כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
פרופיל

מקורבו של פוטין שנעצר ונאזק בפומבי ותמונתו הופצה

ויקטור מדבדצ'וק, האיש הראשי של פוטין באוקראינה נתפס לאחרונה על ידי כוחות אוקראינים לאחר שנמלט ממעצר בית זמן קצר לאחר תחילת המלחמה. מיהו האיש שתמונתו הפכה לויראלית ברשתות החברתיות

מקורבו של פוטין שנעצר ונאזק בפומבי ותמונתו הופצה
תפיסת ויקטור מדבדצ'וק צילום: מתוך הטלגרם של נשיא אוקראינה

בחודש מאי שנה שעברה, ויקטור מדבדצ'וק בן ה-67, פוליטיקאי אוקראיני המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הואשם בבגידה באוקראינה, הוא הואשם במכירת סודות צבאיים לרוסיה ובזיזת משאבי טבע בחצי האי קרים המסופחת לרוסיה. הוא הושם במעצר בית ופוטין האשים מיד את קייב ב"טיהור השדה הפוליטי מכל הכוחות העומדים לפתרון בדרכי שלום" של משבר רוסיה-אוקראינה.

"כל מי שעובד עם רוסיה באוקראינה ייענש?" שאל פוטין, לאחר מעצרו של מדבדצ'וק. ב-28 בפברואר השנה, ארבעה ימים לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, נמלט מדבדצ'וק ממעצר הבית שלו. ביום שלישי הודיע ​​זלנסקי בפוסט בטלגרם כי מדבדצ'וק נתפס לאחר "פעולה במהירות הבזק" של שירות הביטחון של אוקראינה. הפוסט כלל תמונה של מדבדצ'וק אזוק, נראה חיוור ופרוע במדי צבא גדולים למידותיו.

הפיכתו של מדבדצ'וק מיד ימינו של פוטין לנמלט הביאה למצב מתוח יותר בין רוסיה לאוקראינה. המתח בין הכוחות הפוליטיים הפריע לקדם רפורמות, הביא לשחיתות והפך את מדבדצ'וק לצינור החזק ביותר של השפעתה של מוסקבה. הוא נכנס לפוליטיקה בשנות ה-90 והצטרף למפלגה סוציאליסטית פרו-מוסקבית.

הוא פגש את פוטין בפעם הראשונה ב-2003, ושנה לאחר מכן, הנשיא הרוסי הוביל טקס משפחתי של האיש בסנט פטרסבורג.

מדבדצ'וק ניהל אז את מסע הבחירות של ויקטור ינוקוביץ', מועמד נוח למוסקבה. ניצחונו של ינוקוביץ' ב-2004 עורר את המהפכה הכתומה, המרד הפרו-מערבי הראשון באוקראינה, שמארגניו האשימו את מדבדצ'וק בזיוף הבחירות.

ויקטור באזיקים. צילום: צבא אוקראינה.

הוא זכה לכינוי "הקרב של שלושה מנצחים", כי יריבו העיקרי של ינוקוביץ' היה ויקטור יושצ'נקו, שפניו הפכו למעוותות לאחר הרעלה מצד רוסיה שלא אהבה שהוא נגדם. ניצחונו של ויקטור האנטי-רוסי בבחירות חוזרות, סימן את נפילתו הזמנית של מדבדצ'וק מהאולימפוס הפוליטי. הוא לא הצליח להיבחר מחדש כמחוקק, ומפלגתו הפוליטית נמחקה.

הוא הקים אימפריית תקשורת של שלוש רשתות טלוויזיה ושורה של כלי תקשורת אינטרנטים. הוא נשאר האיש הראשי של פוטין והחזיר לעצמו השפעה גדולה, לאחר שינוקוביץ' הודח ב-2014 על ידי המרד הפרו-מערבי של אוקראינה, המכונה "מהפכה של כבוד". מדבדצ'וק הוביל מפלגה פרו-רוסית הגדולה ביותר, שהעמידה מועמד לנשיאות ב-2018.

הוא ביקר בקרמלין כדי לקדם את המועמד, יורי בויקו, שעורר סערה פוליטית באוקראינה. אבל בויקו הגיע למקום הרביעי, וזלנסקי ניצח עם 73 אחוזים מדהימים. בבחירות לפרלמנט שנה לאחר מכן, זכתה מפלגתו של מדבדצ'וק ב-44 מושבים מתוך 450 מושבים בבית התחתון של הפרלמנט של אוקראינה, והפכה לסיעה הגדולה ביותר שמתנגדת למפלגה של זלנסקי.

מדבדצ'וק חיזק את המפלגה באמצעות רשתות הטלוויזיה שלו, שאמנם נמנעו מלהלל ישירות את הקרמלין. אבל השדרנים והמגישים שלהם האשימו את אוקראינה כמו שגורמת לסכסוך. לזלנסקי נמאס. והוא ובני בריתו הקרובים ביותר ספגו סנקציות ב-2021 על ידי זלנסקי, שגם הקפיא את נכסיהם וסגר את רשתות הטלוויזיה שלו. אם מדבדצ'וק יורשע, הוא צפוי לעד 15 שנות מאסר. עם זאת, זלנסקי אמר שהוא מעדיף להחליף אותו בשבויי מלחמה אוקראינים. "אני מציע לפדרציה הרוסית להחליף את האיש הזה עבור הבנים והבנות שלנו שנמצאים כעת בשבי הרוסי", אמר זלנסקי בוידאו שפירסם בטלגרם.

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד