ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

מקטינים את יעדי הגיוס: "צה"ל קיבל רגליים קרות"

ועדת פרי עומדת לסיים דיוניה: יעדי הגיוס לצה"ל מוקטנים • מכה לפרוייקט שח"ר: הצעה לבטל את משכורת החיילים הנשואים • מעמדם של תלמידי ההסדר לא הוכרע

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

זמן קצר לפני סיום דיוני ועדת פרי והגשת הצעת חוק לשוויון בנטל – מתפרסמים עוד נתונים על המסקנות המסתמנות. עיתון 'מעריב' מפרסם היום (ד) פרטים מתוך חדר הישיבות.

לפי הדיווח, יעדי הגיוס החרדים לצבא בתקופת המעבר (מעתה ועד 2017) הוקטנו בהשוואה למה שסוכם בהסכם הקואליציוני. מ-2500 ל-2,300 בשנת 2014, מ-3000 ל-2700 בשנת 2015 ובשמת 2016 מ-3600 ל-3200. כל אלו הינם יעדים רק לתקופת המעבר, אך לאחריה יחויב כל בן 18, כולל בני ישיבה, להתגייס לשירות צבאי או אזרחי.

גורמים בועדה האשימו את צה"ל כי הם "קיבלו רגליים קרות והחליטו להוריד את יעדי הגיוס של הצבא ולהגדיל במקום זה את יעדי ההצטרפות לשירות האזרחי. אין שום תמריצים לחרדים שיגרמו להם להתגייס. הכל שטויות במיץ עגבניות. הצבא פוחד שלא יעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו לו ולכן החליט להוריד מעצמו אחריות".

אך, מסתבר, שהשירות האזרחי לא שמח על הפניית היעדים אליו במקום לצבא. יו"ר מנהל השירות האזרחי-לאומי, שר שלום ג'רבי, אמר: "הוסיפו לנו יעדים בלי שאני מצליח לעמוד היום ביעדים קיימים שהוצבו לי. אין שום דרך שאצליח לעמוד ביעדים בלי שאני רואה שיש תמריצים ממשיים. לא ייתכן שקבעו לנו דברים בלי להתייעץ איתנו".

נוסף על כך, הוועדה דנה בתמריצים שליליים בכדי לעודד חרדים להתגייס, ובהדגשה על גיוס לפני חתונה. לאחר החתונה השכר למתגייס גבוה וגורם לצבא להוצאה ניכרת. אחת ההצעות היא לתקן את חוק קליטת חיילים משוחררים ולקבוע כי מי שיתגייס לאחר גיל 21 יקבל פיקדון בסכום קטן יותר.

הצעה נוספת היא להפחית את התשלום לחיילים נשואים ולהשוות את המשכורת שלהם למשכורת חיילים שאינם נשואים. הצעה זו, באם תתקבל, נותנת מכה קשה לכלל הפרויקטים הצהל"ים לגיוס חרדים, דוגמת שח"ר וכדו'. מגמת החרדים המתגייסים נמצאת בסימן עליה אולם היא מצויה בעיקר בקרב נשואים, שלא משכורת מספיקה לאחזקת משפחה לא יוכלו לכלכל את עצמם. קבלת ההצעה תקטע את המגמה הזו באיבה.

הוועדה דנה גם במעמדם של תלמידי ישיבות ההסדר וכרגע לא הוחלט עדיין האם להאריך את שירותם או שלעת עתה להשאיר את המצב הקיים.

בתוך כך, הוועדה מחתה כנגד מקרי האלימות כלפי חיילים חרדיים. השרה לימור לבנת הציעה להקים מקום אליו יוכלו להגיע החיילים החרדיים במקרה שאינם יכולים לשוב לביתם מחשש להתנכלות.

נציג הצבא, תת אלוף גדי אמנון, אמר: "זו עליית מדרגה בהסתה נגד החיילים החרדים," הדגיש אגמון. "מחרימים אותם במניין לתפילה, עושים עליהם חרם דיבור, חרם על הילדים. אני מודאג וחושש מעליית מדרגה נוספת. צריך לחשוב איך ערבים לשלומם של אותם חיילים, ביטחונית ומשפטית".
גיוס חרדים ועדת פרי הקטנת יעדים דיונים מסקנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}