אור ירוק: מערכת שמורידה את מס' עבירות המהירות
עמותת אור ירוק: מערכת להגבלת מהירות ברכב מפחיתה את מספר עבירות המהירות באופן משמעותי
צילום: רועי פלצמן
נהגים לא תמיד מתאימים את מהירויות נסיעתם לזו המותרת, בעיקר במעברים מכבישים מהירים לכבישים שבהם המהירות המותרת קטנה יותר. אחת הסיבות לכך היא, שלאחר נסיעה מהירה במשך זמן ארוך, הנהגים נותנים הערכת חסר למהירות ולכן לא מתאימים את עצמם למהירות המותרת.
מהירות מופרזת היא גורם חשוב בבטיחות בדרכים ויש קשר חזק בין מהירות לבין שיעור התאונות וחומרת הפגיעות. בנוסף, מהירות נהיגה משפיעה גם על הסביבה ועל איכות החיים. לכן, ניהול המהירות הוא חשוב, ויש למצוא איזון נכון בין אינטרסים שלא תמיד עולים בקנה אחד.
אחד הפתרונות להגבלת המהירות הוא התקנת אמצעים לניהול מהירות, החיוניים כדי להגביל את ההשפעות השליליות של נהיגה מהירה ובמהירויות לא מתאימות. קיימים כבר מספר פיתוחים טכנולוגיים שיכולים להפוך את ניהול המהירות ליותר אפקטיבי ויותר אמין. כך למשל, קיימות כבר מערכות המקושרות למערכות הניווט, ומראות את המהירות המותרת בתוך הרכב. האפשרות להשתמש במגבילי מהירות דינמיים, המתחשבים בתנאי מזג האוויר והסביבה המקומיים, הופכת זמינה יותר ויותר.
מחקר שבוצע לאחרונה על מערכות ה- ISA בהולנד בקרב עברייני מהירות, הראה כי מנעול מהירות (המונע חריגה מהמהירות המותרת) יחד עם מנטר מהירות (הנותן משוב כשהנהג חורג מהמהירות המותרת והופך למנעול מהירות בחריגה מסוימת מהמהירות המותרת), הפחית את מספר עבירות המהירות באופן משמעותי.
בנוסף, ניתן למנוע מהירות מופרזת בסיוע מערכות ISA, אך דרושים עדיין מספר פיתוחים טכנולוגיים וישנם גם כמה עניינים משפטיים, כדי לחייב התקנת מערכות אלה לפחות בקרב עברייני מהירות כבדים.
חשוב להדגיש- הגבלות מהירות נמצאות בבסיס מדיניות המהירות. הן מציינות את המהירויות המרביות המותרות בכבישים שונים. אילו כל כלי הרכב היו נוסעים במהירות המותרת, מספר ההרוגים היה קטן ב-30%.
עמותת אור ירוק: "מהירות מופרזת היא אחת הסיבות העיקריות לתאונות קטלניות ומדי שנה היא גובה קורבנות רבים. יש לחייב שימוש באביזרי בטיחות המתריעים בפני הנהג על נסיעה במהירות מופרזת ומגבילים את מהירותו לזו המותרת. בנוסף, על המדינה להגביר את הפיקוח על נהגים הנוסעים במהירות מופרזת על ידי פריסת מצלמות מהירות במקומות המועדים לפורענות ברחבי הארץ".
מהירות מופרזת היא גורם חשוב בבטיחות בדרכים ויש קשר חזק בין מהירות לבין שיעור התאונות וחומרת הפגיעות. בנוסף, מהירות נהיגה משפיעה גם על הסביבה ועל איכות החיים. לכן, ניהול המהירות הוא חשוב, ויש למצוא איזון נכון בין אינטרסים שלא תמיד עולים בקנה אחד.
אחד הפתרונות להגבלת המהירות הוא התקנת אמצעים לניהול מהירות, החיוניים כדי להגביל את ההשפעות השליליות של נהיגה מהירה ובמהירויות לא מתאימות. קיימים כבר מספר פיתוחים טכנולוגיים שיכולים להפוך את ניהול המהירות ליותר אפקטיבי ויותר אמין. כך למשל, קיימות כבר מערכות המקושרות למערכות הניווט, ומראות את המהירות המותרת בתוך הרכב. האפשרות להשתמש במגבילי מהירות דינמיים, המתחשבים בתנאי מזג האוויר והסביבה המקומיים, הופכת זמינה יותר ויותר.
מחקר שבוצע לאחרונה על מערכות ה- ISA בהולנד בקרב עברייני מהירות, הראה כי מנעול מהירות (המונע חריגה מהמהירות המותרת) יחד עם מנטר מהירות (הנותן משוב כשהנהג חורג מהמהירות המותרת והופך למנעול מהירות בחריגה מסוימת מהמהירות המותרת), הפחית את מספר עבירות המהירות באופן משמעותי.
בנוסף, ניתן למנוע מהירות מופרזת בסיוע מערכות ISA, אך דרושים עדיין מספר פיתוחים טכנולוגיים וישנם גם כמה עניינים משפטיים, כדי לחייב התקנת מערכות אלה לפחות בקרב עברייני מהירות כבדים.
חשוב להדגיש- הגבלות מהירות נמצאות בבסיס מדיניות המהירות. הן מציינות את המהירויות המרביות המותרות בכבישים שונים. אילו כל כלי הרכב היו נוסעים במהירות המותרת, מספר ההרוגים היה קטן ב-30%.
עמותת אור ירוק: "מהירות מופרזת היא אחת הסיבות העיקריות לתאונות קטלניות ומדי שנה היא גובה קורבנות רבים. יש לחייב שימוש באביזרי בטיחות המתריעים בפני הנהג על נסיעה במהירות מופרזת ומגבילים את מהירותו לזו המותרת. בנוסף, על המדינה להגביר את הפיקוח על נהגים הנוסעים במהירות מופרזת על ידי פריסת מצלמות מהירות במקומות המועדים לפורענות ברחבי הארץ".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות