י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

זן האומיקרון אל מול הדלתא

מאת ד"ר אמיר עלימי , מומחה לרפואת  ילדים - מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

זן האומיקרון אל מול הדלתא
מכבי צפון אומיקרון מול דלתא צילום: יח"צ

אנחנו נמצאים כרגע בעיצומו של גל חמישי שפוקד את מדינת ישראל כתוצאה מהתפשטות של זן האומיקרון.

על פי הדיווחים מהעולם התסמינים שהחולים חווים כתוצאה מזן האומקירון מעט שונים מזן הדלתא. רוב התסמינים המדווחים הם: גחגוחים או כאבים בגרון, נזלת, חולשה ועייפות, חום, שיעול וכאבי ראש - תסמינים אלו שמזכירים יותר את רוב הווירוסים שגורמים להצטננות בעונת החורף.

לעומת זן הדלתא, באומיקרון מדווחים החולים על פחות חום ופחות שיעול יחסית, וכמו כן פחות דיווחים על איבוד חוש טעם וריח. על פי עדויות מהעולם, זן האומיקרון פחות נכנס אל תוך תאי הריאות ויותר ממוקם באזור של דרכי הנשימה העליונות, ועל כן גורם יותר לברונכיטיס מאשר דלקת ריאות. התסמינים הקלים יחסית של זן האומיקרון יכולים להיות מוסברים גם על ידי המוגנות שמעניק החיסון נגד זן זה גם כן , כך שהוא מונע התפתחותם של תסמינים קשים.

על פי מחקרים תצפיתיים בעולם, זמן הדגירה של הווירוס קצר יותר מזן הדלתא ועומד על 3-4 ימים בממוצע אל מול הדלתא שהוא 4-6 ימים, כמו כן, זמן המחלה והתסמינים עשויים להיות יותר קצר.

האם זן האומיקרון מדבק יותר מזנים אחרים?

מקדם ההדבקה ברוב המדינות בעולם עומד על 3, משמעות הדבר שישנה הכפלה של מספר החולים המאומתים היומי כל 3 ימים. כל זה מעיד על כך שלאומיקרון ישנה יכולת הדבקה משופרת מזו שקיימת מזנים אחרים. בעולם מתקבלים דיווחים על ירידה במועילות הבוסטר במניעת מחלה תסמינית מזן האומיקרון, מ-90% מועילות כנגד זן הדלתא לעומת כ- 70% כנגד זן האומיקרון.

עוד ניתן לציין, שכמו שנצפתה ירידה במוגנות והיעילות של החיסון נגד זן הדלתא, ככל שמתרחקים מזמן קבלת הבוסטר, במיוחד לאחר 4 חודשים ממועד קבלת הבוסטר, אותו דבר גם כן נכון לגבי מוגנות החיסון כנגד זן הדלתא. ואכן אנחנו רואים יותר נדבקים בווירוס הקורונה ככל שמתרחקים ממועד קבלת הבוסטר.

האם האומיקרון גורם לתחלואה קשה יותר מאשר הדלתא או הזנים הקודמים?

חשוב לציין שעדיין אין תשובה חד משמעית ברורה לשאלה לעיל, כי טרם בוצע מחקר מדעי מקיף במקביל בין מחוסנים ללא מחוסנים שנדבקו בזן האומיקרון והראה את רמת האלימות של הזן לעומת קודמיו. אך על פי דיווחים מדרום אפריקה, בריטניה ודנמרק וארה"ב מדווחים על פחות מקרים של תחלואה קשה כתוצאה מזן האומקירון בהתייחסות לגלים קודמים. חשוב לציין שיש לקחת בחשבון שרוב הנדבקים הם מהגיל הצעיר וחלק מהמדינות עם רמת התחסנות גבוהה בקרב האוכלוסייה ולכן חשוב לבדוק את הנתונים יותר לעומק.

חיסון?

החיסון הינו הכלי העיקרי במלחמה כנגד נגיף הקורונה ועל כן על כל מי שטרם קיבל את מנת החיסון הראשונה מומלץ לגשת ולהתחסן בהקדם, ומי שטרם קיבל את החיסון השלישי ועבר יותר מ 3 חודשים מקבלת החיסון השני, מומלץ לגשת ולקבל את מנת הבוסטר בהקדם.

ועל כן נדגיש על 5 הכללים הכי חשובים בכדי לשמור על עצמנו להימנע מהידבקות הקורונה: ריחוק פיזי, מסכות, חיטוי ידיים, להשאיר חלון\דלת פתוחה במרחב סגור ולגשת להתחסן. אנחנו עדיין בתחילתו של גל האומיקרון וצריך עוד הרבה מחקרים על מנת לאשר את הנתונים לעיל וגם לגבי השאלה של חומרת המחלה שהזן עלול לגרום במיוחד בלא מחוסנים.

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}