ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
על רקע ביקור ביידן

איראן: נערכים ל'התקדמות משמעותית' בסבב השיחות הבא עם סעודיה

בעוד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פועל בניסיון לרקום מערכת יחסים בין ישראל וסעודיה, כך לפי הדיווחים, נראה שהסעודים מכוונים לכיוונים נוספים, וחותרים לחידוש מלא של היחסים עם איראן, ואולי גם לפריצת דרך כלשהי ביחסים בין שתי המדינות היריבות, כך לפחות לפי דברים שאמר אתמול דובר משרד החוץ האיראני, נאסר קאאני

איראן: נערכים ל'התקדמות משמעותית' בסבב השיחות הבא עם סעודיה
ריאד צילום: Pixabay

לפני כשלושה שבועות טען דובר משרד החוץ האיראני נאסר קאאני כי הממלכה הסעודית מעוניינת בחידוש היחסים הדיפלומטיים בינה ובין סעודיה, לאחר שבשנים האחרונות היחסים הללו כמעט ואינם קיימים, על רקע המתיחות הגבוהה השוררת בין שתי המדינות. באחרונה הגיע ראש ממשלת עיראק מוסטפא כאזמי לפגישות בסעודיה ובאיראן, כחלק מתיווך שהוא מבצע בין המדינות, שניתקו את היחסים הדיפלומטיים לפני כשש שנים.

קודם לכן אמר שר החוץ האיראני עבדולליהאן בנאום שנשא בפני משתתפי הוועידה הכלכלית השנתית בדאבוס שבשווייץ, כי המאמצים לשיקום היחסים בין איראן וסעודיה השיגו "התקדמות מינימלית אך טובה" בתקופה האחרונה. עבדוללהיאן הוסיף אז ואמר כי הוא מעוניין להיפגש בקרוב עם שר החוץ הסעודי, על מנת לקדם את השיפור ביחסים בין שתי המדינות.

אתמול (רביעי) אמר דוברו, כי סבב השיחות הבא בין האיראנים והסעודיים יתקיים בעיראק, וכי הוא כבר היה אמור לצאת לפועל. הסיבה שסבב השיחות מתעכב, אמר, נובעת מכך שהמדינות מעוניינות להביא להתקדמות משמעותית בסבב זה, ולשם כך יש לעשות עבודת הכנה משמעותית הכוללת סגירת קצוות ותיאום ציפיות בין הצדדים.

הדובר לא מסר לאיזו פריצת דרך הוא מתכוון, ויתכן שמדובר בחידוש מלא של פעילות השגרירויות של שתי המדינות זו בבירתה של האחרת. בין המדינות השוכנות משני צדדיו של המפרץ הפרסי שוררת איבה רבת שנים, שכן איראן נחשבת לפטרוניתו של האסלאם השיעי וסעודיה היא מרכזו של האסלאם הסוני. עם זאת, היחסים בין המדינות היו תקינים יחסית במשך שנים רבות, עד שבתקופת אביב העמים הערבי הם התערערו מאוד לאחר שאיראן ניסתה לנצל את ההזדמנות ולהוביל לערעור היציבות בסעודיה ואף להפיכה של ממש בבחריין.

סלע המחלוקת המרכזי בין המדינות כיום היא המלחמה בתימן, שם כבשו המורדים החות'ים השיעים את חציה הצפוני של המדינה מידי הממשלה הסונית. החות'ים נהנים מתמיכה איראנית מובהקת, כולל אספקה סדירה של נשק ויועצים צבאיים שמנהלים את אסטרטגיית הלחימה, ואילו הממשלה הסונית נהנית מתמיכה בלתי מסויגת של סעודיה השכנה שגם נוהגת לשגר את חיל האויר שלה כדי להפציץ מטרות חות'יות באופן תדיר ומוצהר. יצוין שגם ארה"ב לוחצת על סעודיה לעצור את המלחמה בתימן ולקבל את עובדת שליטתם של החות'ים בחלקים נחרבים ממנה ואולי אפילו בכולה.

סעודיה לא הראתה כל נכונות לוותר בעניין זה עד כה, אבל יתכן שכחלק מניסיונותיה לחדש את מעמדה הבינלאומי כפי שהיה לפני חיסולו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, יסכים יורש העצר הסעודי לוותר על המערכה בתימן, שגם כך לא מובילה להישגים מבחינת סעודיה כאשר זה כבר מספר שנים שנמצאים באותו קו חזית פחות או יותר, בעוד אזרחי תימן סובלים מרעב כבד ומחוסר בטחון.

סעודיה איראן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד