ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
מוכנים להפחית את השימוש

מה החרדים חושבים? הטלת המס על כלים חד-פעמיים

מחקר מגלה כי במגזר החרדי היה ניתן להגיע להפחתה בשימוש בכלים חד פעמיים, באמצעות קמפיינים מותאמים למגזר החרדי וללא הטלת המס. 64% מהמשיבים היו מוכנים להשתתף בתוכנית הפחתה. 73% מאמינים כי המס החדש של ליברמן נועד לפגוע ישירות באוכלוסייה החרדית

מה החרדים חושבים? הטלת המס על כלים חד-פעמיים
צלחות חד פעמיות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מאז החלת הצו המטיל מס על כלים חד-פעמיים בנובמבר האחרון, נרשמה ירידה של כ-15% צריכה בכלים חד-פעמיים, אך מחקר מגלה כי במגזר החרדי היה ניתן להגיע לאותה רמה של הפחתה בשימוש בכלים חד פעמיים, באמצעות קמפיינים מותאמים למגזר החרדי, ללא הטלת המס, בהשוואה לרמת ההפחתה המדווחת בפעול, חודשיים וחצי לאחר הטלת המס, ובהתבסס על כוונות האוכלוסייה החרדית לעתיד.

המחקר - שנערך לפני הטלת המיסוי, על ידי ד"ר ענת צ'צ'יק, מהמחלקה לגאוגרפיה וסביבה, באוניברסיטת בר-אילן יחד עם חוקרים נוספים, בשיתוף עם דודי דרור, מנכ"ל אסקריא, חברת מחקר למגזר החרד - בוצע בקרב המגזר כמקרה בוחן לאוכלוסייה כולה, הן מהעובדה שהמגזר פחות נחשף לתכני איכות הסביבה, והן עקב מאפיינים סוציו-דמוגרפיים הגורמים לשימוש מוגבר בחד"פ כגון מס' הילדים הגבוה במשק הבית.

לפי המחקר, אשר בחן את מידת השימוש ואת עמדות האוכלוסייה החרדית כלפי שימוש בכלים חד-פעמיים (חד"פ) מפלסטיק כשנה לפני הטלת המיסוי וכחודשיים וחצי, כששאלו את החרדים לפני הטלת המס אם היו מוכנים להפחית את השימוש בחד פעמי, 64% מהמשיבים היו מוכנים להשתתף באחת מתוכניות ההפחתה שהוצעו במחקר. בפרט, 31% מהם בחרו בתוכנית של "יום בשבוע ללא כלים חד-פעמיים" ואילו 33% בחרו בתוכניות המגבילות יותר של יומיים או שלושה ימים בשבוע ללא כלים חד-פעמיים. ממצאים אלו דומים באופן מפתיע להשפעת הטלת המס על הרגלי הצריכה המתוכננים של כלים חד פעמיים.

המחקר כלל שני סקרים בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית שבוצעו על ידי חברת המחקר החרדית אסקריא. הסקרים כללו 450 (נובמבר 2020) ו-500 משיבים (סוף ינואר 2022), אשר בחנו את מידת השימוש של האוכלוסייה החרדית בכלים חד-פעמיים לפני הטלת המיסוי ואחריו ואת עמדות האוכלוסייה החרדית כלפי שימושם בכלים חד-פעמיים.

ממצא נוסף שעלה מן המחקר מראה כי המגזר החרדי סובר שמטרת הטלת המס תוכננה כדי לפגוע בו. 73% מן המשיבים מאמינים כי המס החדש נועד לפגוע ישירות באוכלוסייה החרדית. 69% סוברים כי הוא הוטל במטרה להעשיר את קופת המדינה, כשליש מן המשיבים סוברים כי מדובר ברצון לרצות את האוכלוסייה החילונית ורק 16% מאמינים במטרתו הייעודית למנוע נזק לסביבה מזיהום פלסטיק.

ד"ר ענת צ'צ'יק, המחלקה לסביבה וגאוגרפיה, באוניברסיטת בר-אילן, מסר: "שינוי התנהגות אפשרי, וזה נכון גם בציבור החרדי. ניתן להגיע אליו באמצעות רגולציה רכה, הסברה ומתן מידע לעומת הטלת המס שבצידה עלויות חברתיות הנובעות מעלויות אדמיניסטרטיביות, עלויות ציות, אכיפה וכד'. מסגור מתאים של המידע ביחס להשפעות הפסולת של כלים חד-פעמיים, חינוך סביבתי ויצירת נורמות חברתיות יכול להוביל לשינוי ההתנהגותי רצוי, מבלי לעורר תגובה אנטגוניסטית של המגזר".

דודי דרור, מנכ"ל אסקריא, מסר: "הטלת המס אמנם השפיעה על התנהגות הצרכנים כצפוי, אך ממצאי המחקר מראים כי ניתן להגיע לשינוי התנהגותי בדרכים רכות ומותאמות גם ללא הטלת מס. סקר זה נערך בקרב המגזר החרדי ומראה גם על התחושות במגזר, לפיהן האופן בו פעל שר האוצר אביגדור ליברמן בהטלת המס לא נבע בעיקר מדאגה לאיכות הסביבה, וחלק ממטרותיו היו פגיעה במגזר החרדי".

 

חד פעמי מס אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד