כ' סיון התשפ"ד
26.06.2024
חבל על הכסף שלכם

זהירות: אנשים קונים ב200 ש''ח משלוח מנות ולא יוצאים יד''ח • צפו

יומיים לפורים: מהו גודל המנה המינימלית למשלוח מנות? באיזה מאכלים יוצאים ידי חובה ובאיזה מיני מאכלים לא יוצאים ידי חובה? הגאון הרב שבתי לוי, ראש כולל הליכות משה ורב שכונת רמת אהרון בפירוט הדינים של מצוות משלוח מנות

זהירות: אנשים קונים ב200 ש''ח משלוח מנות ולא יוצאים יד''ח • צפו
משלוחי מנות צילום: שוקי לרר

לפני שיוצאים לקניות למשלוחי מנות חייבים לדעת מה ההלכה אומרת. אל תקנו ממתקים ומיני מתיקה אם לא למדתם היטיב במה יוצאים ידי חובה. ואם כבר קניתם, כדאי שתבדקו שהוא ראוי לצאת בו ידי חובה לפני שתארזו את המשלוח מנות.

דיני משלוח מנות מפי הגאון הרב שבתי לוי שליט\

טעם מצוות משלוח מנות:

ביום פורים יש מצווה ''ומשלוח מנות איש לרעהו'' יש שני טעמים. א. להרבות אהבה ואחוה. ב. כדי שיהיה לכל אחד מישראל מה לאכול בסעודת פורים שמא לא הספיק לבשל לסעודה.

מיני מאכל שבהם יוצאים ידי חובת משלוח מנות:

במשלוח מנות חובה לשים מיני מאכל ששייך לאוכלם בסעודה. וע''כ יכול לשים דברים השייכים לסעודה בעצמה, כגון: לחם, סלטים, אורז, עוף, בשר, וכן כל מיני קופסאות שימורים כגון טונה וכדו' שדרך לאוכלם בסעודה. כמו''כ יכול לשים דברי מתיקה שדרך לאוכלם בסעודה במנה אחרונה כגון: עוגה, קינוחים, פיצוחים וכדו'

גודל המנה המינימלית:

מנה שיעורה 3 ביצים, כל ביצה שיעורה 54 גרם, כפול 3 ביצים = 162 גרם. 170 גרם זהו מינימום גודל של מנה לסעודה, ע''כ יתבונן היטיב בכל מאכל את גודל המשקל שלא יפחת מ170 גרם, כדאי לשים לב למשקל הרשום ע''ג המאכל ולבדוק את המשקל הרשום לאחר סינון, שזהו המשקל המדוייק של המנה.

כמה מנות חייב לשים בכל משלוח:

2 מנות שבכל אחת יש לפחות 170 גרם חייב לשים במשלוח מנות, ובזה יוצא יד''ח וקיים מצוות משלוח מנות ביום פורים וכל המרבה הרי זה משובח,

האם אפשר לצרף שני קופסאות טונה למנה אחת:

אפשר לשים במשלוח מנות שני עוגות אישיות או שני קופסאות טונה כך שכשנצרף את שניהם ביחד יהיה יותר מ170 גרם. אך בזה יגיע רק למנה אחת ולא לשני מנות ועדיין לא יוכל לצאת ידי חובת משלוח מנות. כיוון שבמשלוח חייב להיות שני מנות נפרדות ובכל מנה יהיה 170 גרם.

שלש קופסאות טונה ועוד דברי מתיקה קטנים:

אם אין באחד מהמאכלים 170 גרם לבדו ללא צירוף לא יצא ידי חובת משלוח מנות גם אם בכל המשלוח יחד יגיע ל2 קילו של מאכלים, עדיין לא יצא ידי חובה, דאע''פ שעטיפת המשלוח יכולה לצרף כמה מאכלים למנה אחת, אמנם מי יחלק בין מנה אחת לשני מנות, דכיון שהמשלוח צירף את דברי המאכל כל המאכלים מצטרפים למנה אחת,

העצה הפשוטה לשים בקבוק יין:

אם הכין משלוח מנות לחברו ושם לב שבכל מיני המתיקה שהכניס למשלוח מנות אין שיעור באחד לבד של 170 גרם אלא בכל מאכל יש רק 100 גרם, ישים עוד בקבוק יין בתוך המשלוח ובכך הרוויח שכל מיני המתיקה מצטרפים יחד ע''י המשלוח למנה אחת והבקבוק יין שהוא גוף לעצמו אינו מתחבר עם המשלוח למנה אחת אע''פ שהוא בתוך המשלוח, נמצא שיש לו במשלוח שני מנות, ובזה יוצא ידי חובת משלוח מנות.

אין לו יין רק ממתקים, מה יעשה:   

אדם שקנה עבור משלוחי מנות לידידיו רק מיני מתיקה ואחר שבדק ראה שיש בכל מאכל פחות מ170 גרם, ייקח כמה מיני מאכל יחד שדרך להביאם לסעודה או בסוף הסעודה, יצרף אותם עד שיגיע ל170 גרם, יעטוף אותם יחד ויחברם. ואח''כ יעשה עוד מנה אחת כזאת ויכניס את שניהם למשלוח מנות ובזה יצא ידי חובת משלוח מנות כראוי.

האם בקבוק מיץ נחשב למנה:

מיני מאכל במשלוח מנות כשלצידם בקבוק מיץ אינו נחשב לשני מנות  כיון שמיץ אינו משקה חשוב. בשונה מבקבוק יין שנחשב למנה בפני עצמה כך שעל ידי היין והמאכל יחשב לשני מנות.

בורקס קפוא או בשר קפוא במשלוח מנות:

אדם הרוצה לשים במשלוח מנות בורקס שעדיין אינו אפוי, או בשר שאינו מבושל, יש מחלוקת אם יוצא יד"ח ועדיף להימנע מכך ולהביא רק מנות שתכף ראויות לאכילה.

הרב שבתי לוי הלכות פורים משלוחי מנות דינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד