכל זאת, ממשיכים לטעון בש"ס: "יש הבנה כרגע שלא צביקה כהן. מעבר לזה אין שום הבנה".

לאור זאת, נראה כי כרגע ח"כ מאיר פרוש עצמו הוא זה שמונע הכרזה על מועמדות בנו, אולי מתוך ידיעה כי הכרזה שכזו תפתח מלחמת עולם אמיתית, שתשליך על ערים נוספות.

במה דברים אמורים?

לשלומי אמונים, למשל, יש מה להפסיד בביתר עילית. אם היא תצא 'ראש בראש' נגד ש"ס, לא מן הנמנע כי ש"ס תחזור בה מתמיכתה הגורפת במועמד 'שלומי אמונים' בביתר, מאיר רובינשטיין. מצד שני, במקרה כזה, עלולים שלומי אמונים ו/או חזון איש לחזור בהם מהתמיכה במועמד ש"ס בבית שמש, משה אבוטבול.

השלכה אפשרית נוספת נוגעת לעיר בני ברק, וזה עובד ככה: לדברי הגורמים בש"ס, מי שמנהל את המו"מ באלעד מטעם ויז'ניץ עמם הוא ... ח"כ יעקב ליצמן, זאת על אף הכחשות נמרצות מצד מקוביו של ליצמן, המבהירים כי אכן ליצמן מיודד מאוד עם נציג ויז'ניץ באלעד חיים מאיר כץ, אבל הוא "לא מתערב בנעשה באלעד". אם יזהו בשלומי אמונים ו/או בדגל עקבות של מעורבות שכזו, לא מן הנמנע שמועמדותו של חנוך זייברט, חסיד גור, לראשות העיר בני ברק תיטלטל.

ואין לשכוח את ההשלכות האפשריות בירושלים: תמיכה של דגל ושלומי אמונים במועמדות ברקת תשמוט כל סיכוי למועמד האלטרנטיבי שהציב דרעי - משה ליאון.

מסובך? אכן כך.

ישראל פרוש. צילום: בועז בן אריצילום: ישראל פרוש. צילום: בועז בן ארי
ישראל פרוש. צילום: בועז בן ארי


"שרוליק היחיד שיכול להציל את העיר"

לדברי בכיר ב'שלומי אמונים', אריה דרעי עצמו שומע מרבנים רבים באלעד ש"שרוליק הוא היחיד שיכול להציל את העיר".

אבל לדעת ש"ס, צביקה כהן הוא היחיד שמסוגל להציל את העיר, מה גם שהוא מתגורר בה שנים ארוכות, וגם לאחר שהפסיק לכהן כראש עיר נותר לגור בה, וממנה הוא נוסע כמה פעמים בשבוע לתפן - שם הוא מכהן כראש מועצה.

ניסיון לקבל תשובה חד-משמעית בדגל התורה באשר לתמיכה במועמדות של ישראל פרוש נתקל בחומה של שתיקה. לדברי הגורם בש"ס, המו"מ מול דגל מתנהל היטב, ורבים הסיכויים שהוא יעלה יפה, ולפיכך "צביקה כהן הוא ראש עיריית אלעד הבא. פרוש והליטאים הם לא ממש מקשה אחת".

"אי אפשר להכתיב לש"ס מי המועמד שלה", מדגיש גורם נוסף בש"ס. ואם הצד השני יתעקש, אז כן, "נלך ראש בראש. כולם עושים קולות מלחמה, אבל בסוף יסגרו איתנו על צביקה כהן", הוא מבטיח.

לשאלתי מה יקרה באם חלק מהציבור הספרדי באלעד יסרב להכיר במועמדות כהן ויצביע הצבעה לעומתית, הייתה התשובה: "יש לנו בסוף את הרב עובדיה יוסף, וזה הוכיח את עצמו בכמה וכמה מבחנים לאחרונה".

מה שנכון - נכון.

ביומיים הקרובים, מבטיחים בש"ס, נודיע מי המועמד.

אנחנו ממתינים.
אלעד צביקה כהן ישראל פרוש מועמד ראש עיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}