כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
לאחר שביקר את המלחמה

אוליגרך רוסי אולץ למכור את המניות בבנק במחיר נמוך

אוליגרך רוסי נאלץ על ידי ממשל פוטין למכור את כל חלקו בבנק שהקים לאחר שביקר בפומבי את מלחמת רוסיה באוקראינה באינסטגרם בחודש שעבר. הוא אמר כי הוא לא רואה שום תועלת מהמלחמה ולטענתו רוב הרוסים לא תומכים במלחמה

אוליגרך רוסי אולץ למכור את המניות בבנק במחיר נמוך
אולג טינקוב צילום: מתוך טוויטר

אולג טינקוב, המייסד של אחד הבנקים הגדולים ברוסיה, טינקוף, תקף את החלטת ממשלת רוסיה לפלוש לאוקראינה כ"מטורפת" בפוסט ברשתות החברתיות בחודש שעבר, בו כתב כי הוא לא רואה שום תועלת מהמלחמה, וטען כי 90 אחוזים מהרוסים לא תומכים במלחמה. כבר למחרת, הקרמלין יצר קשר עם בכירי הבנק, הבנק אוים על ידי המשטר כי הבנק יולאם, אם יסרבו בבנק לנתק את הקשרים עם טינקוב שהקים את הבנק ב-2006, כך אמר המיליארדר הרוסי בעצמו ל'ניו יורק טיימס'.

האיש היה שווה יותר מ-9 מיליארד דולר בנובמבר האחרון, ומוכר כאחד מהטייקונים הבודדים של רוסיה שעשה את הונו מחוץ לתעשיות האנרגיה והמינרלים. בשבוע שעבר הוא מכר את 35% ממניותיו למיליארדר מכרות רוסי, הוא תיאר את המכירה כ"מכירה נואשת, מכירת שריפה" שנכפתה עליו על ידי הקרמלין.

"לא יכולתי לדון במחיר" אמר טינקוב. "זה היה כמו בן ערובה - אתה לוקח את מה שמציעים לך. לא יכולתי לנהל משא ומתן". טינקוב, שוחח עם ה'ניו יורק טיימס' בטלפון ביום ראשון, ממקום שלא חשף, בראיון הראשון שלו מאז פלש פוטין לאוקראינה. לדבריו, הוא שכר שומרי ראש לאחר שחברים עם אנשי קשר בשירותי הביטחון הרוסיים אמרו לו שעליו לחשוש לחייו, וסיפר כי בעוד את הלוקמיה הוא שרד, אולי "הקרמלין יצליח להרוג אותי".

טינקוב טען שרבים ממכריו באליטה העסקית והממשלתית אמרו לו בפרטיות שהם מסכימים איתו, "אבל כולם מפחדים". בראיון, טינקוב התבטא בתקיפות נגד המלחמה. "הבנתי שרוסיה כמדינה כבר לא קיימת", אמר טינקוב, וחזה שפוטין יישאר בשלטון זמן רב. "האמנתי שמשטר פוטין רע. אבל כמובן, לא היה לי מושג שזה יקבל קנה מידה כה קטסטרופלי".

מהקרמלין לא נמסרה תגובה ל'ניו יורק טיימס'.

מטעם הבנק שטינקוב הקים ב-2006, נמסר: "לא היו איומים מכל סוג נגד הנהגת הבנק". הבנק הודיע ​​כי טינקוב מכר את כל חלקו בחברה לחברה המנוהלת על ידי ולדימיר פוטנין, איל כרייה המקורב לפוטין. "אולג לא היה במוסקבה שנים רבות, לא השתתף בחיי החברה ולא היה מעורב בשום עניין", נמסר מטעם הבנק בהצהרה.

בניגוד לטייקונים רוסים שנפרדו לפני שנים מפוטין וחיים כעת בגלות, כמו איל הנפט לשעבר מיכאיל חודורקובסקי או יזם הטכנולוגיה פאבל דורוב, טינקוב מצא דרך לחיות יחד עם הקרמלין ולהרוויח מיליארדים לפחות עד 19 באפריל.

אבל אז טינקוב פרסם פוסט אנטי-מלחמתי באינסטגרם, שכינה את הפלישה "מטורפת" ולעג לצבא רוסיה: "למה שיהיה לנו צבא טוב", הוא שאל, אם כל השאר במדינה לא מתפקד "ותקוע בנפוטיזם, עבדות והתרפסות?"

טינקוב כבר היה מחוץ לרוסיה בשלב זה, לאחר שעזב ב-2019 כדי לקבל טיפול בלוקמיה. מאוחר יותר הוא פרש מתפקידו וויתר על השליטה בבנק טינקוף, אך שמר על 35% מהחברה, ששוויה הוערך ביותר מ-20 מיליארד דולר בבורסת לונדון בשנה שעברה. ב-22 באפריל הודיעה טינקוף שתשנה את שמה השנה לאחר שהקרמלין דרש זאת. טינקוב אמר כי הוא אסיר תודה למר פוטנין, איל הכרייה, על שאיפשר לו להציל קצת כסף, הוא אמר שהוא לא יכול לחשוף מחיר, אבל הוא מכר ב-3% מהערך האמיתי של ההחזקה שלו.

מלחמת אוקראינה רוסיה קרמלין פוטין בנק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד