כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
כמו בזמן הבעל שם טוב

ב'תולדות' החזירו עטרה ליושנה: שטריימל'ך בגובה 13 ס"מ בלבד

שיחת היום ברחוב החסידי מתמקדת בשטריימל'ך החדשים והקטנים של חצר תולדות אברהם יצחק. האדמו"ר, בניו וכן קבוצת חסידים התחדשו עם שטריימלים בגובה 13 ס"מ, כמו לפני 200 שנה. 'בחדרי חרדים' על החג בחצר החסידות במאה שערים וההצגה בחול המועד • כל הפרטים

ב'תולדות' החזירו עטרה ליושנה: שטריימל'ך בגובה 13 ס"מ בלבד
טיש בחול המועד בחצר תולדות אברהם יצחק צילום: בחדרי חרדים

לפני למעלה מחודשיים פרסמנו ב'בחדרי חרדים' לראשונה אודות בקשתו החריגה של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק שקרא לחסידיו לרכוש רק שטריימלים בגודל 13 ס"מ, ולא את השטריימלים הגבוהים שכבשו את השוק לאחרונה. ההוראה הגיעה לאחר שרוח האדמו"ר אינה נוחה מהמודה החדשה. 

בימי חול המועד נכנסו רבים לחצר חסידות תולדות אברהם יצחק בשכונת מאה שערים בירושלים לחזות בשטריימל'ך החדשים אותם החלו לחבוש קבוצה מהחסידים ובראשם בני הרבי בחג האחרון. מדובר בשטריימל מיוחד בגובה של 13 ס"מ בלבד, והוא רחב יותר מהשטריימל'ך הרגילים.

בגלל הקושי לתעד בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק, הצלמים שניסו לצלם בחג את השטריימל'ך החדשים נתקלו בחומה בצורה והתמונה היחידה שיצאה הייתה רק מהבדחן בטיש ומהשטריימל של הרבי.

השטריימל החדש של הרבי מתולדות אברהם יצחק

בחסידות אומרים כי בתקופה הקרובה חסידים נוספים יצטרפו ויחליפו לשטריימל'ך החדשים, ומציינים כי למרות שהרבי רק ביקש, ולא חייב את החסידים לשנות, הרבה חסידים שראו את השטריימל'ך ואת הניחוח האותנטי שלהם, יקנו בקרוב גם הם שטריימל חדש.

ברחוב החסידי לא הפסיקו לדבר על השטריימל'ך בעלי המראה הייחודי. חסידים רבים עמם שוחחנו טוענים בפני 'בחדרי חרדים' כי הרבי ובניו היו נראים כמו הבעל שם טוב ותלמידיו. לדבריהם מדובר באותנטיות ונוסטלגיה שבאמת מזכירה את הלבוש הישן.

גולת הכותרת של ביטוי השטריימל'ך החדשים היה בא' דחול המועד בעת עריכת ה'מיטאג טיש' לכבוד משתה אסתר. במהלך הטיש שרו החסידים שירי פורים ובמקום התקיימה הצגה של בדחן שעלה על השולחן עם שטריימל ענק בגובה שני מטר. במהלך דבריו דיבר על חשיבות רצון הרבי לתקן את תקנת השטריימל'ך הקטנים והנמוכים. 

הבדחן בחצר תולדות אברהם יצחק עם שטריימל ענק 

האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק התבטא כזכור, נגד השטריימל'ך החדשים שמוכרים כיום, לדבריו: "אין לזה שייכות בכלל ללבוש השטריימל'ך של פעם, כי פעם היו לובשים שטריימל'ך רחבים יותר, ונמוכים הרבה יותר". 

הרבי ביקש אז מהחסידים כי בכוונתו להחזיר עטרה ליושנה, ולחבוש את השטריימל'ך של פעם. בימי החג השיק הרבי כאמור לראשונה את השטריימל החדש אותו החל ללבוש כבר באפיית מצות מצווה בערב החג, וכן במשך ימי החג. בנוסף, גם כל בני הרבי שינו את השטריימל'ך החדשים, וכן כאמור גם קבוצת חסידים. 

השאלה שנותרה פתוחה היא האם באמת הטרנד החדש יקנה מקום של כבוד בעולם החסידות כשיהיו עוד קהילות ואדמו"רים שימליצו לקנות את אותם שטריימל'ך.

 

תולדות אברהם יצחק שטריימל שטריימלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד