כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024
פחות משאיות בכבישים

אושר בוועדה: המהלך שיוביל לצמצום משמעותי בפקקים

במסגרת המהלך, תוקם מסילת ברזל חדשה שדרכה ישונעו מטעני ענק ויחסכו את השינוע שבוצע עד כה ע"י מאות משאיות | המהלך ימצם את הגודש בכבישים ואת זיהום האוויר, ויקטין את תאונות הדרכים

אושר בוועדה: המהלך שיוביל לצמצום משמעותי בפקקים
עומסי תנועה. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמים את מסילת צפע - תמר: בימים האחרונים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה של מחוז דרום תכנית מפורטת שיזמה רכבת ישראל להקמת מסילת ברזל חדשה שתחבר את מחצבת תמר (מערבית לסדום) לרשת מסילות הברזל הארצית בתחנת צפע (מישור רותם).

היוזמה של משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמת את התוכנית האסטרטגית להגדלת היקף שינוע מטענים באמצעות רכבת (כל רכבת מטען מובילה כמות מטען השווה לכ-60-70 משאיות) במטרה לצמצם את הגודש בכבישים, לצמצם את זיהום האוויר, להקטין את תאונות הדרכים ולהגביר את הבטיחות של כל משתמשי הדרך.

הובלת נאגרגטים (חצץ) ברכבת ממחצבת תמר הינה אחד מצעדי המדיניות שהוגדרו ע"י מנהל התכנון בתוכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה (תמ"א 14 ב') כמענה למחסור הצפוי באגרגטים במרכז הארץ משנת 2025 ואילך.

האגרגטים הינם חומר גלם חיוני לענפי הדיור והסלילה. המסילה החדשה תאפשר הובלת אגרגטים (חומרי חציבה) למרכז הארץ בהיקף שצפוי להגיע בהדרגה עד כ-10 מיליון טון מידי שנה. היקף הובלה זה שווה לכ-1250 משאיות כבדות מידי יום.

אורך המסילה החדשה כ-7 ק"מ והיא תכלול תחנת רכבת מטענים ושלוחות מסילתיות לתוך המחצבה וכן 3 הפרדות מפלסיות. בתכנון המסילה ניתן דגש רב לשמירת ערכי טבע ונוף, הכולל בין היתר הקמת מעבר אקולוגי לבעלי חיים והסטת קטע מכביש 25 לצורך שמירה על שטחים בעלי רגישות סביבתית גבוהה. על פי התוכנית צפויה השלמת הקמת המסילה החדשה במסגרת תכנית החומש הנוכחית של רכבת ישראל בסוף שנת 2025.

לצד מסילת צפע - תמר, ממשיכה רכבת ישראל לקדם תוכניות להקמת שתי תחנות מטענים מרכזיות לצורך פריקת האגרגטים מרכבות והפצתם ללקוחות הסופיים: קדמה - בדרום המטרופולין, מזרחית לקריית מלאכי, ותחנה נוספת בצפון המטרופולין שמקומה המדויק ייקבע ע"י מנהל התכנון. המסופים המתוכננים יהוו נדבך ברשת ארצית של מסופי מטענים רכבתיים בהתאם לתוכנית אסטרטגית שאושרה ע"י הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במנהל התכנון בחודש מאי 2020 ובהתאם לתוכנית האסטרטגית לפיתוח רכבת ישראל. 

להקמת מסופי המטענים בפריסה ארצית יש חשיבות עליונה, כיוון שהיא מנגישה את ההובלה ברכבת לבעלי מטענים שעד כה ההובלה ברכבת לא הייתה אפשרית מבחינתם. מסופי המטענים מאפשרים את ביצוע מרבית מרחק ההובלה למסוף המטענים באמצעות רכבת, ואת העברת המטען מהרכבת להובלה קצרה במשאית (last mile) ללקוח הסופי. 

לצד המסילה החדשה, רכבת ישראל ממשיכה בהפיכתו של אזור הנגב המזרחי למוקד עשייה רכבתי ארצי, כאשר השנה תחל הקמת שלוחת רכבת חדשה למפעל חיפה נגב טכנולוגיות במישור רותם, לצד פעילות הובלת מטענים צומחת.

 

 

רכבת ישראל שינוע כבודה פקקים תאונות דרכים משאיות מסילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}