ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
ברקע הניסיונות לשוב לשיחות

איראן ביצעה ניסוי בטיל לטווח ארוך ששוגר לחלל

אחרי הכנות ממושכות שהיו נתונות למעקב של לווייני ריגול אמריקאים ואחרים, ביצעה איראן אתמול ניסוי שני בטיל מדגם 'זולג'אנה', שנה וחצי אחרי הניסוי הראשון. הניסוי הגיע על רקע ניסיונותיה של איראן לחזור לשיחות הגרעין עם המעצמות 

איראן ביצעה ניסוי בטיל לטווח ארוך ששוגר לחלל
רגע שיגור הרקטה צילום: Iran international

איראן ביצעה אתמול (ראשון) ניסוי טילים. הטיל המדובר מוגדר באופן רשמי כטיל שאמור לשאת לוויינים אל החלל. האיראנים טוענים שהניסוי אתמול נערך לצורך השלמת פיתוחו של החלק השלישי בטילים שישוגרו בעתיד לחלל, חלק שמתנתק משני חלקי הטיל הקודמים ועובר את האטמוספרה לשיוט בחלל לפי מסלול שנקבע מראש.

הרקטה שאיראן שיגרה
למרות הטענה הרשמית של איראן, בארה"ב ובמדינות המערב מעריכים שעיקר מטרת פיתוחו של הטיל נועדה להשיג יכולת לשגר בעתיד טילים גרעיניים בין יבשתיים. שיטה זו של שיגור טילים לחלל נועדה לרכך את הסנקציות שנהוג להטיל על מדינות המפתחות טילים בליסטיים ארוכי טווח, בגלל החשש מפני נשק גרעיני שהן עלולות להרכיב עליהם.

גם קוריאה הצפונית פועלת בצורה דומה ומפתחת טילים ארוכי טווח, כשבתחילה היא הציגה אותם כטילים ששוגרו אל החלל, ובהמשך, לאחר שהסנקציות נגדה התהדקו לרמה המקסימלית, החלה לשגר את הטילים הללו אל הים, למרחקים של יותר מאלף קילומטרים.

דובר משרד ההגנה, אחמד חוסייני אמר, כי לכלי השיגור הלווייני יש שני שלבי הנעה מוצקים ושלב הנעה נוזלי יחיד. הדובר לא פירט איזה חלק מהניסוי הצליח שכן הרקטה נושאת הלוויין לא הגיעה למסלול. הניסוי בוצע בנקודת שיגור מדברית במרכז החלל על שם אימאם חומייני, דרומית מזרחית לסמנאן, המקום שבו נעשו ניסיונות כושלים תכופים לאחרונה.

דובר הפנטגון אמר כי הצבא האמריקני "ימשיך לעקוב מקרוב אחר הניסיון של איראן להשיג טכנולוגיית שיגור לחלל, וכיצד היא מתקדמת בתוכנית הטילים הבליסטיים הכוללת שלה". ארצות הברית טוענת כי שיגורי טילים לחלל של איראן יכולים להוות כיסוי לפיתוח טילים בליסטיים בין-יבשתיים שיוכלו להעביר ראשי נפץ גרעיניים.

ניסיון השיגור לחלל הגיע יום לאחר שג'וזף בורל, ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, הגיע לטהראן כדי להתחיל מחדש את המשא ומתן התקוע בווינה שמטרתו להציל את הסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות העולם.

איראן שיגור טילים טיל חלל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד