ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

שינוי ב'ועדת החמשה'? • "ריצוף קדוש ועצמות בגג"

המדינה הקימה את 'ועדת החמשה' כדי לשנות ולשפץ את קבר הרשב"י, אלא שדבר לא קרה • אהרלה יקטר מאשים את חבר הועדה אברהם פרויליך, וטוען: "החלפתו תחסוך הלאמה"

פרויליך. צילום: פלאש 90
פרויליך. צילום: פלאש 90



האם ועדת החמשה המנהלת את אתר הציון של רשב"י במירון, עומדת בפני שינויים מבניים, במהלכם נציג ההקדש האשכנזי, המייצג בעיקר את ארגון 'אתרא קדישא' והחוגים הקיצוניים, הרב אברהם פרויליך, ימצא עצמו בחוץ - לטובת נציג חדש ומתון יותר?

תזכורת קטנה ומעט רקע אודות המאבקים על השליטה בציון הרשב"י:

האתר וסביבותיו נוהלו במשך שנים רבות על ידי ארבע הקדשות שונות, שהתחרו ביניהן על האחיזה במקום. גם משרד הדתות והמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים טענו לבעלות או לפחות לאחריות על המקום. המימון של חגיגות ל"ג בעומר, מיותר לציין, שולם בידי המדינה, ולמרות זאת, היא לא קיבלה את דריסת הרגל, לה שאפה לאורך השנים.

בעקבות דו"ח המבקר החריף ב-2008 על המצב במקום, והמלצתו לבחון בהקדם את האפשרות למסור את הניהול והתחזוקה של מתחם הקבר לידי גורם מרכזי אחד - מטעם המדינה או גורם אחר בפיקוחה, מונתה ועדה מטעם המדינה המכונה 'ועדת החמישה' ובה מיוצגים נציגי ארבע הקדשות, ונציג מטעם המדינה המשמש כיושב ראש הוועדה.

עוד בנושא:
לפיד יכריע: המדינה תפקיע קבר רשב"י?

תחילה היה זה הרב שמואל רבינוביץ, רב המקומות הקדושים והכותל המערבי. בעקבות לחצים, התפטר הרב רבינוביץ ובמקומו נכנס אלכס ויזניצ'ר, יו"ר מועצת המנהלים של מקורות. כיום עומד בראש הוועדה איש אמונו שמעון בן חמו, המשמש כמנכ"ל חברת מקורות. המינוי הזה נובע כתוצאה ממינוי של ויזניצ'ר שנבחר לפני כשנה כיו"ר הדירקטוריון של 'החברה לניהול ציון הרשב"י במירון'.

בסוף 2011 החליטה ממשלת ישראל להלאים את האתר מידי ההקדשות, ולהעבירו לבעלות המדינה. החלטה שעוררה התנגדות עזה מצד גורמים בעדה החרדית ובחוגים נוספים, שפחדו מאיבוד השליטה ושינוי צביונו של האתר, בפועל - לא בוצעה ההלאמה.

"מרצפות קדושות וקברים בתקרה"

ארוכה היריעה מלתאר את מעללי ועדת החמשה, לדברי העסקן אהרל'ה יקטר, מי שהטיל ווטו על מהלכים רבים שנועדו לרווחת הציבור, היה לא אחר מאשר הרב פרויליך. פרויליך החליף את מקומו של הרב אברהם יצחק ליכטשנטיין, חסיד תולדות אהרן, כנציג ההקדשות האשכנזי, לאחר שהסיקריקים התאנו לו ולא חדלו להפגין תחת ביתו.

"הנציג החדש שירת בנאמנות את רצון שולחיו, וכל פעולה קטנה כגדולה שביקשו להטמיע במקום, נתקלה בהתנגדות מצדו והייתה כרוכה בהפגנות", מאשים יקטר את פרויליך, ומונה כמה דוגמאות: "ויז'ניצר הציע להסיר את המחיצה בין הגברים והנשים, להפוך את כל החצר לעזרת גברים אחת גדולה, ולהקצות את הפתח האחורי של המבנה לכניסה לנשים להיכל רבי אלעזר. תכנית זו זכתה לגיבוי של הגר"מ שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, אבל פרויליך ציטט את הרב דוד שמידל יו"ר אתרא קדישא שמנע זאת, בתואנה שהרה"צ רבי זלמן בריזל זצ"ל בנה זאת במסירות נפש ואסור להסיר את המחיצה".

"כאשר רצו לשפץ את הציון ולהחליף את המרצפות, מחו נגד הדבר בקולניות רבה. מי שעשה את המרצפות בציון לפני 50 שנה, היה משרד הדתות. הגיע הרב פרויליך והצליח להוציא מכתב מגאב"ד העדה החרדית, שמדובר ב'מרצפות קדושות' שגאב"ד בריסק זצ"ל וגדולי ישראל אחרים פסעו עליהם, וכי הן הונחו בכלל על ידי קמאי דקמאי, שרפי מעלה".

יקטר מונה שורה נוספת של התנגדויות, כמו בעת ביצוע חפירות לצורך הטמנת כבלי חשמל למטרת אספקת חשמל לציון, שהיה כרוך בהפגנות מ'חשש להמצאות קברים', התערבות בסוג הצבע על הקירות, כאשר הוא תבע כי הצבע יהא 'רק לבן'. "כאשר ביקשו לקבוע נברשות חדשות במערה, נטען על ידי פרויליך כי הן 'מודרניות' מדאי. אולי גם חשש שיש עצמות בתקרה וקיים סיכוי טוב שהעצמות יתגלו", אומר יקטר בסרקזם.

יקטר מסיים את הדברים: "המדינה רואה, שלמרות שחלפו חמש שנים מאז מונתה וועדת החמשה, שום דבר לא התקדם למעט שיפוצים כלליים שהיו כרוכים במאבקים אין קץ. בל נשכח, שאת אחזקת המקום משלם המרכז הארצי, שהוא זרוע של המדינה. מדובר בתקציב של שבעה מיליון שקלים, ונקעה נפשה של המדינה מהמצב. לכן היא מבקשת להפקיע את המקום סופית".

כדי למנוע הלאמה, פועלים גורמים שונים להמיר את הרב פרויליך בנציגו של הרב אליעזר קסטנבוים, חסיד סאטמר ואיל הון אמריקאי, שהצליח לקצור לאחרונה מספר הישגים בתיווכו במאבקים שונים, בין הפלגים היריבים. מתחם גולובנצ'יץ בבית שמש, הוא הבולט שבהם.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי השם החם שהרב קסטנבוים מייעד כנציג ההקדשות האשכנזי, הוא עורך הדין ר' אברהם ווייס.

עסקנים המזוהים עם פרויליך, עדיין מסתייגים מכך נחרצות, ושוללים את החלפתו באחר. אבל על פי המסתמן כרגע, כאשר כל עתידה של וועדת החמשה, מוטל על כרעי תרנגולת, דומה כי זהו קרש ההצלה האחרון שלה.
רשב''י הלאמה קבר פרויליך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}