כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024
מיזם מיוחד

מהפכת התחבורה בירושלים: כך נערכת העירייה לאתגרי התנועה בעיר

לצד העבודות הרבות בשנים האחרונות לשדרוג תשתיות הכבישים בירושלים, פועלת העירייה, ביוזמת ראש העיר משה ליאון, למתן פתרונות לשיפור התחבורה בעיר במספר מישורים • מיזם מיוחד שיצא לדרכו נאמד בכ-1.2 מליארד ש"ח והוא צפוי לכלול מנהרות ונתיבי תנועה חדשים • הכל על המהפכה התחברותית בעיר, בכתבה שלפניכם

מהפכת התחבורה בירושלים: כך נערכת העירייה לאתגרי התנועה בעיר
כבישי ירושלים צילום: Flash90

העיר ירושלים שינתה את פניה ובשנים האחרונות היא מצויה בעיצומה של מהפיכה, אשר לא נראתה בעיר זה עשרות שנים. מדי שבוע, נחנך מיזם חדש, אם זה של שדרוג רחוב, כיכר או פארק שעשועים חדש. גם פיתוח הרכבת הקלה וכבישי הגישה חדשים לעיר, קורמים עור וגידים והנסיעה בהם היא רק עניין של זמן.

במטרה לממש את מדיניות ראש העיר, פועלת העירייה, יחד עם צוות תוכנית אב לתחבורה, משרד התחבורה ובביצוע חברת מוריה, לקידום, תכנון ופיתוח תשתיות התחבורה בעיר, תוך מתן דגש על מערכות להסעת המונים – קווי רכבת קלה, הקמת מת"צים (מסלולי תחבורה ציבורית) בצירים מרכזיים ועמוסים, פיתוח דרכי הגישה לעיר וכן פיתוח וסלילת שבילי אופנים במסגרת תוכנית אב עירונית לסלילת 200 ק"מ של שבילים. לצד פיתוח תשתיות אלו, פועלת העירייה באמצעות אגפי העירייה השונים, לשדרוג נראות המרחב הציבורי תוך ביצוע שדרוג רחובות מקיר לקיר – החלפת ריצוף רחוב, שדרוג מערכות תאורה ובקרה, הטמנת תשתיות חשמל ותקשורת, שיפור תשתיות הניקוז, ביצוע עבודות בטיחות לצד קרצוף וריבוד הכבישים, התקנת ריהוט רחוב ועבודות פיתוח נופי.

כך, שודרגו בשנת 2021 יותר מ-15 רחובות באופן מלא בעלות של יותר מ-130 מיליון שקלים, זאת לצד ביצוע עבודות תחזוקה שוטפות ברחבי העיר. בהמשך להנחיית ראש העיר, ובמטרה לשדרג את תשתיות הכבישים בעיר, תקצה העירייה סכום עתק של כחצי מיליארד שקלים עבור שדרוג רחובות וכבישים ברחבי העיר. כך ישודרגו עוד כ-51 רחובות וכ-60 כבישים, באורך של עשרות קילומטרים.

פיתוח תשתיות הכבישים, לא רק מתבטא בשדרוג הקיים: בשנים האחרונות, פועלת העירייה, בראשות ראש העיר משה ליאון, יחד עם השותפים לבניין העיר, להקמת עורקי תחבורה מרכזיים לירושלים וממנה, במטרה לתת מענה לעומסי התנועה הקיימים באזור, תוך פיתוח דרכי הגישה לעיר – מחלף סחרוב החדש, אשר לפני כחצי שנה, מיזם הכפלת כביש המנהרות, שבמסגרתו נכרות ומוקמות שתי מנהרות חדשות, גשר ונתיבי נסיעה נוספים, אשר יקלו  על הגישה מירושלים לגוש עציון וממנו, וכן הקמת כביש 16, אשר יחבר בין השכונות הדרומיות של העיר לכביש מס' 1. במסגרת הקמת הכביש החדש, אשר מוקם על ידי חברת נתיבי ישראל, נחפרות בימים אלו שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף. הכביש ייפתח לתנועה בשנה הקרובה והנסיעה בו ממוצא לכל השכונות בדרום ובמערב העיר תיארך כמה דקות בלבד. גם עורקי התנועה הפנימיים בעיר זוכים לתשומת לב ולפיתרון תחבורתי מקורי להקלת עומסי התנועה – הפרדות מפלסיות. בשנה האחרונה, נפחתה ההפרדה המפלסית בצומת פת, אשר הקלה באופן משמעותי את עומסי התנועה באזור זה וזאת בהשקעה של כ-140 מיליון שקלים. בנוסף, הפרדות מפלסיות נוספות מבוצעות בצמתים אשר וינר, מעבר קלנדיה והגבעה הצרפתית, כשבאחרונה למעשה מוקמת דרך גישה נוספת לעיר.

במסגרת המיזם, מבוצעת הפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית, וכן מתבצעות עבודות לכרייה של 4 מנהרות מתחת לשלושה צמתים ראשיים: הגבעה הצרפתית, הקברים וקוקה קולה. בנוסף להקמת המנהרות יתווספו שני נתיבי תנועה לכל כיוון בציר יגאל ידין, ישודרגו תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות גם של צירי התנועה הסמוכים ויבוצעו עבודות פיתוח נופי. תקציב הפרויקט נאמד בכ- 1.2 מיליארד ש"ח.

לצד העבודות לשדרוג תשתיות הכבישים בעיר, פועלת העירייה למתן פתרונות תחבורה ציבורית מתקדמים להסעת המונים. כך, מתקדמות במרץ העבודות להשלמת העבודות להארכת הקו האדום, ה-JNET, במקטעים שעד בית החולים הדסה עין כרם בדרום ובנווה יעקב בצפון העיר ובסה"כ – 22 ק"מ אשר יושלמו, על פי התכנון, עד לחציון הראשון של שנת 2023. בנוסף, מקודמות העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר יופעל אף הוא בשלביות משנת 2023 ועד להשלמת העבודות בשנת 2025. הקו, נפרש לאורך הציר שבין קמפוס הר הצופים לבין שכונת גילה, עם שלוחות לגבעת שאול ומלחה ובסה"כ – 19 ק"מ של מסילה.

קו נוסף של הרכבת הקלה אשר נמצא בימים אלו בהליך מכרזי לביצוע תשתיות, הקו הכחול, יחבר בין שכונת רמות שבצפון ירושלים דרך הר החוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות לבין שכונת גילה שבדרומה ושלוחה נוספת בשכונת מלחה ובסך הכל - 31 ק"מ של מסילות. קווים נוספים – הקו הצהוב אשר יחבר את קריית המוזיאונים והממשלה דרך שד' רופין אל הכניסה לעיר, יעבור לאורך התוואי האדום הקיים במרכז העיר ויסתיים בעיר העתיקה וכן הקו החום, נמצאים בשלבי תכנון שונים.

לצד תחנות הרכבת הקלה המרכזיות ובנקודות אסטרטגיות נוספות לאורך ציר הרכבת הקלה וברחבי העיר, מתוכננים ומוקמים בימים אלו חניוני 'חנה וסע', אשר ישרתו את משתמשי רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית. במהלך 2022 צפויות להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של 5 קומות החניון התת-קרקעי שיכיל כ-1300 מקומות חניה. במסגרת הפרויקט מבוצעת גם הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל. תקציב הביצוע נאמד בכ- 1.2 מיליארד ש"ח. חניונים משמעותיים נוספים במתכונת חנה וסע המתוכננים בעיר, הם חניון רוזמרין בשכונת גילה (1000 מקומות חניה), חניון הר חומה אשר יתחבר לקו הכחול (600 מקומות חניה), חניון בייט אשר יכלול כ-2270 מקומות חניה, 1500 מהם במתכונת ''חנה וסע'' והרחבת חניון פסגת זאב (כ-1150 מקומות חניה, מהם כ-600 במתכונת חנה וסע).

כלי נוסף אשר יעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הוא המתצ"ים אשר מקדמת עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה. כך, חובר מחלף סחרוב בכניסה לעיר, למת"צ העובר לאורך רחוב ירמיהו, שמגר / שפע חיים ועד לאזור התעשייה בהר חוצבים. כך, ניתנת העדפה לתחבורה ציבורית לאורך הרחוב העמוס ועד לאזור התעסוקה בהר חוצבים. בנוסף, פועלת העירייה בימים אלו להרחבת נת"צ בגין (בין מחלף גולדה מאיר למחלף גבעת שאול) למתן עדיפות לתחבורה ציבורית גם בציר תחבורה זה. עוד, פועלת העירייה להמשך קידום תוכנית האב לסלילת 200 ק"מ של שבילי אופניים ומיזם האופניים להשכרה בעיר, כך שיהיו אלטרנטיבות ראויות לשימוש בכלי רכב פרטי להתניידות בעיר.

יש לציין כי העירייה ערה לאתגרי עומסי התנועה בעיר עקב מהפכת התשתיות העוברת על העיר, בוחנת אותה לאורך כל הדרך ועושה את המיטב כדי להעניק פתרונות ראויים לתושבים. העיר ירושלים נמצאת בעיצומה של מהפכה בתחום תשתיות התחבורה ובתנופה אדירה בכל הקשור להצבת פתרונות חלופיים לרכב הפרטי ועבודות אלו, מבוצעות תוך כוונה כי ירושלים, תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים.

לצד פיתוח תשתיות התחבורה, ממשיכה העירייה בפעילותה השוטפת לשדרוג גני משחקים ופארקים בשכונות ולשדרוג תשתיות הרחובות בעיר ירושלים, תוך מתן דגש על נראות המרחב הציבורי וניקיונו.

ניצני מהפכת התשתיות מורגשים בכל רחבי עיר הבירה, ובשנים הקרובות יוכלו התושבים והמבקרים בעיר לחזות בתוצאות מהפכה זו. בואו לירושלים הבנויה!

עיריית ירושלים תחבורה ציבורית שינויי תחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}