ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
הרווח של משרד התחבורה

אי-תיקוף רב-קו: פולמוס מרתק של יואליש קרויס

נסעתם באוטובוס ולא תיקפתם את ה"רב קו", מי מפסיד? האם זה גניבה מהמדינה או מחברות התחבורה? כמה משלמת המדינה לנהגים? ומה עורר את איש מאה שערים יואליש קרויס לנושא • טור מיוחד ל'בחדרי חרדים' 

אי-תיקוף רב-קו: פולמוס מרתק של יואליש קרויס
יואליש קרויס צילום: צילומסך ערוץ 13

זכרתי ימים מקדם, לפני כ-30 שנה, אז זכיתי לשמוע בשקיקה את הגאון ר' שמשון פינקוס זצוק"ל בישיבת "ברלין" המעטירה בירושלים. הרב פינקוס ז"ל היה מוסר שמוע'ס שבועי במוסר, באותו שמוע'ס שהשתתפתי, הכותרת הייתה מהגמרא ביבמות על עם ישראל "רובם בגזל ומיעוטן בעריות".

אני זוכר שר' שמשון תמה: איך זה יכול להיות? אתה נכנס לישיבת מיר, ישנם אלפי אברכים ובחורים יושבים עם גמרות ולומדים בהתלהבות, והגמרא אומרת עליהם רובם בגזל אתמהה? הייתכן? ואם זה כתוב בגמרא ודאי שזה כך. והמשיך ר' שמשון והסביר בטוב טעם ודעת, חשבתי ובדקתי רוב האנשים גוזלים בלא יודעין ושלא בכוונה, זה חסר לו חצי שקל לנסיעה באוטובוס, ההוא לווה מחברו שעומד ליד בתחנה, וההוא בכלל שכח ממי הוא לווה את החצי שקל, אחד לווה ספר מחברו ושוכח ממי לקח, וכך במשך זמן השמוע'ס הביא עוד עשרות דוגמאות מחברים או שכנים שלווים אחד מהשני ולא זוכרים בכלל שלקחו ואיפה להחזיר.

ר' שמשון יעץ אז כי לפחות מי שחייב לקחת דבר מה מחברו, שייקח ממנו במתנה ואם יזכור להחזיר, יחזיר לו במתנה.

כעת התעוררתי לכתוב את כל הנ"ל, לאחר שלפני זמן נסעתי עם מונית והנהג שמע שיעור ברדיו מאיזה רב, לא אפרט את שמו, ובין הדברים אחד שהשתתף בשיעור שאל את הרב "שכחתי את "הרב קו" האם מותר לו לנסוע באוטובוס? ולמחר אני יתקף את "הרב קו" פעמיים", הרב השיב לו בחיוב, והסביר שזה לא נחשב גנב על מנת להחזיר שזה אסור, כי גם החברות מסכימות לאלו שמשלמים תמיד, לנסוע פעם בלי לשלם ולמחרת לתקוף פעמיים, עד כאן תשובת הרב.

ועכשיו לגופו של ענין כנראה שגם אותו רב, וגם רוב האנשים לא מכירים את התהליכים של התחבורה בזמננו, ויש כאלו שמתירים לעצמם בכלל לנסוע בלי לשלם בטענה של מדינה של גנבים, אני לא נכנס לפולמוס הזה של כן מדינה לא מדינה. זה עוד חזון למועד.

עכשיו העובדות: משרד התחבורה משלם לחברות התחבורה לפי ק"מ לדוגמא חברת "המקשר" נוסעת ביום 100 ק"מ, משרד התחבורה משלמים ל"המקשר" 1000 ₪ לפי 10 ₪ לק"מ, לא משנה כמה עלו לאוטובוס ותיקפו או לא תיקפו. מי ששוכח לתקף את "הרב קו" לא משנה אם "הרב-קו" חודשי או דו שנתי.

א. אם רואים במשרד התחבורה לדוגמא בקו של ירושלים חריש שאין נוסעים, לא מוסיפים עוד אוטובוס ואז למפרע נגרם צער לאנשים שרצו אוטובוס אחרי חצי שעה, אבל משרד התחבורה לא מאשר בגלל שאין בכלל נוסעים, כי הם לא רוצים לשלם עוד ק"מ.

ב. בכל אי-תיקוף ה"רב-קו" גזלת מחברות האוטובוסים, לא קשור למדינה ולא למשרד התחבורה. גזלת ח"ו מ"המקשר" "סופר בוס" "קווים" "אגד" וכדומה. ואם יש לחברה כמה שותפים אתה גוזל ח"ו מכמה שותפים. אתה לא גוזל לא מהמדינה לא ממשרד התחבורה, רק מאנשים פרטיים.

ג. והעולה על כולנה: יש הסדר בין החברות לנהגים, הנהג מקבל משכורת קבועה, ואם ב - 6 שעות משמרת עלו לאוטובוס יותר מכך וכך נוסעים – לדוגמא המכסה שלו הוא 400 נוסעים ועלו 401, הנהג מקבל על כל נוסע נוסף בונוס של 0.20 אג"ח. וזה שהנוסע ושכח לתקף את "הרב קו" ולמחרת הוא תיקף פעמיים, נכון שלגבי החברה הוא שילם, אבל מהנהג הפרטי הוא גזל ממנו עשרים אגורות שזה לערך שתיים וחצי פרוטות.

אני מקווה בעזרת ה' שעם ישראל יתעוררו ואם שכחו את "הרב קו" ילכו קצת ברגל או לבקש ממישהו באוטובוס שיתקף גם בשבילו. ונזכה במהרה לביטול המדינה ללא שום צער ונזק לעם ישראל בביאת גוא"צ בב"א.

שלכם יואליש קרויס

היהודי הבודד

להערות הארות תגובות ליואליש קרויס אפשר לפנות במייל: [email protected] 

יואליש קרויס משרד התחבורה רב קו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד