י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

ירידה של 40% במספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות

שנת 2012 בדרכים התאפיינה בין השאר בפיחות מבורך במספר הנהגים הצעירים שמתו בתאונות דרכים • שמואל אבואב: "להכיל את חוק רישיון נהיגה מדורג בהקדם"

צילום: יעקב פלץ
צילום: יעקב פלץ

שנת 2012 הסתיימה עם ירידה של 40%, במספר הנהגים הצעירים (15-24), שנהרגו בתאונות דרכים. כך עולה מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בשנת 2012 נהרגו 19 נהגים צעירים בתאונות דרכים, כאשר 11 מהם נהרגו כשנהגו ברכב, ושמונה נהרגו כשרכבו על אופנוע. מדובר בירידה של 40% ביחס ל-47 הנהגים הצעירים, שנהרגו בשנת 2011.
במהלך עשר השנים האחרונות (2003-2012), נהרגו 401 נהגים צעירים, כאשר 304 (75%) נהרגו כשנהגו ברכב ו-107 נהרגו כשרכבו על אופנוע. בממוצע נהרגים מידי שנה 41 נהגים צעירים.

ביוני 2007, שר החבורה שאול מופז, קיבל את דוח ועדת ההיגוי לנושא הכשרת נהגים צעירים ורישיון נהיגה מדורג. כשנה לאחר מכן, אישר שר התחבורה מופז, את הרפורמה בהליך הכשרת הנהג, אשר תביא "לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל", כהגדרת משרד התחבורה. מופז קבע כי הרפורמה תצא לדרך במאי 2010 וטען כי: "מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ".

קרוב לשש שנים לאחר דוח ועדת ההיגוי, עדיין לא יושם חוק רישיון נהיגה מדורג. החוק מבקש לקבוע כי תקופת הילווי על ידי מבוגר, תוארך בשלושה חודשים ותהיה חצי שנה. כמו כן, תהיה חובת לימוד של 28 שיעורים, כולל הכשרה בהתמודדות עם הסכנות שבנהיגה כגון: נהיגה בעייפות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול והסכנה שבאי חגירת חגורת בטיחות. אל לימוד הנהיגה, יתווספו שיעורי הכנה מיוחדים בבתי הספר.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להכיל את חוק רישיון נהיגה מדורג בהקדם, על מנת להאריך את תקופת הליווי של נהגים צעירים. במקביל, יש לשפר את לימודי הנהיגה ולהכניס שיעורי תיאוריה בבתי הספר התיכוניים."

אוכלוסיית הנהגים הצעירים, היא אחת משלוש האוכלוסיות שנפגעות הכי הרבה בתאונות דרכים (יחד עם קשישים וילדים). הנהגים הצעירים מאופיינים בחוסר ניסיון בנהיגה מצד אחד ובביטחון עצמי רב מאידך. רישיון הנהיגה, מהווה עבורם כרטיס כניסה לעולם המבוגרים והם נתונים ללחץ חברתי מצד חבריהם. תאונות שבהם מעורבים נהגים צעירים, מאופיינות לעיתים, בנהיגה במהירות מופרזת, נסיעה ללא חגורות בטיחות ונהיגה תחת השפעת אלכוהול.

כדי לצמצם את היפגעות הנהגים הצעירים, יש להגביר את האכיפה, במיוחד בנושאי אלכוהול ומהירות ולהגביר את המודעות, לחשיבות חגירת חגורת הבטיחות.
צעירים 2012 תאונות נהגים פיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}