כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
5 מבנים תוך זמן קצר

עייפים מנהיגה בכביש? יוזמה מפתיעה של עמדות התרעננות וטעינה

זהירות בדרכים: משרד התחבורה בראשות השרה מיכאלי, מקדם מסלול מהיר להקמת מבני התרעננות לנהגים. לצד עמדות טעינה למאות אוטובוסים חשמליים

עייפים מנהיגה בכביש? יוזמה מפתיעה של עמדות התרעננות וטעינה
אילוסטרציה צילום: Hadas Parush/Flash90

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים קידם הליך תכנון ורישוי מקוצר, להקמת מבני התרעננות לנהגות ולנהגים ומאות עמדות להטענת אוטובוסים חשמליים. זאת, במסגרת פעילות המשרד לקידום תשתיות תומכות למערך התחבורה הציבורית, קידום מעמד הנהג וחשמול התחבורה הציבורית.

במסגרת ההליך, משרד התחבורה הגיש השבוע לראשונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה במנהל התכנון, תכניות להצבת 5 מבני התרעננות לנהגי האוטובוסים, והקמת עמדות לטעינת אוטובוסים בשלושה מתקני תחבורה ציבורית. בעתיד יאושרו במתכונת זו מתקנים נוספים.

ההליך המהיר מכיר למעשה בתשתיות התחבורה הציבורית כתשתיות בעלות חשיבות לאומית, ויאפשר למשרד להקים את המתקנים באופן מיידי, מבלי להמתין להשלמת תהליכי תכנון מלאים, שנמשכים חודשים ואף שנים.

מהלך זה מצטרף לפעילות המשרד במסגרתה הוצבו בשנתיים האחרונות ברחבי הארץ 35 מבני התרעננות לנהגים. בין השאר, הוצבו תחנות ריענון בירושלים, ראשון לציון, אשדוד, אשקלון, בית שמש, מודיעין, קריית מלאכי, נהריה, ראש העין, כפר קאסם, אופקים, עמק חפר, יקנעם עילית, חבל אילות ועוד.

ממשרד התחבורה נמסר כי המשרד פועל מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון, להצבת 20 מבנים נוספים מדי שנה, מתוך 100 מבני התרעננות פעילים בכל רחבי הארץ. התחנות ישפרו את תנאי העבודה של הנהגים, יתרמו לנהיגה בטוחה ולמשיכת כוח אדם איכותי לענף ויאפשרו למשרד להמשיך ולהגדיל את מספר האוטובוסים ולשפר את התחבורה הציבורית.

עוד נמסר: "ציבור נהגות ונהגי התחבורה הציבורית בישראל נעים מדי יום בכבישי ישראל, במשך שעות ארוכות. מבני ההתרעננות הינם מבנים קטנים, בשטח מסופי התחבורה הציבורית, המספקים לנהגות ולנהגים מקום מסודר למנוחה והתרעננות בין הנסיעות, וכוללים מטבחון, חדר מנוחה ותאי שירותים. למבנים אלה חשיבות רבה בשמירת יכולת התפקוד של נהגות ונהגי התחבורה הציבורית, ובהבטחת תנאי עבודה וסביבת עבודה נאותים עבורם, והם מהווים תנאי להגדלת היצע השירות. למרות החשיבות הרבה של מבני ההתרעננות, לא בכל מסופי התחבורה הציבורית הפועלים כיום בישראל קיימים מבנים אלה בשל חסמים סטטוטוריים והיעדר ייעוד קרקע או זכויות בניה, המאפשרים את הקמתם".

נמסר גם כי חשמול צי האוטובוסים הוא פרויקט מרכזי של המשרד ורק לאחרונה אימצה ותקצבה הממשלה את יעדי המשרד, למעבר לתחבורה ציבורית מאופסת פליטות. לאור האישור שהתקבל, יתבצע רכש של מאות אוטובוסים חשמליים שיכנסו לשירות בשנה הבאה. חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמת תשתית טעינה תומכת בקנה מידה משמעותי ועמדות טעינה לכל אוטובוס, שיאפשרו טעינה במהלך היום, וטעינה איטית במהלך שעות הלילה.

כיום, בחלק משמעותי ממסופי וחניוני התחבורה הציבורית בישראל, אין ייעוד קרקע או זכויות בניה, המאפשרים הקמה של מבני השנאה ועמדות טעינה. הדבר מהווה כיום חסם משמעותי במימוש היעדים, ואישור מבני ההשנאה בהליך המקוצר עשוי לפתור זאת.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מסרה: "אחד הדברים שאני שומעת הכי הרבה בנסיעות שלי בתחבורה הציבורית מנהגות ונהגי האוטובוסים, הוא הצורך האקוטי בתנאי עבודה ראויים במהלך היום ובמקומות התרעננות ומנוחה בין הנסיעות ובין המשמרות. המהלך הרחב שאנחנו מובילות במשרד ושהאצנו מאז כניסתי לתפקיד, הוא הקמת כמה שיותר עמדות התרעננות ומנוחה עבור מי שמאפשרות ומאפשרים לתחבורה הציבורית לעבוד ולכן ולכם להגיע ממקום למקום. הצורך הזה עלה גם בפגישות שלי עם נציגות ונציגי הנהגים, ואני שמחה לקדם את המהלך הכל כך חשוב הזה שיאפשר אני שמחה שהועדה הארצית לתכנון ובניה אימצה את עמדת המשרד ואישרה את המהלך הכל כך חשוב הזה שיאפשר לקצר בשנתיים את לוחות הזמנים להקמת עשרות עמדות התרעננות והטענה של אוטובוסים חשמליים".

תחנות ריענון אוטובוסים חשמליים משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}